Motor för supermotard bygge? Kom med förslag!

E11M

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2022
Hoj
2020 KTM SXF 350
Tjena! Är ny här och ska bygga en supermotard nu när sommaren närmar sig, sprängde motorn i min Ktm sxf 350 2020 efter 17 timmar, så nu är frågan om jag borde fixa motorn (vevlagret som har rasat) eller borde jag slänga in en 450 motor i den? Kan inte bestämma mig om jag vill ha en 2 takts eller 4 takts motor. Har ni några rekommendationer om vad jag borde göra? Oavsett så kommer jag utgå från sxf 350 chassit. Kom gärna med idéer och förslag. Tack!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns ju en firma som tillverkar Ktm liknande motorer vattenkylda 500cc 2T hostar ur sig ca 70 hp på bakhjulet o går lätt att skrämma upp 15 till.

Dessa motorer passar rakt i ktm ramar inget behöver ändras, problemet är väll att det bara tillverkas ett 100 tal sådana motorer om året o dessa oftast ät bokade/beställda flera år i förväg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns ju en firma som tillverkar Ktm liknande motorer vattenkylda 500cc 2T hostar ur sig ca 70 hp på bakhjulet o går lätt att skrämma upp 15 till.

Dessa motorer passar rakt i ktm ramar inget behöver ändras, problemet är väll att det bara tillverkas ett 100 tal sådana motorer om året o dessa oftast ät bokade/beställda flera år i förväg.

Det verkar vara problemmotorer som dessutom inte ger så bra effekt som det pratas om.

Fyrtaktsmotorer är svårt att hitta också, det är ju dom som havererar. Enklaste sättet att hitta en vettig motor är nog att köpa en äldre sx250/300 ta motorn från den och sälja resten av gammelhojen i delar.

Eller så säljer ts hojen till mig. Jag skrotar ju såna där nästan regelbundet men dom är iofs vanligtvis lite äldre när dom rasar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har bara veven gått är det ju >10' att fixa den. Varför byta motor då?
Veven skickar man till Boris han renoverar ju dessa kvalitets ktm, er i parti o minut trots dessa är odödliga..

Ts kolla efter Boris på Facebook som ething skriver så klarar du renovering för 10K.

Byt sedan till en kvalitets maskin från Japan dom håller i 20 år minst men då är dom ej oranga?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Överlag något som inte stämmer i storyn. En vev som går efter 17 timmar och ingen goodwill från KTM? Av alla jag tränar med har nog ingen rasat veven, däremot spruckna block p.g.a gjutspänningar, gashäng på 2-t p.g.a dålig trottel etc. I de flesta fall har KTM (via handlare) tagit delar av kostnaden om den är så ny.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top