inget komp på någon av cyl

500

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
zx7r
kawa zx7r -97 4800mil
efter en lång raka på en bankörning börjar det att knacka i motorn över 3500rpm

rullar in hojen till depån o startar den för att kontrolla vad det är(kommer från övre delen av motorn?) den startar direkt. kommer hem, mäter ventilspel/kamkedja men det är ok men finns inget komp på någon av cylindrarna?? plockar bort toppen för att kontrollera att ventilerna är raka/ stänger (visuellt) finns inga fel. toppen renoverades vid 4100 styrningar, säten, ventiler. kan alla fyra kolvar/ringar ha gått sammtidigt??? (rutmönstret i cylindrarna finns fortfarande kvar, allt ser ok ut)
behöver hjälp??? :confused:

Vad har du för ventil spel då?
Är det helt ok?

Låter inte som om det skulle vara botten delen som strular utan snarare toppen!

Har du toppen lös så töm i Tsprit i insugen och kolla läckage och kolla sen avgas på samma sätt.
Då ser du om det läcker....

Last edited:
packningen ? Pinnbultar? Kolvskador (dock ej troligt) Tycker packningen är hett alternativ

500 skrev:
kawa zx7r -97 4800mil
efter en lång raka på en bankörning börjar det att knacka i motorn över 3500rpm

rullar in hojen till depån o startar den för att kontrolla vad det är(kommer från övre delen av motorn?) den startar direkt. kommer hem, mäter ventilspel/kamkedja men det är ok men finns inget komp på någon av cylindrarna?? plockar bort toppen för att kontrollera att ventilerna är raka/ stänger (visuellt) finns inga fel. toppen renoverades vid 4100 styrningar, säten, ventiler. kan alla fyra kolvar/ringar ha gått sammtidigt??? (rutmönstret i cylindrarna finns fortfarande kvar, allt ser ok ut)
behöver hjälp??? :confused:

Klurigt...en spontan gissning vore blåst toppackning men det kan man ju ta bort nu när du lyft toppen.

Nästa gissning är att kamkedjan hoppat några kugg så att ventilerna håller öppet nära eller övre dödpunkten men då borde ventilerna inte vara raka längre...slå rödsprit i kanalerna eller i förbränningsrummen och se ifall ventilerna läcker.

Att du knäckt alla ringarna samtidigt tror jag inte alls på, det är bara för osannolikt.
Även om det var så så borde du ha fått ett utslag på kompressionstestet, mycket lägre men i alla fall...tror faktiskt att den skulle kunna starta utan ringar oxå men den skulle säkert vara svag och läcka förbi massor av övertryck ner i vevhuset.

Berätta vad du hittar...

ventilspelet är inom toleranserna (har ej dom i huvudet)
efter koll av topp satte jag ihop motorn med en ny topplockspacking för att ta bort den orsaken, fortfarande inget komp (har ca 2,1bar i alla fyra ska väl sägas också).... flera orsaker önskas....

500 skrev:
ventilspelet är inom toleranserna (har ej dom i huvudet)
efter koll av topp satte jag ihop motorn med en ny topplockspacking för att ta bort den orsaken, fortfarande inget komp (har ca 2,1bar i alla fyra ska väl sägas också).... flera orsaker önskas....

Som Ducster nämnde ovan kan det ha med kammen/ventilerna att göra. Råkade ut för ett likadant fenomen på en bil en gång (har den kvar :-) när kilen som sitter på axeln där kamdrevet är fäst (enkel överliggande kamaxel) hade skjuvats rakt av. Materialfel.

Men vad som hände var att kammen hade ställt sig i ett läge med någon ventil öppen i varje cylinder (enligt verkstaden). De blev jävligt konfunderade när de testade kompet och konstaterade att det var 0,0 i alla cyllarna. De ringde och trodde det kunde bli dyrt. Men när de rev toppen så såg de att det var kilen och då gick det plötsligt bara på ca 1500:- för jobbet och kilen (ca 50:- för den :-)

Inte för att jag vet om det kan hjälpa dig men det kanske kan vara idé att kolla att kammen/kammarna går runt när du drar runt motorn på startern (utan stift då :-).

Mina 5 euro :)

En blåst topplockspackning brukar oftast visa sig enbart på någon cylinder, men givetvis är det ju möjligt att den är något otroligt sönder, men det är ovanligt.
Kolla att kamkedjan sitter där den skall på dreven och inte har hoppat över.

har kollat så att kammen sitter "rätt" ,kammaxeln snurrar ventiler är täta. ?????

500 skrev:
har kollat så att kammen sitter "rätt" ,kammaxeln snurrar ventiler är täta. ?????
Hade du spjällen vidöppna när du tog komp.prov?

Färnbo skrev:
Hade du spjällen vidöppna när du tog komp.prov?
Det har inte med saken att göra om du har förgasar spjällen öppna.

om alla 4 cylindrarna har dåligt komp,= ventiler otäta, kolla med Down-leak-check, eller enklast som Kamikaze sa, lös topp, inga kammar monterade, häll i t.sprit i insugskanalen, du ser direkt om det är otätt, likadant sedan på avgassidan.....lycka till.

Gissar på krokiga ventiler....

tassen skrev:

om alla 4 cylindrarna har dåligt komp,= ventiler otäta, kolla med Down-leak-check, eller enklast som Kamikaze sa, lös topp, inga kammar monterade, häll i t.sprit i insugskanalen, du ser direkt om det är otätt, likadant sedan på avgassidan.....lycka till.

Hej.

Hur ser man på t_spriten att det läcker?
Är det som att pytsa in olja som tätar vid slitna kolvringar?
/Björn

955 skrev:
Hej.

Hur ser man på t_spriten att det läcker?
Är det som att pytsa in olja som tätar vid slitna kolvringar?
/Björn

Du har toppen lös på högkant.
Torka ur ev fukt i förbränningsrummen.
Töm spriten i insugs kanalen om den är uppåt!

Då ser du om det kommer ut sprit genom tätningsytan på ventilen.
Det går inte att se visuellt utan man bör göra tex på detta sätt!

Den har inte gått för varm??
För att cylinderloppen på Kaworna har lätt för att bli ovala.

Det är inte helt ovanligt att ventilerna börjar rotera efter en topprenovering.
Testa med rödsprit och se om den är tät.Ta sedan loss ventiler och kolla sätet du bör se omg. om ventilerna har roterat och nött ner sätet.Har du nött ner dom så kan den vara tät vid koll av sprit. men när motorn snurrar så hinner dom inte stänga ordentligt.
Bara ett tips.(av erfarenhet)

har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??

500 skrev:
har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??
Nej krokiga ventiler brukar förstås bli krokiga:lol
dvs de stänger inte ordentligt.

Har du nu alltså rivit motorn igen?

Det låter ju mycket konstigt att ingen komp finns, är du säker på att kompmätaren funar som den ska?

Eftersom du kollat upp att kamkedjan satt rätt så förstår jag fasen inte vad felet ska vara.

Kamikaze kid skrev:
Du har toppen lös på högkant.
Torka ur ev fukt i förbränningsrummen.
Töm spriten i insugs kanalen om den är uppåt!

Då ser du om det kommer ut sprit genom tätningsytan på ventilen.
Det går inte att se visuellt utan man bör göra tex på detta sätt!

Tackar.

Silwer skrev:
Nej krokiga ventiler brukar förstås bli krokiga:lol
dvs de stänger inte ordentligt.

Har du nu alltså rivit motorn igen?

Det låter ju mycket konstigt att ingen komp finns, är du säker på att kompmätaren funar som den ska?

Eftersom du kollat upp att kamkedjan satt rätt så förstår jag fasen inte vad felet ska vara.

Låter skumt, samma tryck å inget komp, ??? om du provkör mc,n, är den orkeslös ?

Prova en annan kompmätare, lurt med den tror jag..

Ljudet däremot, ärd et ett "pingande ljud" kolvringar... knackande ljud under belastning, vevlager knack...

tassen skrev:

Självklart har det betydelse, han har som jag förstod i stort sett lika låga värden på ALLA cylindrar vilket blir resultatet om man använder kompmätare med spjällen stängda. Stängda spjäll = knappt någon luft att komprimera vilket ger reslultat lågt tryck, gå ut i garaget och prova så får du se.

Färnbo skrev:
Självklart har det betydelse, han har som jag förstod i stort sett lika låga värden på ALLA cylindrar vilket blir resultatet om man använder kompmätare med spjällen stängda. Stängda spjäll = knappt någon luft att komprimera vilket ger reslultat lågt tryck, gå ut i garaget och prova så får du se.
Word :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...