Inget tryck i broms, hjälp

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Har idag satt på nya handtag, broms och koppling mest för att jag inte var så bekväm med de vikbara som satt på. Under arbetet noterade jag att jag kunde dra in bromsen väldigt enkelt och väldigt långt, hela vägen till styret på alla nivåer 1-6.

Då jag har problem med svajande broms kanske detta har en gemensam nämnare -> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?279369-Bromsproblem-det-svajar-gungar&highlight=

Var därför och köpte ny bromsvätska för att kunna lufta och byta. Jag köpte mig även pump på biltema samt enklare luftare,
20751.jpg2000017001.jpg

Efter att ha kört igenom allting så är det fortfarande inget tryck i bromshandtaget, den går hela vägen till styret.

Jag gjorde så att jag drog ut pumpen för hand och höll den kvar i tryckt läge och öppnade sedan nippeln på oket och stängde och upprepade många gånger (och även vid bromspumpen). Fick ut olja och luft i rask fart så det kändes som det gick bra.

Vad kan jag ha missat? Krävs det högre tryck med denna pumpen? ->
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-2000031634/

Det skall tilläggas att mitt lilla knep att hålla tryck för hand kanske inte kändes helt solitt ;)

Om du pumpar handtaget en fem sex gånger, blir det ngt tryck då, om ja, Försvinner trycket när du släpper handtaget och drar in bromshandtaget nästan direkt efter att du har pumpat upp trycket med handtaget?

Nej det är ingen skillnad om jag pumpar på.
Jag har förmodligen kört på samma dåliga tryck innan det är först nu jag märkt det, plus att det blev lite sämre efter handtagsbytet.

Nej det är ingen skillnad om jag pumpar på.
Jag har förmodligen kört på samma dåliga tryck innan det är först nu jag märkt det, plus att det blev lite sämre efter handtagsbytet.

Min spontana tanke är att det är luft i systemet trots att allt, har du kollat så att pumpen inte läcker/drar in luft? Renoverade mina ok härom veckan och trots idogt luftande får jag ingen ordning på skiten, får inte ur all luft:mad: lämnar in hojen i nästa vecka och låter de som kan göra det göra det, orkar inte böka med skiten, kostar Inte skjortan att lämna in den plus att då blir det ordentligt gjort.

Jag förstår inte riktigt om du har testat detta, men jag skriver dit det i alla fall:)

Har du provat att pumpa några gånger, hålla tryck och sen släppa banjobulten lite grann?
Fylla bromsvätskan bakifrån, alltså trycka bromsvätska genom bromsokens nipplar.

Jag har fyllt på ovanifrån och luftat neråt. Nu när jag bytte handtag till en annan modell så fick jag ordentligt tryck. Misstänker att det är kinahandtaget som inte har "rätt" mått. Det hoppar också mellan 6an till 5an ibland. Kör nu kinamodell 2 men kör jag den på 6an får jag ta i rätt hårt om den skall ner till styret, hela handen och lite hjälp från hand två. Skall ut och köra lite för att se.

Montera original handtag och se om problemet försvinner. Det är rätt mycket problem med just kina CNC handtag.

Testade med ett annat handtag innan efter att ha provat en gång till med luftning och bam, det var skillnad, inte megabra men nu går det köra.
Det handtaget jag körde med nu var väldigt likt men skiljde en del tydligen.

Kan ju säga att kina är nog mest skräp.
Köpte och monterade men fick inget tryck alls
bytade tillbaka till original och nu funkar bromsen igen.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back