Inköp av grafikkort. What is teh sh1t?

Starstriker skrev:
Hummm

Köpte ett Radeon 9800 Pro igår, men 6600 ser ju bättre ut i benchmarken.
6600 verkar bara finnas med PCI-Express bus. Vad är det ?

Kan jag köra ett sånt kort på den här plattan?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=16824

PCI-X är efterträdaren till AGP porten. Mer bandbredd, som dock inte utnyttjas med dagens kort. Dock skulle jag definitivt satsa på ett PCI-X moderkort om jag skulle köpa nytt, då AGP kommer att försvinna mer och mer.

Moderkortet som du visade har inte PCI-X, utan AGP. 6600GT finns dock både i AGP och PCI-X format.

Plåtniklas skrev:
Ojoj! Mycket fakta blev det. :)

Varför jag inte vill köpa ett 9800 är till största delen att jag inte vill köpa en gammal modell eftersom jag inte kommer uppdatera kortet på ett tag. Just nu sitter jag med ett GeForce4 TI4600 som har funkat kanon.

Kommer endast ha det till spel så jag tror det lutar åt ett 6600GT. Nu gäller det att hitta en butik i stan som har det till vettigt pris då jag, som alltid när jag köper datorprylar, vill ha det NU! :banana

Tack för hjälpen gossar! :tummenupp

[EDIT] Vilket av dessa två skulle ni rekommendera?
http://www.mycom.se/produkt/pny_geforce_6600gt_128mb_39784.html
http://www.mycom.se/produkt/xfx_geforce_6600gt_128mb_dual_dvi_39785.html

http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=CGN-G668TVD

6600 GT för 1725 inkl moms.

Det billigaste jag hittade.

McFille: Du köper ju mina gamla grejjer så nån vidare koll kan du inte ha :hihi

/N

isse skrev:
McFille: Du köper ju mina gamla grejjer så nån vidare koll kan du inte ha :hihi

/N

Haha, jag vet jag är dum som faktiskt tror att jag kan lita på folk... :huvet
Men din CPU har faktiskt funkat utan några problem... :tummenupp

Jag har ett ATI 9700 i min laptop. Graffen är INTE ful! Vet dock inte priser

ski_extreme skrev:
Om det e dyrare vet jag inte, men PCI-E är snabbare än AGP och därför bättre. (mer framtidsäker skulle jag tro också)

Mer framtidssäkert kan man ju ignorera helt i alla fall. Man får ju ändå byta moderkort, processor, minne och grafikkort (och psu numera) vid varje uppgradering.

Blip skrev:
Mer framtidssäkert kan man ju ignorera helt i alla fall. Man får ju ändå byta moderkort, processor, minne och grafikkort (och psu numera) vid varje uppgradering.

Framtid = det kommande halvåret/året inom datavärden.......

Å jag som trodde vi var sporthojsfantaster med bensin i ådrorna och tjockolja innanför pannbenet :rolleyes:

Har nog nått gamalt STB Glyder Max 2 8Mb om du vill ha alt. ett S3 Virage med 4 Mb

Efter allt jag läst här så bytte jag mitt moderkort (478) till ett annat (775) med PCI-E.

Nu är jag på jakt efter ett grafikkort GeForce 6600gt. Tydligen så smiskar BFG alla konkurrenterna.

Var i Sverige hittar jag ett BFG Geforce 6600gt (PCI-E)!?!? Har letat lite men utan framgång.

McFille skrev:
1. Ja, använder sweclockers forum regelbundet, dock kan jag inte påstå att jag hänger där 24/7...

2. Jo, det snackas mycket, men jag kollar även andra benchmarks än Tomshardware, och du kan inte förneka att 6600GT är det snabbaste och bästa kortet för framtida bruk i 2000-2500:- AGP klassen, som han frågade om. Alltså försvinner beggade kort för under 1000 lappen direkt, då han sa han inte ville köpa begagnade kort. Men visst är det billigt med begagnade kort, men för framtida bruk tycker iaf. JAG att det är värt att köpa ett kort som kommer att hålla en liten stund längre.

3. Ang. 256 bit så kan jag inte påstå att jag är någon expert, men som jag förstår det så påverkar det den möjliga bandbredden. Alltså kan man TEORETISKT sätt (vid tillräckligt snabb kort) trycka ígenom dubbel så mycket information per klockcykel på med en 256bit processors jämfört med en 128bit. Detta märks främst i högre upplösningar...
Dock skulle jag välja ett 6600GT framför ett 256 bit 9800 ändå

4. Ang. grafikeffekterna så är det väl främst Pixelshader 3.0 som endast 6600GT stödjer, men om vi börjar snacka 9600 som du tog upp som exempel så har det bara hälften så många pipelines och stödjer endast smartshader 2...sen vad det gör för reell skillnad i dagens spel är en sak, men jag tänker också på framtida spel.

Skulle jag rekommendera det absolut bästa skulle det bli X850XT/PE, men eftersom det är PCI-X och långt ifrån 2000-2500:-, så är det ganska ointressant.

Här har ni en jämförelser med bl.a. 6600GT och 9800/9600 serien.
Jämförelse

Men visst, jag håller med dig, det är ju upp till vad han skall använda kortet till. Men om han skall lägga 2000:- på ett kort, så är onekligen 6600GT det bästa alternativet just nu, om du vill ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna.

Så har inte varit här på ett tag men.

1. Ok,

2. Skummade igenom testet från anandtechk du länkade till, får hålla med om att 6600GT är ett helt ok kort.

3. Bandbredden i bitar visar hur mycket information den kan överföra. 64bitar är rent utsagt skit, 128bitar är ok, 256bitar är riktigt bra. Teroretiskt sett bör ett 256bitars kort överföra dubbelt så mycket som ett 128bitar kort gör på samma tid iom att 256bitar kortet är dubbelt så stort.

4. Pixelshader 2.0 och 3.0 är mer eller mindre likadana ungefär som AGP4x och AGP8x. Men givetvist så är det ju skillnad på 2,0 och 3,0 men denna visar sig mer mot de höga upplösningarna som 6600GT tyvär hade problem i under vissa spel. Men vem kör spel i 1600*1200?

Njae, vänta med PCI-express kort, de är marginellt snabbare än AGP, extremt liten skillnad. Största anledningen till PCIe jag kan se är SLi tekniken som finns till vissa grafikkort t.ex. 6600GT och koppla ihop dessa för att få lite bättre prestanda.

Anledningen till att jag skrev upp just 9600, 9800 osv var inte för att rekomendera just dessa utan mer för att visa att det finns guldkorn även bland "skräpet" + att jag fick kännslan av att trådskaparen inte har en state of the art monsterdator. Och något märkesbög är jag tame tusan inte som du sade, jag har snart haft alla mer eller mindre kända märker, Matrox, geforce 2gånger, och nu ett ATI kort, så något märke är jag inte låst på.

Aja ska läsa tråden nu, antagligen så ser något helt galet ut i mitt inlägg eftersom jag läste fel på vad du menade för grafikkort, såg 6800gt istället för 6600gt :huvet

Edit: Men för att göra det som trådskaparen ville, rekomendera ett kort så har jag 2 jag kan rekomendera.

Nummer 1.
Gainward GeForce 6600GT 128MB Golden sample.
Dessa golden sample ska vara riktigt bra, minnesbussen vet jag inte men antar att det är 128bitars. Billigt var det också.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304639&cks=PRL

Nummer 2.
Asus N6600GT GeForce 6600GT 128MB
Fördelen är väll att det är billigt + bra märke.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305485&view=detailed

Men akta er för MSI´s 6800 serie, de skeppade 6800 kort i GT lådorna.
Trist att beställa och få fel och sedan skicka tillbaka det och vänta på rätt.
Köp dessa över disk om ni vill ha ett och kontrolllera direkt när ni kommer hem att det är rätt kort.

Last edited:
Beställde precis ett Club3D 6600GT AGP 128MB GDDR3 för strax över 1700:- och nu återstår väl bara att testa det. Hoppas det är ett ok kort. :tummenupp

Plåtniklas skrev:
Beställde precis ett Club3D 6600GT AGP 128MB GDDR3 för strax över 1700:- och nu återstår väl bara att testa det. Hoppas det är ett ok kort. :tummenupp

Och jag beställde ett ASUS EN6600GT för 2145.-
Jag vill ha det NU för jag har inget grafikkort alls, så det är lite svårt att köra datorn hemma............

Plåtniklas skrev:
För en 'gamer' finns det inga värsting-läptåppz. Bah. Skäms på dig! :7peta
snacka om avis! haha

Tycker faktiskt inte att
AMD 3000+
ATI 9700 128Mb
1024 RAM
60 HDD
massa ut- och ingångar
trådlöst
15,4" Wide
mm