Inhägnat område, vad gäller?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu verkar det som sagt dra sig till att inga trafikförsäkringar gäller på allmänna bankörningar. Jag undrar lite vad som gäller när man kör på inhägnat område. Man kan skydda sig själv genom att skaffa sig en olycksfallsförsäkring men vad händer egentligen om man kör på någon? Har den rätt att avkräva pengar för sin skada? För sin hoj? Kan arrangören av en bandag "avtala-bort" en förares rätt att kunna kräva pengar av någon annan genom en underskrift på ett papper?

Inom rr säger alla att det inte är något problem utan att folk blir förbannade och sen är det bra med det. Det är dock en ganska liten skara där det verkar som alla känner alla. Banåka i alla ära men att om någon har rätt att kräva en annan pengar så är det lika farligt för ens egna ekonomi att vara iväg på en bandag som att köra utan trafikförsäkring på landsväg.

Kör licens/oförsäkrad grupp så slipper du dega när du raketar in i en sproilans R1.

Varför skulle det vara andra regler i den gruppen? Det verkar ju som sagt som att alla grupper är oförsäkrade nu dessutom.

Vart har du hört det???
Trafikförsäkringen gäller väl för dem flesta bolag. :va
Varit struligt med IF och Trygg-Hansa, men det ska arrangören av bankörningen veta, och brukar förbjuda dem köra. Sen vet man ju inte om nån ljugit om vilket bolag man har men det e en annan femma.
Vagnskada gäller bara för fåtal FB, tex Tennant (som enligt mina uppgifter inte försäkrar sporthojar) :va Hos Länsförsäkringar gäller också vagnskadan vet jag.
Finns mer info under försäkringstråden.

Bodin skrev:
2132129 Vart har du hört det???
Varit struligt med IF och Trygg-Hansa, men det ska arrangören av bankörningen veta, och brukar förbjuda dem köra. Sen vet man ju inte om nån ljugit om vilket bolag man har men det e en annan femma.
Vagnskada gäller bara för fåtal FB, tex Tennant (som enligt mina uppgifter inte försäkrar sporthojar) :va Hos Länsförsäkringar gäller också vagnskadan vet jag.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118455

Jag tänkte på vad nitrous skriver i den tråden.

Arrangören kan knappast veta stenhårt vad som gäller eftersom ingen annan heller riktigt gäller. Nu är det ju en lagtolkning om bankörning är på inhägnat område men på inhägnat område gäller inte trafikförsäkringen och frågan är vad som gäller då.

HanneZ skrev:
2132128 Varför skulle det vara andra regler i den gruppen? Det verkar ju som sagt som att alla grupper är oförsäkrade nu dessutom.

Vaddå? Det är ju oförsäkrat skriver jag ju, vadå andra regler :va

Den gruppen jag skriver om är för licensåkare och såna som saknar försäkring alt.har en försäkring som inte gäller.

Plus att de flestas bolags trafik visst gäller, så vad är det du vill ha hjälp med?

HanneZ skrev:
2132135 http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118455

Jag tänkte på vad nitrous skriver i den tråden.

Arrangören kan knappast veta stenhårt vad som gäller eftersom ingen annan heller riktigt gäller. Nu är det ju en lagtolkning om bankörning är på inhägnat område men på inhägnat område gäller inte trafikförsäkringen och frågan är vad som gäller då.

Ja det är en lagtolkning, men "trafikövning på bana" är fortfarande tillåtet hos flera bolag. Häng inte upp dig på stängslet :)

Chronic skrev:
2132155 Vaddå? Det är ju oförsäkrat skriver jag ju, vadå andra regler :va

Den gruppen jag skriver om är för licensåkare och såna som saknar försäkring alt.har en försäkring som inte gäller.

Plus att de flestas bolags trafik visst gäller, så vad är det du vill ha hjälp med?
Ja, rent lagmässigt. Om jag kör på en annan hoj då försäkringen gäller så betalar mitt bolag den andres hoj och skador men om den inte gäller så borde väl jag betala? Om jag förstör någon annans egendom måste jag väl ersätta den?

Chronic skrev:
Ja det är en lagtolkning, men "trafikövning på bana" är fortfarande tillåtet hos flera bolag. Häng inte upp dig på stängslet :)
trafikskadelagen skrev:
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning,
uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
"Trafikövning" borde väl klassas som antingen träning eller övningskörning. Att t.ex. smc's kurser är ok är ju endast för att bolagen anser att dom sparar pengar genom att folk går där, jag tror inte dom är skyldiga genom lag att pröjsa.

Sen snacket om att grindarna är öppna/stängde borde kvitta tycker jag då det fortf. är ett inhägnat område i lagens ögon. Annars skulle man t.ex. inte få köra snabbare än den senaste skyltningen.

HanneZ skrev:
2132170 Ja, rent lagmässigt. Om jag kör på en annan hoj då försäkringen gäller så betalar mitt bolag den andres hoj och skador men om den inte gäller så borde väl jag betala? Om jag förstör någon annans egendom måste jag väl ersätta den?

"Trafikövning" borde väl klassas som antingen träning eller övningskörning. Att t.ex. smc's kurser är ok är ju endast för att bolagen anser att dom sparar pengar genom att folk går där, jag tror inte dom är skyldiga genom lag att pröjsa.

Sen snacket om att grindarna är öppna/stängde borde kvitta tycker jag då det fortf. är ett inhägnat område i lagens ögon. Annars skulle man t.ex. inte få köra snabbare än den senaste skyltningen.

Det här är ju ingen exakt vetenskap, och problemet är inte så stort eftersom de flesta förmodligen håller blykäften om att de vupat på bana o inte gata.

Om du blir tvungen att betala beror mer på killen du kör in i, än "regler och bestämmelser" om du fattar?

Klart är att de flesta bolag inte vill ha dig på banan iaf. Fast ringer jag tex Trygg-Hansa så får jag svaret att det är ok att köra "organiserad bankörning i grupp utan tidtagning i trafikövningssyfte".

Kör du på ngn och bägge är oförsäkrade så finns det ingen "sanning". Man får ta det man mot man helt enkelt.

Öppna eller stängda grindar påverkat inte ett skit, så glöm det.

Ok, då är det lite klarare kanske.

Personligen känner jag det som att om jag harvar runt i mellangruppen och skulle råka stöta ihop med nån i en kurva och få repade kåpor så skulle jag inte bry mig. Om jag däremot blir torpedered efter raken och bryter halva kroppen och skrotar hojen lär jag nog inte va så jävla lätt o tas med.

Lagen om inhängnat område e ganska strikt.

Men tyvärr hamnar ej ngn motorbana inom det området...

Så tyvärr kan du inte utnyttja lagen om inhängnat område när du kör hoj på bana enligt lagen!!!!

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
2132228 Lagen om inhängnat område e ganska strikt.

Men tyvärr hamnar ej ngn motorbana inom det området...

Så tyvärr kan du inte utnyttja lagen om inhängnat område när du kör hoj på bana enligt lagen!!!!

.../Yoshi
Va? Utnyttja lagen om inhägnat område? Det är väl snarare så att man inte vill att det ska klassas som inhägnat område.

Det finns tydligen gamla avdankade folkrace-banor som är klassade som inhägnat område så varför skulle inte de stora motorbanorna vara det?

HanneZ skrev:
2132213 Ok, då är det lite klarare kanske.

Personligen känner jag det som att om jag harvar runt i mellangruppen och skulle råka stöta ihop med nån i en kurva och få repade kåpor så skulle jag inte bry mig. Om jag däremot blir torpedered efter raken och bryter halva kroppen och skrotar hojen lär jag nog inte va så jävla lätt o tas med.

Personligen anser jag att alla som kör på bana borde vara medvetna om riskerna, och där med stå för sina egna kroppsliga och materiella skador.
Jag tror inte att det är många som vill köra bana, om man ska bli stämd när/om man av en olyckshändelse råkar orsaka ett tillbud.

HanneZ skrev:
2132213 Ok, då är det lite klarare kanske.

..Eller snarare jävligt lätt att tas med, bara packa ihop o dra fort som fan :tomten

Jocke K skrev:
2132256 Personligen anser jag att alla som kör på bana borde vara medvetna om riskerna, och där med stå för sina egna kroppsliga och materiella skador.
Jag tror inte att det är många som vill köra bana, om man ska bli stämd när/om man av en olyckshändelse råkar orsaka ett tillbud.
Nej det är ju sant. Fast jag tycker det är viss skillnad på en licensträning och lugn grupp på en gatkörning.

Chronic skrev:
2132261 ..Eller snarare jävligt lätt att tas med, bara packa ihop o dra fort som fan :tomten
Haha, ja det är ju sant :)

Vad finns egentligen kvar att diskutera i den här frågan?
Uppenbarligen finns en risk att ditt försäkringsbolag nekar trafikskadeersättning om du är inblandad i olycka vid körning på bana. Lika uppenbart är (åtminstone i min juridiska värld) att det är mycket osäkert om bolagets inställning håller vid en prövning i domstol.
Alltså; Du tar en risk när du kör bana. Du kan hamna i en sitution där du inte får ersättning för skada varken på dig själv eller din hoj. Du kan också bli skadeståndsskyldig för skada du vållar tredje man. Jag bedömer det sannolikt dock att en domstol i de flesta fall skulle anse att trafikförsäkringen gäller (vilket dock ej ger ersättning för skada på egen hoj). Det beror dock i viss mån på omständigheterna i det enskilda fallet.
Det handlar alltså om att ta en kalkylerad risk eller stanna hemma vad gäller trafikförsäkringens giltighet. Den som under dessa premisser ger sig ut på bana utan en fet personlig olycksfallsförsäkring har enligt min mening inte alla flodhästarna i bäcken.

Bodin skrev:
2132129 Vart har du hört det???

Vi som var och lyssnade på förarmötet på bandagen som actionpics annordnade på Kinnekulle i lördags fick information om att alla kör oförsäkrade från och med i år på allmänna bankörningar. Rekommenderar en bra olycksfallsförsäkring.

:Bugar om Liwa1 eller någon annan av arrangörerna kunde skriva en rad.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
2132860 Vi som var och lyssnade på förarmötet på bandagen som actionpics annordnade på Kinnekulle i lördags fick information om att alla kör oförsäkrade från och med i år på allmänna bankörningar.

Fast Liwa är inte försäkringsbolagens talesman utan meddelade på det vänligaste sättet det hon lyckats få reda på. Vilket vi alla är tacksamma för.
Det viktigaste var ju att försäkringsbolagen nu verkar ta sin hand helt från dessa banåkningar och i sammlad trupp väntar på rättsliga fall som kan fungera som predjukat (stavning?).
Tro inget annat än att bolagen mer än gärna slipper betala för våra misstag medans vi stillar vår farthunger.

Ankan skrev:
2132342 Vad finns egentligen kvar att diskutera i den här frågan?
Uppenbarligen finns en risk att ditt försäkringsbolag nekar trafikskadeersättning om du är inblandad i olycka vid körning på bana. Lika uppenbart är (åtminstone i min juridiska värld) att det är mycket osäkert om bolagets inställning håller vid en prövning i domstol.
Alltså; Du tar en risk när du kör bana. Du kan hamna i en sitution där du inte får ersättning för skada varken på dig själv eller din hoj. Du kan också bli skadeståndsskyldig för skada du vållar tredje man. Jag bedömer det sannolikt dock att en domstol i de flesta fall skulle anse att trafikförsäkringen gäller (vilket dock ej ger ersättning för skada på egen hoj). Det beror dock i viss mån på omständigheterna i det enskilda fallet.
Det handlar alltså om att ta en kalkylerad risk eller stanna hemma vad gäller trafikförsäkringens giltighet. Den som under dessa premisser ger sig ut på bana utan en fet personlig olycksfallsförsäkring har enligt min mening inte alla flodhästarna i bäcken.

Det är en otäck sak som kvarstår.. Om jag är vållande till allvarlig fysisk skada på tredje part, som inte varit klok nog att teckna en olycksfallsförsäkring.. .. så kan jag bli stämd på ett otrevligt högt belopp..

Jocke K skrev:
2132912 Det är en otäck sak som kvarstår.. Om jag är vållande till allvarlig fysisk skada på tredje part, som inte varit klok nog att teckna en olycksfallsförsäkring.. .. så kan jag bli stämd på ett otrevligt högt belopp..

Tyvärr är det så illa att du kan bli stämd på ersättning för kvarstående besvär även om den skadade har en olycksfallsförsäkring. Den omständigheten att man har en olycksfallsförsäkring som ger ersättning för medicinsk invaliditet förtar inte den skadade rätten att kräva ytterligare ersättning genom skadestånd av skadevållaren.

Ankan skrev:
2133320 Tyvärr är det så illa att du kan bli stämd på ersättning för kvarstående besvär även om den skadade har en olycksfallsförsäkring. Den omständigheten att man har en olycksfallsförsäkring som ger ersättning för medicinsk invaliditet förtar inte den skadade rätten att kräva ytterligare ersättning genom skadestånd av skadevållaren.

Eller till och med att den skadades försäkringsbolag kräver den vållande på stålarna...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!