Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

TS svarade en gång sen har han inte loggat in.

Reg.datum: 2018-03-05 10:27

Senaste aktivitet: 2018-03-05 14:41

Senaste inlägg: 2018-03-05 14:41

Den här tråden är inte till för TS, det är bara vi andra som använder den för att diskutera "hans problem" och få kasta lite skit .. Inte så nödvändigt att han är närvarande :7peta:hihi
 
Jag vet standarden, men vill du inte svara så är det upp till dig.
Det känns som jag möts av okunnighet !

Om du är I närheten av göteborg kan du få en rundvandring så kan jag visa hur vi kör och vad vi gör!
Efter det kan vi ta en rundvandring runt ditt motorförtag.?

Om någon annan motor intresse och vill se bilmotorer köras hårdare och snabbare än vad man tro är möjligt så skriv en rad så ordnar jag visning.
 
Det hade jag kunnat betala för att få se haha! Vet av egen erfarenhet hur otroligt mycket stryk en motor tål. Hade en Passat en gång som vi körde i skogen med och sladdade runt i ett grustag. Den gick hur fint som helst med ett par nävar grus och små muttrar, brickor och slip-pasta i oljepåfyllningen. Naturligtvis ylandes på 6500rpm!
 
Han har nog inte tid. Många oljebyten och kedjesmörjningar att ta hand om...
Som jag uppfattat det så ställde TS en fråga. Han fick svar. Är det nåt att bli sur över?
Han får nog gilla läget att flertalet här hade åsikter om hans något omständiga tankar kring inkörning och skötsel av drivpaket.
 
Läste om TS ursprungliga trådstart. Rätta mig om jag har fel, men enligt TS så skulle olja och filter bytas 6 gånger de första 100 milen!! Det är ju omkring 18 liter!
Inser man inte det orimliga i detta och blir krängt av svaren kan man ju hänga på "De lättkrenktas forum" istället!
 
Smörjer också med motorolja :tummenupp En liten dutt efter man har kört och sedan torkar jag av lite innan jag kör nästa gång om det ser för kladdigt ut. Onödigt? Kanske. Känns bra? Ja. :)
Min gamla trajumf med vevhusventen riktad mot kedjan kommer man aldrig behöva byta kedja på då..
 
Jag vet standarden, men vill du inte svara så är det upp till dig.
Det känns som jag möts av okunnighet !

Nej, du vet inte industristandarden för hade du det så hade du inte argumenterat emot när jag skrev fakta, att två motorer inte är tillräckligt.

I en annan tråd så ifrågasätter du hur folk kan köpa Biltemas olja, varför man inte köper en "bättre" olja när det bara handlar om 100 kronors skillnad. Du verkar inte veta att fram till för några år sedan var det Statoil som producerade oljan till Biltema och i dag är det Tetrosyl som gör det under deras egna märke Carlube.

biltemacarlubetetrosym8slq.png


Du vet inte vad industristandarden säger och du klankar ner på oljor som vida överstiger satta klassificeringar p.g.a. dess namn. Ja, herregud.

Jag skulle inte lämna in min motor till ditt "motorföretag"

Slut på OT från mig. Vill du något mer så ta det via PM.
 
Haha så sant!
 
Jag vet standarden, men vill du inte svara så är det upp till dig.
Det känns som jag möts av okunnighet !

Om du är I närheten av göteborg kan du få en rundvandring så kan jag visa hur vi kör och vad vi gör!
Efter det kan vi ta en rundvandring runt ditt motorförtag.?

Om någon annan motor intresse och vill se bilmotorer köras hårdare och snabbare än vad man tro är möjligt så skriv en rad så ordnar jag visning.
Ja för fan jag vill köra bilmotorer hårdare än vad som är möjligt, när åker vi??
 
Läste om TS ursprungliga trådstart. Rätta mig om jag har fel, men enligt TS så skulle olja och filter bytas 6 gånger de första 100 milen!! Det är ju omkring 18 liter!
Inser man inte det orimliga i detta och blir krängt av svaren kan man ju hänga på "De lättkrenktas forum" istället!

Vadå? Byter inte du olja efter varje gång du kört? Vafan tänker du med igentligen?! Du måste ju för helvete tänka på hur mycket stryk komprissionsmätarfjäderspännaren tar när du inte gör detta!! :huvet:glömdet
 
Varför ska man tvätta kedjan med fotogen, det lär krypa in i rullarna och sen kommer den att skära.
Olja löser olja i alla lägen sen borsta med penseln och torka av.
 
Vadå? Byter inte du olja efter varje gång du kört? Vafan tänker du med igentligen?! Du måste ju för helvete tänka på hur mycket stryk komprissionsmätarfjäderspännaren tar när du inte gör detta!! :huvet:glömdet

Jag har ingen att byta med...:(
Dessutom trodde jag det var kysmangylen som tog stryk? :va

Tur att man kör engelskt, som alla vet är skit! :tummenupp
 
Jag har ingen att byta med...:(
Dessutom trodde jag det var kysmangylen som tog stryk? :va

Tur att man kör engelskt, som alla vet är skit! :tummenupp

Ja dom rackarna saknar ju allt vad komprissionsmätare heter och lite till :Bugar
 
Varför ska man tvätta kedjan med fotogen, det lär krypa in i rullarna och sen kommer den att skära.
Olja löser olja i alla lägen sen borsta med penseln och torka av.

Har man smörjt med vax kan det nog behövas.
Annars är motorolja (som du säger) ett utmärkt rengöringsmedel.
En gammaldags oljekanna med rak 50 olja är bra till mycket.
 
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
 
Det vet väl varenda människa att en bil efter en rejäl genomkörning i Kasselbackarna blir starkare, snålare och smidigare än innan? Motorer skall köras ordentligt, det mår de bra av.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top