Inkörning av ny hoj

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Fråga, vilket är bäst för hojjen. Att köras in utan strypning och sedan sätta på strypningen eller spelar det någon roll. :rolleyes:

Snälla seriösa svar, jo jag måste strypa den för får inte tungt kort förrän i september. :gnissla

Tack på förhand :)

Fråga, vilket är bäst för hojjen. Att köras in utan strypning och sedan sätta på strypningen eller spelar det någon roll. :rolleyes:

Snälla seriösa svar, jo jag måste strypa den för får inte tungt kort förrän i september. :gnissla

Köras in utan strypning skulle jag ha gjort...

Spelar enl mig inte någon som helst roll. Dock är jag ingen expert.

Med ett visst motorkunnande i ryggen så anser jag liksom föregående talare att det inte spelar någon som helst roll.

(såvida det inte är en tvåtaktare förstås) :D

Sen finns det säkert någon med högre grad av expertis...

Det är mycket bättre utan strypning om den annars stryper så mycket att du inte kan belasta motorn tillräckligt. Därför, du bör absolut undvika låga belastningar under inkörning (t ex lugn stadstrafik eller motorvägscruise vilket är förödande). Varför man gör så är för att slippa otäta cylindrar (glazing)

Någon siffra är svår att säga men kanske perioder på 70% av vridmomentet borde vara lämpligt. För att nå det behöver du absolut inte varva mycket och kan hålla dig innom vad manualen säger om varvtal.

Så, bort med strypningen och kör aggresivt med mycket repeterande inbromsningar och bra acc ur kurvorna. Kraftigt anti-ekonomikörning m a o. Om det är för häftig körning för en nybörjare så kanske fundera på om någon annan kan göra det.

Ska du inte äga hojen i 10 år så är det nog inte så noga.

Det finns många teorier om inkörning och dess inverkan på livslängden för en motor, rent generellt så ska man inte segdra på lågavarv och inte ligga på samma varvtal en länge tid och inte övervarva. Det är inga problem att köra in en hoj med strypningar.

Lycka till!:tummenupp

Utan strypning de första 100 milen i alla fall!
Det är viktigt att motorn får rätt belastning & förbränning i början av sin levnadstid.

Jävla bra länk! Tack för det. Men jag undrar hur stor skillnad det gör.

Svårt att säga exakt utan något vetenskapligt utfört test, men jag känner mig övertygad om metoden efter att ha läst igenom större delen av alla hans artiklar och sett bilderna på kolvarna. Det verkar logiskt IMO, dock gjorde jag "misstaget " att posta länken på Triumphs eget forum och det tog hus-i-h*lvete bland dom "kunnigare" veteranerna :rolleyes:

Förvirringen är total??
Ska man belasta eller ej.......?
En julle på nätet säger att man absolut ska belasta och sedan säger manualen någonting annat.
Tycker det verkar mycket märkligt om Kawasakis ingenjörer som utvecklat motorn i min skulle skriva någonting som ger en kass motor.
Rent logiskt borde deras kunskaper från avancerade testcenter och körning på bana med loggar och dyligt ge bättre kunskap om motorerna än någon hemmafixare.
Kan ha helt fel men vad vet jag???
Därför frågar jag.

/Dimman

De här trådarna brukar alltid spåra ur, tips är att du söker upp någon av de tidigare trådarna.

Jag röstar för övrigt på att belasta och inte fisköra.

En julle på nätet säger att man absolut ska belasta och sedan säger manualen någonting annat.
Tycker det verkar mycket märkligt om Kawasakis ingenjörer som utvecklat motorn i min skulle skriva någonting som ger en kass motor.
Rent logiskt borde deras kunskaper från avancerade testcenter och körning på bana med loggar och dyligt ge bättre kunskap om motorerna än någon hemmafixare.

Tror du Kawasakis juridiska avdelning skulle uppskatta om de uppmanade kunderna att "köra hårt" i instruktionsboken? :)

Last edited:
Vad jag uppfattat det som är att över ett visst varvtal (låt oss säga 8000) DÅ fungerar strypningen. man stryper alltså hur mycket luft som motorn ska max få. när man kör in ska man ändå inte varva ut fullt så borde inte ha någon betydelse....

De här trådarna brukar alltid spåra ur, tips är att du söker upp någon av de tidigare trådarna.

Jag röstar för övrigt på att belasta och inte fisköra.

Tror du Kawasakis juridiska avdelning skulle uppskatta om de uppmanade kunderna att "köra hårt" i instruktionsboken? :)

Juridiskt eller ej min säger 4000rpm.......då händer det inte mycket.
Säg att de skulle skriva 6000rpm inte heller det är mycket så varför??
Juridiskt eller ej....

"Lika förvirrad"
-What the heck, its only money! Blir nog att gasa satan när hornen växer.

/Dimman

Förr skulle man köra lugnt o fint för att allt skulle slitas in fint blablabla.. Kört in en hel hög hojar och jag kör dom stenhårt från början.. motorn är redan testad från fabriken och allt är så fint gjort att det sällan finns anledning att köra den lugnt,,, tvärt om,, körde in min ena R1 05 svinhårt.. den går nu bättre än de flesta R1 or jag kört...

Tror detta med lugn inkörning är mest bull från fabrikören så dom kan hålla ryggen fri ifall det finns fabrikerings fel...

Du kan inte komma efter 500 mil o bevisa att du inte orsakat att den gick sönder... Sånt e svårt... Kör den stenhårt bara.... :yoparty

Vad jag uppfattat det som är att över ett visst varvtal (låt oss säga 8000) DÅ fungerar strypningen. man stryper alltså hur mycket luft som motorn ska max få. när man kör in ska man ändå inte varva ut fullt så borde inte ha någon betydelse....

Stämmer inte riktigt. Man stryper hela registret, men mestadels på höga varv om effekten ligger där

körde in min ena R1 05 svinhårt.. den går nu bättre än de flesta R1 or jag kört...
Körde in min CBR600RR enligt samma metod och vid bänkningen vid ~400mil gav den mer hp än någon 600´a MC-Varuhuset bänkat innan (2004). Vid 1300mil gick den fortfarande lika bra. Så min rekomendation är också, Kör hårt!

/N

Körde in min CBR600RR enligt samma metod och vid bänkningen vid ~400mil gav den mer hp än någon 600´a MC-Varuhuset bänkat innan (2004). Vid 1300mil gick den fortfarande lika bra. Så min rekomendation är också, Kör hårt!

/N

Stackar gixxern...ser piskan fettas in:D

Tänk inte så mycket, bara kör!

Finns många teorier, men skit i dem.. De e bara å åk

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back