Inkörning av motor

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Hur kör jag in en ny kolv på bästa sätt, och hur kör jag in en ny motor, om det nu skiljer något ?
Bör jag gå upp någon procent i olja kanske ?

Motorn det gäller är ju inte riktigt vad ni pysslar med, men det är ju en 2-takt i alla fall...40cc 12-13hk ! Normalt kör vi på 2% olja.

Ett par frågor jag gärna skulle vilja ha lite svar på från er med mera rutin.

På ett nytt Jha-kit av senaste modell till en RS125R så rekomenderar dom en första inkörning som man kör med lite fetare bestyckning med på 30-40km och att vattentempen ska ha uppnått 60-65 grader. Efter den är gjord en andra inkörning på 30-40km och vattentemp runt 55 grader. Är det som dom rekomenderar och att man ska inspektera vissa grejjer då mellan dom inkörningspassena. Hur kanterna på nicasil:en på vissa portar ser ut osv.

Sen på vassa 2-t brukar man rekomendera att inte segdra eller ligga på halvgas. Fullt öppen trottel för att få maximalt med bränsle/olja på växlar den går lätt på rekomenderas. Själv brukar jag undvika dom sista 1-2.000 varven första passet.

Last edited:
Tackar så mycket för dessa tips !
Är det någon mera som har några erfarenheter så är det välkommet det också...även om detta borde räcka...:tummenupp

Jag tycker att den här metoden är lika gångbar på både 2 och 4T
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

På 2T brukar jag addera någon/några % mer olja under inkörningen

Mvh
Jörgen

Är det inte lite overkill att öka på oljan med kanske 50-100% från 2% till kanske 3 eller 4%. Det borde inte behövas någon extra olja för inkörning av en extrem 2-t racer. Det räcker väl med det lite större munstycket. Det är väl ingen sunkig moppe.

Jag körde alltid 4% i min racer. Inkörning av kolvar, tja en varmkörning i depån, sen kallna av, sen en varmkörning till i depån innan man rullade ut och sen ett eller två lugna varv. Det funkade alldeles utmärkt på yamahan.
Med Honda och bommen behöver man kontrollera lite noggrannare att ringen inte kläms eller att bommen är felslipad..
Att slösa 8-10 mil inkörning på en kolv som håller 30mil totalt känns som lite overkill. Nya cylindrar kan man ju ta det lite försiktigt med och se att allt slits in fint, men behövs ju inga längre sträcker eller tid.

Är det inte lite overkill att öka på oljan med kanske 50-100% från 2% till kanske 3 eller 4%. Det borde inte behövas någon extra olja för inkörning av en extrem 2-t racer. Det räcker väl med det lite större munstycket. Det är väl ingen sunkig moppe.

Men snälla.......

4% är den oljeinblandning som man normalt åker med i en GP 2-t och det kan anses lagom även på en minimoto med högt varvtal och taskig kylning....

I övrigt håller jag med föregående talare.
1. Inled med en varmkörning hemma på gårdsplanen när hojen är ihopsatt
2. Varmkör ordentligt i depån och kör första passet som vanligt förutom att du skippar övervarven och växlar där pipan tar slut.

Men snälla.......

4% är den oljeinblandning som man normalt åker med i en GP 2-t och det kan anses lagom även på en minimoto med högt varvtal och taskig kylning....

I övrigt håller jag med föregående talare.
1. Inled med en varmkörning hemma på gårdsplanen när hojen är ihopsatt
2. Varmkör ordentligt i depån och kör första passet som vanligt förutom att du skippar övervarven och växlar där pipan tar slut.

Nu är det ju så att i minimoto används det inte mer än 2% oljeiblandning.

Att GP 125 o 250 kör med 4% är ju helt riktigt men det var ju inte det första frågan gällde. Vatterkylningen på en sån är väl tilltagen, det var inte någon billig kinapuff det här gäller utan troligen en riktig Polini.

Att GP 125 o 250 kör med 4% är ju helt riktigt men det var ju inte det första frågan gällde. Vatterkylningen på en sån är väl tilltagen, det var inte någon billig kinapuff det här gäller utan troligen en riktig Polini.

Principen är nog densamma iaf, alukolvar slits in väldigt fort och behöver inte särskilt mycket "inkörning", ringarna är tunna och behöver heller inga längre cykler med lugn körning.

Jag köper alla inkörningstrix utom det där med att öka på oljeblandningen, vad skulle det göra för nytta? Låter mest som bond-skrock i mina öron.

BTW jag körde min tvåtaktsenduro med samma kolv i 6 år med 1,5-1,75% oljeblandning utan att det tagit märkbar skada. Tror mer att oljekvaliteten spelar in mer än procenten olja man blandar i bensinen.

Jag tackar o bockar för alla tips o synpunkter !
Ja kvaliten på oljan är nog minst lika viktig som mängden olja misstänker jag...jag kör shell advance och normalt 2% och har alltid en riktig oljefilm när jag rivit motorerna.
Varför man kanske skulle gå upp lite i oljemängd kanske skulle vara för att motorerna är ganska känsliga vad gäller bestyckning så man kör oftast inte för fett...kanske man ska behålla oljemängden o gå upp en storlek i munstycke istället då....

Ja det är Italienska Polini och Bizetamotorer detta gäller varvtal mellan 13000-15000 ca

Ptja, var och en blir salig på sin fason.
Det är väl fö lite av två läger vad gäller oljemängd idag. Och jag är sannerligen ingen expert på racingtvåtaktare ska jag erkänna. Däremot är jag vän av att köra in motorer medelst omväxlande högt gastryck alternerat med avslag.

Resonemangsgrunden för ngt extra olja den första tanken är väl mer att tillse att bortslipat material kan bindas i olja och inte hartsa fast. Men det är väl mest på nyhonade stål- och gjutjärnsfoder som det avverkas större mängder.

Nikasil borde ju vara mycket mindre.

Det är väl utprovat inom racing både via fältstudier och bänkkörningar att kring 4% olja ger maximal cylindertätning och därmed högst effekt. Cykeln skär inte med mindre olja men det ger mer blowby och därmed lägre effekt, dessutom ger mer olja längre livslängd på lager och kolvar så där finns absolut ingen anledning att sänka oljeinblandningen.

I en lågvarvig endurocykel finns där en poäng med lägre oljeinblandning då det kan vara svårt att få den att bränna rent med 4% fast i en högvarvig 50cc motor är det knappast problem med att det inte bränner rent.

Och att de endast åker med 2% är mycket märkligt då man inom all annan 2t racing åker med högre oljeinblandning ju mer man varvar. Inte huvudsakligen för att få det att hålla ihop utan för att tillse att cylindertätningen och oljefilmen på avgasidan skall vara tillräcklig.

Last edited:
Jonas du har bromsbänk hemma va.

Ställ upp en hoj med en riktigt vass bizetamotor.
Testa först med 2% sen 4% , mät också kompet efter varje körning då motorn är riktigt varm.
Snåla inte på huvudmunstycket.

Tänk också på att om man blandar mer olja i bränslet kommer ju motorn få aningen mindre bränsle. Inte så mycket att det eg. gör nåt men om man dessutom kör in den i kallt väder som det nu är så blir det ju kaka på kaka.

Testa först med 2% sen 4% , mät också kompet efter varje körning då motorn är riktigt varm.

Nej nån bromsbänk har jag inte, det finns fler med samma namn som jag.:tummenupp

De blir nog att gå upp kanske till 3% eventuellt mineralolja o sedan efter en varmkörning eller två köra näst intill som vanligt...möjligen något försiktigare ett par varv allra först...

Tackar för all respons jag fått i tråden.:tummenupp

Nej nån bromsbänk har jag inte, det finns fler med samma namn som jag.:tummenupp

De blir nog att gå upp kanske till 3% eventuellt mineralolja o sedan efter en varmkörning eller två köra näst intill som vanligt...möjligen något försiktigare ett par varv allra först...

Tackar för all respons jag fått i tråden.:tummenupp

Mineralolja för att slita in kolven har jag hört skall vara bra.

Boris sa att varmköra på gårsplanen menar du att varmköra motorn obelastat? För det tror jag det är skit.

Mineralolja för att slita in kolven har jag hört skall vara bra.

Boris sa att varmköra på gårsplanen menar du att varmköra motorn obelastat? För det tror jag det är skit.

Mineralolja för att slita in kolven använder man på 4-t men i en 2-t spelar det absolut ingen roll.

Varmköra på gårdsplanen innebär precis vad det låter, man står och blippar på gasen tills motorn har uppnått lagom temp. Än en gång skiljer lämpligt handhavande mellan 2-t och 4-t, besök en RR depå och fråga vilken räksallad1000 åkare som helst vad de tycker om att vakna av på morgonen.

Det är totalt irrelevant att mäta på detta vis om du ämnar motbevisa min tes. Du kan istället sätta upp cykeln i en steady state bänk och köra med full trottel och uppåt maxvarv precis som det upplevs längs långa rakan. Med lägre oljeinblandning kommer du att upptäcka att effekten rätt snart dalar då den skenande temperaturen på avgassidan eldar bort oljefilmen vilket leder till ökad friktion och mer blowby.

Last edited:
Och att de endast åker med 2% är mycket märkligt då man inom all annan 2t racing åker med högre oljeinblandning ju mer man varvar. Inte huvudsakligen för att få det att hålla ihop utan för att tillse att cylindertätningen och oljefilmen på avgasidan skall vara tillräcklig.

Om det nu är så att oljefilmen är fullt tillräcklig vid 2% inblandning ser jag ingen anledning att öka procenten för den skull?

Om det nu är så att oljefilmen är fullt tillräcklig vid 2% inblandning ser jag ingen anledning att öka procenten för den skull?

Läs en gång till.....

Fullt tillräcklig oljefilm för att cykeln inte skall rasa är säkert 2% men det är max effekt vi är intresserade av och det inträffar med mer än 2% inblandning i en liten och högvarvig motor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT