Inköp av digital sytemkamera - nybörjare, vad köpa?

Möjligtvis lite OT, men om du inte absolut vill ha en systemkamera kan ju något i den här klassen kanske vara av intresse, bättre än små kompaktkameror + lite smidigare att ta med sig än en hel systemkamera.

Kan vara ett bra alternativ att börja med.

Ingen tokdum idé :)

Möjligtvis lite OT, men om du inte absolut vill ha en systemkamera kan ju något i den här klassen kanske vara av intresse, bättre än små kompaktkameror + lite smidigare att ta med sig än en hel systemkamera.

Kan vara ett bra alternativ att börja med.

Helt inne på samma spår till ts. Allvarligt talat fotonördar. Om man plåtar med auto-läget på sin semester med ett kit-objektiv. Tror ni att en nybörjare skulle märka någon skillnad om man bytte till ett värstingobjektiv? Knappast.

Därför tycker jag att en hybrid med möjlighet att ansluta en extern blixt är riktigt bra om man inte tänkt att nyttja systemkamerans funktioner.

Som någon redan nämnt så kan det kännas alldeles för klumpigt att släpa med sig en systemkamera , och då stannar den hemma med resultatet NOLL bilder med sig hem.

Jag har själv en D90 med batterigrepp som i stort sett har legat hemma sen jag köpte den- "orkar inte ta med den"

Hade jag varit på väg att köpa en ny kamera så hade jag kollat på något som alltid kan ligga i jackfickan, så man får med sig ett par bilder hem iallafall.

Canons S95 verkar ge riktigt bra bilder, och ha en hel del inställningsmöjligheter.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS95

Det viktigaste är ju att få hem bilder, det är det som är meningen med en kamera :)

Lycka till :)

Helt inne på samma spår till ts. Allvarligt talat fotonördar. Om man plåtar med auto-läget på sin semester med ett kit-objektiv. Tror ni att en nybörjare skulle märka någon skillnad om man bytte till ett värstingobjektiv? Knappast.

Därför tycker jag att en hybrid med möjlighet att ansluta en extern blixt är riktigt bra om man inte tänkt att nyttja systemkamerans funktioner.

Det märks *stor* skillnad oavsett på riktiga grejer, och kitgluggar. Färger, skärpa och kontrast (och kanske inte minst hur "oskärpan" ser ut bakom det man fotar) är helt annorlunda, oavsett auto eller inte.

Och sedan är det ju fortfarande så att en billig systemare med kitglugg i alla fall äger hybriderna, det finns inga genvägar...

Lågt pris, stora zoomomfång och små linsöppningar (med plastglas) gör att de blir kompromisser som inte är bra på något, att de flesta man knappat på är direkt slöa och har trist fokuseringsautomatik gör det inte bättre.

Nä, en beggad D40 för 1500 och vettig optik till det...svårslaget. :mattias

/J

Att ha ett dåligt objektiv till en bra kamera är som att strypa effekten på en ferarri och montera bort dämparna..

Till och med dummesten ser skillnad på en bild tagen med dålig optik oavsett om man väljer att fota med autoläget eller inte.

Har man ingen koll eller inte ens bryr sig om bildkvallite behöver man ingen systemkamera..
Då funkar ju vilken skitkamera som helst.

vill man ha en kamera utan att behöva byta objektiv eller att mann vet av att man ändå inte kommer köpa något nytt objektiv senare för att uppgradera sig eller för att man fotar mycket natur eller tex landskapsbilder då funkar denna helt perfekt:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=G12

Vill man kunna byta objektiv efter vad man fotar så ska man ha en systemkamera och då är det optiken man ska lägga mest pengar på, (fast då kanske inte 6500:- räcker långt)

Tjejen har en Nikon D3000 och den funkar kanon. Den nya D3100 kan dessutom filma och ska vara bra på det också, den är nog prisvärd.

Jag själv har en Canon 550d, den är ju då lite dyrare och passar inte din priskklass.

En fördel när man reser är att inte behöva ha med sig en massa olika objektiv, så ett såkallat "superzoom" är bra att ha med sig på resan. jag har ett 18-135mm objektiv som funkar bra för det mesta, då slipper man ta upp onödigt mycket plats och man slipper byta hela tiden.

Här länkar jag till några jag tror är prisvärda, du får avgöra vad du egentligen vill ha.

Nikon D3100 med 18-105mm objektiv

Nikon D5000 med dubbla objektiv 18-55mm och 55-200mm

Sony A390 med dubbla objektiv

Tog steget i sommras, till ungefär samma budget men köpte då Canon's instegs kamera EOS1000D med ett 18-55 objektiv. Köpte oxå till ett Sigma 70-300. Det har varit riktigt roligt att titta igenom bilderna, nu så här i efterhand. Sigma objektivet har dock ingen stabilisering vilket gör att det är lite svårt när man kör med full zoom annars tycker jag att kameran är toppen. Skulle vilja ha ett kraftigt vidvinkel zoom men inte funnit några pengar till detta.
Jag rekomenderar detta men det går säkert att hitta bättre grejjor...

Länkar:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10752047
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557575
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556575

Lycka till

Att ha ett dåligt objektiv till en bra kamera är som att strypa effekten på en ferarri och montera bort dämparna..

Men om man vill ha en vettig förstabil så kanske det är lämpligare med en normalbil med bra hållbarhet?

Hur många kan verkligen få ut det en Ferrari har att erbjuda? Man kanske kan köra snabbare tider med en V70 om man är novis.

Hur många kan verkligen få ut det en Ferrari har att erbjuda? Man kanske kan köra snabbare tider med en V70 om man är novis.

En hybrid är lika avancerad att sköta som en systemare så fattar inte riktigt din logik? :va

En hybrid är lika avancerad att sköta som en systemare så fattar inte riktigt din logik? :va

En hybrid är mindre och billigare.

Jag tycker att det största lyftet mellan kompakt och system är den externa blixten som man kan rikta. 70% av mina bilder tas inomhus och där är det verkligen ett lyft!

Däremot tar vi nästan aldrig med kameran för att den är klumpig... Det sämsta var också att jag köpte två objektiv, 28-55 och 55-200, istället för ett 28-200. Visst blir det säkert bättre bilder men vem fan orkar sitta och byta objektiv fram och tillbaka under en stadspromenad?

Däremot tar vi nästan aldrig med kameran för att den är klumpig... Det sämsta var också att jag köpte två objektiv, 28-55 och 55-200, istället för ett 28-200. Visst blir det säkert bättre bilder men vem fan orkar sitta och byta objektiv fram och tillbaka under en stadspromenad?

Hade hybrid innan system och visst var det smidigare, dock blir det ju aldrig några woow-kort med en sån.

Påtal om 28-200 TS, Mediamarkt hade annons idag på en 500D med 28-200glugg för 5999:-

Tack för tipsen boys!

Var och kände och klämde lite på ett antal kameror ikväll.
Nikon kändes helt och hållet som min grej - spontant.
Har du inte provfotat, men kvalitet, tyngd, knappar menyer etc kändes riktigt stabila.
Kollade faktiskt på D5000, samt D3100. Lyckades inte förstå skillnaden mellan dem 2?

Precis som det har sagts tidigare så är den medföljande "Kitobjektivet" rena runket.
Iaf på många!

Lutar åt D5000 paketet med dubbla objektiv, alternativt D40 huset + lite separata beggade objektiv. Vad tror ni är bäst?
HD-filmning känns inte som prio för mig.

Men om man vill ha en vettig förstabil så kanske det är lämpligare med en normalbil med bra hållbarhet?

precis vad jag menar, man kör fortare med en v70 med dämpare än en ferarri utan och därför köper man ingen dåligt optik till sin kamera.

Har Sony själv eftersom jag hade så mkt från Minolta tiden som passar.

Hade jag köpt en idag hade jag tagit en Nikon system.

Begad D200 hade ju varit något spontant för ditt fall kanske?

Nikon har i mitt tycke mest roliga saker begat även om Canon inte är långt efter.

Canons gamla kitoptiker var horibla men de lite nyare är "OK".
Nä ta en Nikon säger jag spontant! Gillar hur bruset ser ut bättre generellt och de brukar ha bättre alternativ i optikväg. TYCKER JAG :D

Kommer aldrig köpa en kompaktkamera igen. Oavsett wannabee eller ej.
För mkt kompremisser för min smak. haft flera varianter men de är antingen inte tillräckligt små och smidiga eller har för dåliga kvalite jämfört med en system.
Har en mindre billig ixus som jag kompletterar med de gånger jag inte orkar släpa med mig pjäsen. Den är såpas billig att det är inte katastrof att jag tappar den på fyllan. Den filmar förövrigt hyggligt på bågen med kamerafäste för tank ;)

Tack för tipsen boys!

Har du inte provfotat, men kvalitet, tyngd, knappar menyer etc kändes riktigt stabila.
Kollade faktiskt på D5000, samt D3100. Lyckades inte förstå skillnaden mellan dem 2?

Precis som det har sagts tidigare så är den medföljande "Kitobjektivet" rena runket.
Iaf på många!

Lutar åt D5000 paketet med dubbla objektiv, alternativt D40 huset + lite separata beggade objektiv. Vad tror ni är bäst?

Last edited:
Tack för tipsen boys!

Iaf på många!

Det som är sjukt bra med min d5000 är att den klarar höga isotal med förhållandevis lågt brus! Det gör underverk för inomhusbilder.

Nice :)

Fortsätter jaga herren som hade D40:an till bra pris.
Får jag tag i honom blir det deal :)

em fördel med d5000 är den vinklingsbara skärmen, den saknar jag på min.. Perfekt när man ska fota över stängsel eller ta bilder från marken

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti