Inkörning av ny hoj

greven skrev:
Vid 80 mil är din motor redan inkörd för länge sen så det behöver du inte bekymra dig om..
Däremot kan ju piporna med lite otur göra att motorn går snålt... kan ju vara läge att göra en lambdamätning för att kolla om det behövs investeras i en power commander...
Men oftast är det ingen fara..

Jag var ut och testade lite nu ikväll! Drog bra med piporna oxå. En jäkla skillnad på vikt var det mellan orginal och dessa! Måste skilja ganska många kilo. Hur vet man vilket lamdavärde det ska vara då? Den svarar lika bra på gasen nu och ingen skillnad i övrigt som jag kunde märka iaf. Det enda som märks är ljudet och att den kändes rappare än med orginalljuddämpare.
 
detta är min uppfattning:

X alltid varm motor innan den plågas
X gör som det står i manualen

anledningen till att den tycks gå bättre om man kör in den för hårt är att lagren slits för mycket och får det glapp snabbare än vad de skulle ha. motorn kan därför verka gå bättre. iaf min åsikt. jag gjorde nästan som det stod i manualen, försökte iaf, och min hoj går verkligen som den ska!! 137 på baken med akrarör..
 
Asylum_Nakaza skrev:


anledningen till att den tycks gå bättre om man kör in den för hårt är att lagren slits för mycket och får det glapp snabbare än vad de skulle ha.


Nä nä nä!

Läs lite på hemsidan som nämns här ovanför så förstår du varför den går bättre.

OCH jag är HELT övertygad om att denna metod ger mer effekt, dels efter att ha provat själv och dels efter det lilla expriment med två identiska cyklar som jag nämde ovan
 
Asylum_Nakaza skrev:
detta är min uppfattning:

X alltid varm motor innan den plågas
X gör som det står i manualen

anledningen till att den tycks gå bättre om man kör in den för hårt är att lagren slits för mycket och får det glapp snabbare än vad de skulle ha. motorn kan därför verka gå bättre. iaf min åsikt. jag gjorde nästan som det stod i manualen, försökte iaf, och min hoj går verkligen som den ska!! 137 på baken med akrarör..

Ja, nu har jag kört enligt instruktionsboken iaf. Jag kommer inte att varva ur den innan oljebytet vid 100 mil iaf. Efter det så känns det som att det inte bör vara nån fara.. trots att det står att man inte ska varva fullt förrän 160 mil.
 
greven skrev:
Nä nä nä!

Läs lite på hemsidan som nämns här ovanför så förstår du varför den går bättre.

OCH jag är HELT övertygad om att denna metod ger mer effekt, dels efter att ha provat själv och dels efter det lilla expriment med två identiska cyklar som jag nämde ovan

Det ger mer effekt. Tätningen blir bättre. Det är därför många kör in racehojar på detta sätt. Det enda är att man skulle vilja ha växellåda och diverse lager inkörda lite mjukare - men å andra sidan tar det inte så lång stund att slita in kolvringarna mot cylindern och få bra tätning och sedan kan man köra med olika varvtal, temperaturer på motorn och allt det där för att undvika hotspots.

Jag ska göra så på 620:n nu när det blir dags att trimma. Lådan m.m. är redan inslitna, så det blir kolv och cylinder som är nytt, förutom avgasventilerna. Perfekta förhållanden alltså.
 
Varför mineralolja är att föredra vid inkörningen är att syntetoljan smörjer för bra. Ringarna ska slitas in mot loppen och syntetoljan motverkar det. Följden kan vara glaserade cylinderväggar och därav oljeförbrukning.
Håll dig till mineralolja dom första 300 milen så kan du välja fritt sedan.
För övrigt så är motorn inte fullt inkörd efter 100 mil, det tar mycket längre tid än så innan allt har satt sig.
Undvik som någon sa långa motorvägspass eller annat som ger ett konstant varvtal längre tid. Första 100 milen är det bra om man kan hålla sig från trafikstockningar ,ed lågvarvskryp och tomgångskörning.
 
greven skrev:
Nä nä nä!

Läs lite på hemsidan som nämns här ovanför så förstår du varför den går bättre.

OCH jag är HELT övertygad om att denna metod ger mer effekt, dels efter att ha provat själv och dels efter det lilla expriment med två identiska cyklar som jag nämde ovan

Jag tänker inte säga varken bu eller bä om denna inkörningsmetod, men två cyklar är definitivt inte något bra statistiskt underlag. Vad är det som säger att inte toleranserna vid tillverkningen kan göra denna skillnad?
Jag är helt övertygad om att det kan skilja mer än 5hk även om man kör in dem identiskt.

Kan man se denna tendens på säg, 25 eller 50 hojar så börjar vi prata.
 
dumbo skrev:

Kan man se denna tendens på säg, 25 eller 50 hojar så börjar vi prata.

Jag har för mig ha läst om ett sådant test med små tvåtaktare (moppar eller nåt). Identiska maskiner och man körde in några med full smet från början och de andra lugnt och fint. Individuella skillnader, men överlag ett effektövertag för de som slipats in hårt från början.

Minns tyvärr inte var eller när jag läste detta - det var länge sedan... i någon utländsk blaska.
 
BugEyes skrev:
För övrigt så är motorn inte fullt inkörd efter 100 mil, det tar mycket längre tid än så innan allt har satt sig.
Har du belägg för det? Jag tror tvärtemot att det går bra mycket snabbare än så för motorn att slitas in. Tänk dig hur många varv motorn har gått på 100 mil. Det måste bli en JÄKLA massa...
 
aLcATRAZ skrev:
Gasa ur hojjen ordentligt nu så att du får en grymm ringtätning. Du får en renare och friskare hojj av det, samt mer effekt.

De allra första kilometrarna/milen är viktigast.

/a

Gäller det 2-takt också? Har bytt kolv +ringar nyss.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top