Inget ventilspel, hur shimsa?

tänkte först skriva att det bara är att lyfta toppen, men SH verkar ju ha alla möjliga lösningar på detta :D
personligen gillar jag snörmetoden bäst ;)
 
Efter en längre väntan på ventilfjäderbrickorna (3 veckor) så var det då dax.

Skruvade i det modifierade tändstiftet med snabbkoppling och trycksatte med 6 bar med kolven i topp.

Tryckte ner den trasiga brickan med tång samtidigt som jag hade en magnetpenna nära knastrena.

Klick sa det, så satt knastrena på magneten och den trasiga brickan var av.

På med nya brickan och i med knaster, ett satte sig medan det andra hoppade upp, på det igen tänkte jag, efter 3 försöket så släppte det första knastret med ett dong (det lät så när fjädern expandera) och försvann (antagligen) för alltid.

Ringde och beställde 5 knaster (4 backup) som jag förhoppningsvis får på fredag.

Tips på knasterisättning där toppen fortfarande sitter på och man trycker ner fjädern med en tång mottages tacksamt :).

/Disco
 
Efter en längre väntan på ventilfjäderbrickorna (3 veckor) så var det då dax.

Skruvade i det modifierade tändstiftet med snabbkoppling och trycksatte med 6 bar med kolven i topp.

Tryckte ner den trasiga brickan med tång samtidigt som jag hade en magnetpenna nära knastrena.

Klick sa det, så satt knastrena på magneten och den trasiga brickan var av.

På med nya brickan och i med knaster, ett satte sig medan det andra hoppade upp, på det igen tänkte jag, efter 3 försöket så släppte det första knastret med ett dong (det lät så när fjädern expandera) och försvann (antagligen) för alltid.

Ringde och beställde 5 knaster (4 backup) som jag förhoppningsvis får på fredag.

Tips på knasterisättning där toppen fortfarande sitter på och man trycker ner fjädern med en tång mottages tacksamt :).

/Disco

Har du inget bättre att trycka ner fjädern med än en tång kanske det går lättare om en polare hjälper till att trycka medans du trycker i knastret.

På bilar brukar det funka att bygga en gaffel, typ såhär
----o--=
där gaffeln är över fjädern, och i o-et sätter du en lämplig skruv, tex nån av skruvarna till ventilkåpan, sen kan man trycka ner fjädern och lägga nåt under så den är nertryckt.

har som sagt ingen aning hur det ser ut på just din motor men försök hitta på nåt så fjädern är konstant nertryckt och du kan pilla i lugn och ro, eller tvinga en polare hjälpa :tummenupp
 
en magnetiserad liten platt mejsel med en klick fett på är nog det enklaste för att pilla dit dom en i taget, du bör nog ha en tredje hand som trycker ner fjädern.
 
Hej igen

Har glömt avsluta tråden så det gör vi nu.

Som sagt så upptäckte jag iom noll ventilspel att en ventilfjäderbricka var spräckt. När jag ändå hade av kammen så tittade jag på övriga brickor för insuget, upptäckte då att ytterligare en bricka var trasig.
Eftersom denna hade korrekt ventilspel blev jag nojig och tog av avgaskammen, dock var alla dessa hela.

Poängen var att byta ut dessa brickor utan att ta av toppen.
Efter en massa tips ifrån SH-medlemmar gjorde jag följande:

Gjorde en "mojäng" se bild, i brist på svets så använde jag 2-komponents expoxy för att foga samman tändstift (utan porslin) och stålrör.

I med "mojängen" i tändstiftshålet och trycksatte cylindern med 6 bar (epoxyt skall fixa 160 bar så det kändes tryggt :)).

Kolven hade jag innan dess satt i övre dödläge och lagt i växel plus en hylsnyckel (som inte gick att vrida) på vevaxelmuttern. Detta ifall att trycket skulle försvinna och ventilen inte skulle ramla så långt ner.

Knastret lossades med hjälp av tång kombinerat med en magnetpenna.
Dock vill jag rekommendera metoden nedan, stabilare och enklare.

Iom misslyckat knasterisättande fick jag tänka om.
Svärfar + ringnyckel istället för tång + ensam löste problemet.
En person trycker ner brickan med ringnyckel (nyckel med hals) medan den andre i lugnan ro placerar knastrerna (lite fett på dem gör att dem klibbar fast).

Uppmätning av spel = alla inom tolerans.


Tack alla SH'are för tipsen


Hittade en tråd i ett annat forum där vissa har råkat ut för samma sak.

http://www.zx-10r.net/forum/showthread.php?t=85790


/Disco
 

Bifogat

  • mojängen.jpg
    mojängen.jpg
    239.3 KB · Visningar: 139
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top