Inkörning av motor

när det fortfarande var 2T inom båtracingen (innan millenie skiftet) så kördes alla 2T maskiner in med 3 till 4% olja istället för 2%, även de som hade Yamaha maskiner, vilka enbart behövde 0.75% olja enligt tillverkaren själva..

farsan å hans gubbar som kört offshore racing med har alltid haft mer olja vid inkörning, lika så hade jag på min nya motor när jag hade en knatte båt för över 14årsedan. så de lär ju inte skada att du åker med 1% extra olja i maskin, den mår ju inte sämre så att säga.

För att köra in en 2-taktare så krävs noggranna förberedelser.
Först och främst måste man försöka röna ut var man kan hålla till.

Det finns mer lämpliga platser, och det finns direkt olämpliga platser.
För att avgöra detta, så måste man antingen konsultera en i tvåtaktsrök marinerad gammal ärrad s.k roadracingräv. Eller så får man göra egna empiriska försök.
Målet med inkörningen är i alla fulla fall att irritera så många människor, så mycket som möjligt.
Kan man kombinera ”många” och ”mycket” så får man pluspoäng.
Sedan sättet på vilket man gör det är viktigt.

Man kan tala om inre faktorer och yttre.
Till de inre hör oljeinblandning i % (här ska rykas! ger +poäng!), varvtal på motorn (ju högre dess bättre! ger +poäng), och expansionskammaren/kamrarnas totala avsaknad av stinger pipe (här ska låtas. själva huvudsyftet med inkörningen, och detta ger mest +poäng!).

Till de yttre räknar vi omgivning och miljö, samt tidpunkt.

Kan man hitta en miljö bestående av en massa husbilar och husvagnar, helst med folk som sovit dåligt pga för mycket tvåtaktsmekande under den inledande delen av natten så är detta nära nog optimalt!
Sådana miljöer kan hittas i olika bandepåer.
Hittar man ingen sån får man ta en vanlig camping.

En kritisk punkt i inkörningen är tiden. Den s.k tidpunkten.
Inte tändtidpunkten, utan klockslaget.
Ju tidigare – desto bättre.
Tajmar man denna tidpunkt helt optimalt, så har just de sista kolvbytarna och motorrenoverarna gått och lagt sig, och precis somnat för att få, vad de tror, två timmars sömn innan det är dags att gå upp och börja torrgasa vid 8.

Men där förekommer den rutinerade kolvinköraren menigheten med att vara först på plats! 06.00

Sen varvar man planlöst sin nyligen ihopsatta maskin med helt stokastiska gaspådrag, i vad som för omgivningen ter sig som en evighet.
När man så har blippat på gasen i en obestämd tid är kolven och ringarna inkörda!
Åtminstone ska tiden för denna verksamhet utsträckas till att motsvara en halv SM-säsong, och grundprincipen är att man måste byta kolv och ringar till dagen därpå, så att hela förloppet kan återupprepas, till grannarnas glada tillrop.

Last edited:
För att köra in en 2-taktare så krävs noggranna förberedelser.
Först och främst måste man försöka röna ut var man kan hålla till.

Du har för lite att göra på jobb... Jag skall ringa din chef (hon där hemma) och berätta vad du gör på jobb....

Precis hemkommen från dugga vilket betyder att denna kväll är ledig och pluggandet inför nästa ämne börjar inte förrän kl 10 i morgon......

Vin?
Hämtpizza?

:D

Hur gick senaste tentan? Fick ni göra om den allihop, eller erkände den lille faschisten att provet var fel utformat?

Vin?
Hämtpizza?

:D

Hur gick senaste tentan? Fick ni göra om den allihop, eller erkände den lille faschisten att provet var fel utformat?

Den lille faschisten hade alla att göra om det, fick en bättre examinator så jag spetsade omtentan.
Pizza med hemleverans blev det till lunch så jag får nog fan laga middag, vinet är redan uppkorkat.

Tänk också på att om man blandar mer olja i bränslet kommer ju motorn få aningen mindre bränsle. Inte så mycket att det eg. gör nåt men om man dessutom kör in den i kallt väder som det nu är så blir det ju kaka på kaka.

Jag förutsätter att du menar att mer olja mindre bensin vilket ger magrare blandning kallt väder mer syre vilket också ger magrare blandning
jag brukar alltid göra "den sista justeringen" med oljeinblandningen när jag hade behövt det munstycket som ligger mellan två standard munstycken
beroende på temperatur och lufttryck och i viss mån fukt

Last edited:
Jag förutsätter att du menar att mer olja mindre bensin vilket ger magrare blandning kallt väder mer syre vilket också ger magrare blandning
jag brukar alltid göra "den sista justeringen" med oljeinblandningen när jag hade behövt det mynstycket som ligger mellan två standard munstycken
beroende på temperatur och lufttryck och i viss mån fukt

....och högre oljeinblandning ökar/höjer viskositeten på bränslet, så bränslet "rinner" svårare genom munstyckena.

Mats

Det GÅR alltså inte att någonsin få en perfekt inställd tvåtaktare?

Eller inträffar det? Och när då?
Oftare än Halleys komet?
"En gång om åran...när månen står i ny..."

För: Tidvattnet måste stå rätt, oljemängden ska vara rätt för smörjning och även avpassad (precis som bensinen) för temperaturinducerad viskositetsförändring... Sen verkar det ju ALDRIG finnas rätt munstycke, utan det är som skor i skoaffärren... ett halvnummer hade varit perfekt!
Lufttrycket varierar ju med flera millibar under ett körpass och ruinerar givetvis den noggrannes beräkningar.

Så...med ett par tre tusen olika nålar, några hundra munstycken, en atomvåg för oljeuppmätning, en CRAY II dator för beräknandet av densamma, och en bredbandslambda kopplad direkt till ett servojusterat extra ställbart munstycke från Hobbex, så ska det nog kanske gå att få en tvåtaktare att gå iaf... :hihi

Ja om himlakropparna står rätt vill säga, och att Murphy råkar ha rast, OCH att man råkar pricka in det lilla tidsfönster i den ständigt pågående klimatföändringen där förhållandena är tillräckligt konstanta för att få den där rackarns motorn att vilja gå över huvud taget!

Att tvåtaktare skulle vara känsliga som ett gnälligt barn är bara elakt förtal.
Likaväl som att Alfistis och Ducceåkare inte tål kritk om sitt fordon.
Så är det ju inte - det vet ju alla! ;)

Last edited:

Ett tänkvärt inlägg!

Det finns dom som byter munstycken efter barometern/termometern, och det finns dom som kör på samma bestyckning jämnt.

Frågan är vilken skillnad i effekt man har mellan att "safea" en bestyckning för hela året och att bestycka om för att det har blivit 8grader varmare?

Vinner man 1hk, 3hk eller gör det 8hk på topp?

Hur mycket fortare skulle man köra om man la ombestyckningstiden på att nöta varv på banan?

Vissa cyklar är känsligare än andra. Hondan gick som skit om man missade två steg.
Yamman grundbestyckad gick oftast helt ok, även om man låg två steg ifrån på huvudmunstycket. Sen gick den ju klart bäst rätt bestyckad, men det var oftast bara ett steg upp eller ner.

Ett tänkvärt inlägg!

Det finns dom som byter munstycken efter barometern/termometern, och det finns dom som kör på samma bestyckning jämnt.

Frågan är vilken skillnad i effekt man har mellan att "safea" en bestyckning för hela året och att bestycka om för att det har blivit 8grader varmare?

Vinner man 1hk, 3hk eller gör det 8hk på topp?

Hur mycket fortare skulle man köra om man la ombestyckningstiden på att nöta varv på banan?

Beror på motortyp och hur den mekaniskt är uppbyggd. Min Tz byter jag kanske munstycke mellan korta och långa rakor, annars bara kör och den går perfekt hela tiden.

Rotaxen är känsligare, även om inte lufttemp, tryck eller fuktighet ändras men soligt/molnigt kan den behöva ombestyckning! Och 1-2 hästar är det som direkt försvinner :mad: eller mer. Och det ger ~2 km/ lägre toppfart...

Ombestyckar gör man mellan körpassen medans du intar vätska och andra kör sina pass så du förlorar ingen körtid!

Sen är det ju inte bara på toppen effekten försvinner om man bestyckar fel.
Men sällan man behöver byta spridare/nålar på yamaha/honda, gäller att hitta rätt för sin cykel, och sen är det huvudmunstycket som kanske kan behöva bytas mellan förmiddag och eftermiddagspasset, tar inte mer än 5-10 minuter.

Aprilian ska gå som skit om den inte är rätt bestyckad, och vara rätt känslig.
Vet inte om det är sliderna som gör att de är känsligare.

Eller inträffar det? Och när då?
Oftare än Halleys komet?
"En gång om åran...när månen står i ny..."

För: Tidvattnet måste stå rätt, oljemängden ska vara rätt för smörjning och även avpassad (precis som bensinen) för temperaturinducerad viskositetsförändring... Sen verkar det ju ALDRIG finnas rätt munstycke, utan det är som skor i skoaffärren... ett halvnummer hade varit perfekt!
Lufttrycket varierar ju med flera millibar under ett körpass och ruinerar givetvis den noggrannes beräkningar.

Så...med ett par tre tusen olika nålar, några hundra munstycken, en atomvåg för oljeuppmätning, en CRAY II dator för beräknandet av densamma, och en bredbandslambda kopplad direkt till ett servojusterat extra ställbart munstycke från Hobbex, så ska det nog kanske gå att få en tvåtaktare att gå iaf... :hihi

Ja om himlakropparna står rätt vill säga, och att Murphy råkar ha rast, OCH att man råkar pricka in det lilla tidsfönster i den ständigt pågående klimatföändringen där förhållandena är tillräckligt konstanta för att få den där rackarns motorn att vilja gå över huvud taget!

Att tvåtaktare skulle vara känsliga som ett gnälligt barn är bara elakt förtal.
Likaväl som att Alfistis och Ducceåkare inte tål kritk om sitt fordon.
Så är det ju inte - det vet ju alla! ;)

Pratar Du standar så är det ok går oftas lite rikligt med marginaler, men gäller det lite vassare maskiner och bana då får Du problem om Du inte kan sortera ut maskinen

Pratar Du standar så är det ok går oftas lite rikligt med marginaler, men gäller det lite vassare maskiner och bana då får Du problem om Du inte kan sortera ut maskinen

Jadå, jodå, nu var jag lite ironisk här...

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden