Inkörning av ny hoj

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
ÖSD
Hoj
CBR900RR -96
Fick min sprillans nya SV 1000 S i fredags eftermiddag :tummenupp Kollade igenom boken där jag hittar följande...

0-80 mil får varvtalet ej överstiga 5500 rpm
Mellan 80-160 mil ska den inte varvas över 8000 rpm (rödmarkering vid 11000 rpm)

En del påstår att man bör dra ur den ändå under inkörning eftersom den då ska gå bättre senare? Finns det nån sanning i det eller är det en myt? Undrar även om det är nån speciell inkörningsolja i motorn under de första 100 milen?
 
Jag kan säga att jag inte lyckades hålla mig under 5500 de första 80 milen. runt 6000 och strax över fick räcka.
Ibland kanske man till och med var uppe i över 9000.
Detta verkar dock inte ha givit några men på min motor, den bänkades till en väldigt trevlig effekt då jag gjorde första service och passade på att ombestycka för mitt helsystem.

Kör normalt, inga segdragningar, inga långa motorvägsetapper.
Lite stadskörning blandat med kurviga vägar borde funka bra.

//Anders.
 
Lider av samma problem som du med min nya gixxer lite andra varvtal dock, men jag tror det står ganska bra i instruktions boken och det är att man skall variera varven att du inte bara kör samma var hela tiden.

En annan sk motor guru sa i tiderna att man ska slänga i en mindre och varva ur den i bara nån sekund varje 10mil.

Sen om det är fakta eller inte vet jag inte ;)

Men annars snygg hoj du köpte läste den skulle vara riktigt trevlig!

Hur mycket har du på mätaren nu? har 100mil sen kl 19:00 på Torsdag kväll.
 
rougie skrev:
Lider av samma problem som du med min nya gixxer lite andra varvtal dock, men jag tror det står ganska bra i instruktions boken och det är att man skall variera varven att du inte bara kör samma var hela tiden.

En annan sk motor guru sa i tiderna att man ska slänga i en mindre och varva ur den i bara nån sekund varje 10mil.

Sen om det är fakta eller inte vet jag inte ;)

Men annars snygg hoj du köpte läste den skulle vara riktigt trevlig!

Hur mycket har du på mätaren nu? har 100mil sen kl 19:00 på Torsdag kväll.

Jag är snart uppe i 80 mil nu. Ska försöka göra de sista 20 milen så fort som möjligt så man får byta olja. Har kört lite långkörning i helgen fast försökt att pendla lite mellan 3500-5500 rpm med lite nedväxlingar och så. Skulle ta en evighet att köra 100 mil i stan iaf. I övrigt är jag supernöjd med hojen Har dock inte sett nåt test på den ännu...nån som vet vart man kan läsa det? Grattis till din nya gixxer! Lär piska det mesta på bana skulle jag tro. :tummenupp
 
Det är lite sant det du hört om att du kan påverka motorkaraktären med inkörningen.
har du kört 80 mil nu så borde du kunna varva upp den lite, dock utan för mycket belastning. Anledningen till att du bör varva lite mer är att undvika vändkanter i cylindrarna, eller att få de så högt upp som möjligt då de om de blir för påtagliga kan trötta ner motorn.
 
Fanns en test i Bike 04 April.

"SV1000S imponerar med sin styrvillighet och stabilitet" :tummenupp
 
Alla hojarna ska klara att varvas ut rejält redan från start. De är trots allt testkörda på fabriken.

Att de skriver att man ska hålla sig inom ett visst varvtal beror på att det är mer en försäkring för tillverkaren om något skulle gå sönder och om man inte kört som de beskrivit det.

(Hoppas ni förstod förklaringen ;) )
 
Marsipulami skrev:
Alla hojarna ska klara att varvas ut rejält redan från start. De är trots allt testkörda på fabriken.

Att de skriver att man ska hålla sig inom ett visst varvtal beror på att det är mer en försäkring för tillverkaren om något skulle gå sönder och om man inte kört som de beskrivit det.

(Hoppas ni förstod förklaringen ;) )


Sant att man kan varva ur en hoj under inkörning, det SKA göras men inte met tung belastning, de första milen e viktigast.
Jag höl mig inte länge innan min var urvarvad flertalet gånger, och det har givit en jäkligt stark motor med över medel på slangen som resultat.
 
Jag tror inte det kan vara nån höjdare att tokvarva så fort man fått ut hojen precis...Dock så kanske man ska dra ur den lite då och då efter ett xx antal mil. Inte till maxvarv men iaf till 7-8000 rpm under några sekunder. Kom ihåg att det luktade ganska bränt av motorn dom första milen. Tycker även att den känns rappare och rappare ju mer man kör. Delarna börjar lira med varandra bättre och bättre.

Fan att jag missa det numret av bike då :( Skulle vara kul att läsa testet.
 
Kör nästan fullt på en gång! Byt olja efter ett par mil... sen är det bara att gasa :tummenupp

Har provat att köra in en duke enligt mototuneusa.com :tummenupp

Sen har vi även kört 2 identiska 600:or, en inkörd varsamt och en inkörd i bänk enligt mototuneusa..... den senare gav ca 5 hk mer...

En sak som är viktigare för motorns livslängd än inkörningen är att köra den varm VARJE gång innan man drar ur den fullt...fast vissa måste ju dra fullt från korvmojen med kall motor :eek:
 
motortillverkaren hittar nog inte på det här med inkörning, nog litar jag mer på dem som byggt motorn än på Olle mästermeck runt hörnet.
Jag har iaf hört att man ska variera varvtalet när man kör in inte sitta och mala på 3000v mil efter mil. man använder växellådan så motorn sliper dra tungt i början, segdragning är ingen höjdare för en färsk motor.
Givetvis kan man ge fan i detta o bara dra fullt direkt om man nu känner att det är så det ska gå till.
 
Det finns ett antal varianter på temat, kan bara bistå med min uppfattning:

* Inga segdragningar (ingen hög last)
* Olika varvtal, även upp till rött ibland
* Mineralolja
* Varm motor innan belastning

Men som sagt, det finns en uppsjö av olika förslag. Kvarstående faktum är ju att grejorna ska slitas in.

Jag läste i en bok att i tävlingsmaskinerna klofsar de i mineralolja, varmkör, kör stenhårt ett antal varv och byter sedan olja. Klart.

YMMV, som vanligt.

/J
 
Vad skulle vara bättre med en mineralolja vid inkörningen? Priset kanske spelar in här.
 
Det där tror jag är en ganska vanlig missuppfattning att mineraloljan skulle vara mera trögflytande och därför bättre för motorn. Visserligen kan en sliten motor få ett något högre oljetryck med mineralolja men det viktigaste är hur oljeavrinningen är på metalldelarna vid MOTORNS ARBETSTEMPERATUR och inte när man häller i den i motorn från flaskan. Där är syntetoljan bättre dvs oljeavrinningen är mindre (bättre oljefilm).

Hur det påverkar inkörningen av motorn har jag däremot ingen aning om.... :)
 
Mineraloljan är bättre just eftersom det inte blir någon tunnfilm och därför så lyckas mindre olja ta sig förbi kolvringarna.

Gasa ur hojjen ordentligt nu så att du får en grymm ringtätning. Du får en renare och friskare hojj av det, samt mer effekt.

De allra första kilometrarna/milen är viktigast.

/a
 
hp skrev:
Det där tror jag är en ganska vanlig missuppfattning att mineraloljan skulle vara mera trögflytande och därför bättre för motorn. Visserligen kan en sliten motor få ett något högre oljetryck med mineralolja men det viktigaste är hur oljeavrinningen är på metalldelarna vid MOTORNS ARBETSTEMPERATUR och inte när man häller i den i motorn från flaskan. Där är syntetoljan bättre dvs oljeavrinningen är mindre (bättre oljefilm).

Hur det påverkar inkörningen av motorn har jag däremot ingen aning om.... :)

det är JAG helt på det klara med. Men en kallstart mitt i vintern, då är mineraloljan som sirap om du jämför mot helsyntetoljan.
Har även läst och hört att syntetolja släpper mycket hastigt från rörliga delar mot vad mineraloljan gör, den kletar sig fast helt enkelt.
Varmkörning innan man börjr båla ur motorn är A och O för livslängden.
Biljäklar som gått till och från kiosken med plattan i mattan och kanske har gått bara en liten del av en som körs långa sträckor varje dag kan ändå vara i betydligt sämmre skick i motorn.
 
Slängde på ett par Leo Vince pipor ikväll oxå! Jävlar vilket ljud det vart, rena rama hårdrocken :rock

Tror ni dessa inverkar på inkörningen el spelar det ingen roll? Hojen har gått snart 80mil enligt inkörningsinstruktionerna från boken.
 
Vid 80 mil är din motor redan inkörd för länge sen så det behöver du inte bekymra dig om..
Däremot kan ju piporna med lite otur göra att motorn går snålt... kan ju vara läge att göra en lambdamätning för att kolla om det behövs investeras i en power commander...
Men oftast är det ingen fara..
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top