Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

Man får inte glömma att byta till sommarluft i däcken. Med tanke på att hojen kanske har stått ett tag innan den tas i bruk ????
 
Självklart ska man hjälpa nya hojåkare som har funderingar, men det här kändes som en trolltråd.
 
Varmkör motorn, kör varierat (förslagsvis krokiga 70-vägar), använd motorbroms, segdra inte och varva inte ut allt för mycket. Det är inte direkt raketforskning.

Vad gäller syntet eller mineral så är det inte så att mineral smörjer sämre än syntet. Dom smörjer lika bra.

Mineralolja smörjer inte alls lika bra som helsyntetisk olja som i snitt har 40-50 % lägre friktionstal (0.05-0.06 mot 0.03).
 
Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
 
Last edited:
Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!

För att få ett någorlunda korrekt och rättvist resultat ska man ta minst tio motorer från en och samma tillverkningsbatch, blir för mycket variabler annars. Sedan finns det ingen chans att ni körde WOT i 10 tim.
 
Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
Varför kan man inte köra wot i 10h ?
 
Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
 
Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
Sug-diesel? Med tanke på den låga förbrukningen.
 
Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi...Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron...
Det måste ha varit en väldigt trött Audi ('körde själv Stockholm-Bolzano på 23h och det var < 1% WOT).
 
Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....:7peta
 
Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
Varför kan man inte köra wot i 10h ?

Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.
 
Last edited:
Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.


Ja, det bevisas väl inte minst av hur olika t,ex Powerkommandermappar kan vara mellan olika hojar av samma modell.

På de R1 jag haft med insprut finns ett parametreringsmode där Yamahafabriken gjort korrigeringar för varje cylinder.

De hojar jag tittat på så har inte något av dessa värden varit lika...


Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....:7peta
Jo väl?? :hihi

20180313_132241.jpg
 
Last edited:
Citat Ursprungligen postat av Drax Visa inlägg

Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.

Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
Vilket motorföretag jobbar du på ?
Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?
 
Hej Gullet och välkommen till Sporthoj!

Du ska ju köpa NY cykel... snacka med säljaren, de borde ju veta vad som gäller.

Vad ska du köpa för hoj?
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska entra denna fantastiska skapelse, men jag gör ett försök..

TS, Dra ut pinnen ur röven och slappna av. Känn dej välkommen och njut av sånna här trådar ;) När de kommer till inkörning, kör som vanligt. Lagom tempo och genom hela registret. Motorbromsa gött så du får lite tryck på ringarna och känner du för att prutta på så gör de men inte allt för länge varje gång. Kedjan, ja ett drevpaket kostar ett par tusen men det är en kostnad man bör vara medveten om när man köper den typen av hoj då man förmodligen kör på ett visst sättsom kanske påfrästar. Smörj när de ser tort ut eller om det blir skitigt så tvätta och smörj innan skiten går in i kedjan.

Medans du grejjar me de ska jag själv sitta här och hoppas på fler fantastiska inlägg av mina mc-brödrar från andra mödrar
 
Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
Vilket motorföretag jobbar du på ?
Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?

Du som påstår dig arbeta med detta bör ju veta vad industristandarden säger, eller hur?
 
TS svarade en gång sen har han inte loggat in.

Reg.datum: 2018-03-05 10:27

Senaste aktivitet: 2018-03-05 14:41

Senaste inlägg: 2018-03-05 14:41
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top