inget komp på någon av cyl

Färnbo skrev:
Självklart har det betydelse, han har som jag förstod i stort sett lika låga värden på ALLA cylindrar vilket blir resultatet om man använder kompmätare med spjällen stängda. Stängda spjäll = knappt någon luft att komprimera vilket ger reslultat lågt tryck, gå ut i garaget och prova så får du se.
Du har kanske rätt att det är så på en del känsliga hojar, men...
Han hade inte fuggarna på plats......WORD....
""har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??
 
tassen skrev:
Du har kanske rätt att det är så på en del känsliga hojar, men...
Han hade inte fuggarna på plats......WORD....
""har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??

Att han hade fuggarna borta framkom efter mitt första inlägg om att spjällen ska vara WFO vid komp test.

Please inge sånt där ........tjafs......

Om allting är som 500 säger så är det konstigt att det fattas komp, vevstakslager nja kanske men alla fyra på en gång.. näee.

Övervarvning med krokiga ventiler.. näe knappast på högsta växeln, dessutom var ju alla täta med T sprit.

Har hojen kokat i samband med att problemen började?
 
Hmm nu må jag vara helt ute och cyklar,,, men om du inte har komp på någon av cylindrarna, samtidigt,,,, alltså vad är sannolikheten för det, såvida du inte just spängt toppackningen. Börja för sjutton med att kolla kompen med ett annat instrument innan du fortsätter jävlas, så det inte är just det som är trasigt!!! Risken att du skulle kunna starta hojjen med ett komp på 2.1 är väl kanske inte så stor om man säger så.
 
nej den startar inte med det kompet. monterad en ny topppackning för att ta bort det felet................ har gjort en egen komptest med tändstiftgängan, backventil, manometerför det var lite krångligt att få en vanlig att få tät samt testat en annan komptest. nej tycker inte att den va varm när det hände, hade varit en paus på 30min innan jag började att köra igen och det hände när jag körde ut(banan börjar med rakan det hände på). men när jag kommer hem så finns det inget komp tyder på att något material har ändrat på sig(oval cylinder har ej hunnit kolla)?? tycker att det va samma ljud som när man har för stort ventilspel.. hördes inget på tomgång men när jag varvar förbi 3500 kommer det. har aldrig rasat ett vevlager så vet inte hur det låter men påverkar det kompet????
 
För mig låter det som att en kam inte står rätt.
Kolla noga att ventilerna öppnar när dom ska.
Tror inte på ram eller vevlager.
Kamlager kan inverka på ventiler. Kollat det ?
 
Vi har tjatat om att kammarna står fel, men så är ju tydligen inte fallet, för isf kan ventiler stå öppna på fel ställen vilket kan ge att mätaren visar skumma resultat när man kollar kompet.

Jag tror det är bättre om frågeställaren undersöker allt själv mycket nogrannt än att vi gissar vidare.
Vevlager bör inte påvrka så du får noll komp nej, det låter ofta knackande om motorn.

OCH att toplockspackningen skulle gå på alla fyra cylindrar samtidigt är inte direkt vanligt kan jag säga.
Nej ut och mät upp saker, det är skitsvårt att lösa sånt här utan att se grejorna.
 
Många som väntar på att få reda på vad det var för fel......
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top