Jag vågar inte säga om det är att rekommendera på alla motorer. Jag har som sagt också alltid kört in enligt instruktionsboken tidigare, dvs låg last/varvtal och varierande rpm)
Men jag har börjat luta åt uppfattningan att moderna moly plasma coatade ringar (och den fina honing som dessa kräver) sällan mår dåligt av inkörning med mycket gastryck varvat med motorbroms.
Dessa moderna ringar kräver ju ofta platåhoning och stenar på 400 grit eller finaren ändå. Honingsytan är så fin att den bara förmår slita in ringarna i början, efter säg 20 mil är honingsytan inkörd och kan ej längre slipa in ringarna, och det kan då lätt bli glasningar om man först senare gasar på och trycker ut ringarna ordentligt. Jag tror att det är detta jag har råkat ut för.
Dessa två artiklar (ej avsedda för kunder utan för verkstäder/mekaniker) är ju också intressanta att läsa i sammanhanget inkörning.
Världens största kolvringstillverkare, Hastings. Notera skillnaden i rekommendation till mekanikern resp vad som rekommenderas till kunden.
http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/breakin_procedure.htm
Shells/Lycoming/Continental inkörningsrek. (luftkylda kolvflygmotorer med stötstänger).
"As for engine operation, it is all about generating high cylinder pressure and maximising the engine cooling. Use full rated power and RPM for every take off and maintain these settings until at least 500 feet above the departed runway; at this point you can reduce power to 75% and continue the climb to your cruising altitude."
http://www.shell.com/home/content/aviation/aeroshell/technical_talk/techart08_30071255.html
Om man har en äldre motor med gjutjärnsringar och tillhörande grova honing, jag då skulle jag nog inte vara så säker på att hård inkörning är helt riskfri, det kan ju vara så att dessa mer grovhonade ytor kan bygga för mycket värme i ringarna om man ställer till med högt gastryck och höga kolvhastigheter direkt.
I sammanhanget ska man ju dock komma ihåg att max gastryck sker vid vridmomentmax, dvs där man har störst fyllnadsgrad, så mer än så behöver man inte varva för att trycka ut ringarna.