Ingen kopplings verkan

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Jag har hjälpt brorsan med kedje samt drevbyte fram o bak. När jag skruvade loss kåpan som var ivägen för framdrevet så lossnade en metall stång loss på ca 10 cm, jaha tänkte jag då men inte så mycket mer sen eftersom jag hade ett tyngre problem att ta itu med just då nämligen framdrevet. Sen när den nya kedjan + dreven var fixade så kom jag på att den metall stången hade med kopplingen att göra. Jag stoppade tillbaka den där den skulle vara i ett litet hål i motorn, när sen kåpan väl var på plats så tog kopplings handtaget inget förrän jag drog in den till max, då justerade jag vajern vid kåpan så att kopplings handtaget kändes normalt hård hela vägen. När jag startade motorn och skulle lägga den i växeln med koppling så dog motorn samtidigt kändes det som inte kopplingen gjorde ett smack, hjulet hängde fritt i luften då hojjen står på depå stöd. Vi har justerat ett otal massa ggr utan att det har hjälpt nått. Sen plockade jag ner samma kåpa på min Gixx, tog ut stången och satte den på plats och den funkade bra efteråt.
Brorsans hoj är en GSX-R 600 årsmod. 98. Är det någon här som vet va felet kan vara? Är det så att man inte kan fatta nåt av det jag har skrivit så fixar jag bilder o lägger ut på forumet i morgon.

chrille-r1000 skrev:
Är det någon här som vet va felet kan vara?

Notera att stången inte bara ska in i rätt hål i motorn utan även in i rätt hål i kåpan.

Så invecklat är det inte.

Kopplingshandtaget drar vajern som drar kopplingsarmen som vrider en D-formad pryl som trycker in pinnen som trycker på en tryckpinne i motorn som trycker på en kullagrad tryckmojäng som trycker ut tryckplattan i kopplingen.

Re: Re: Ingen kopplings verkan

andersbrink skrev:
Notera att stången inte bara ska in i rätt hål i motorn utan även in i rätt hål i kåpan.

Så invecklat är det inte.

Kopplingshandtaget drar vajern som drar kopplingsarmen som vrider en D-formad pryl som trycker in pinnen som trycker på en tryckpinne i motorn som trycker på en kullagrad tryckmojäng som trycker ut tryckplattan i kopplingen.

LOL! Låter LÄTT det där, påminn mig att jag skage fan i att pillka med sånna grejjor

Jo men jag har plockat loss kåpan några gånger fram o tillbaka skruva fast o fått skruva loss kåpan igen p kollat att det sitter på plats, men som sagt så har jag ju plockat loss den på min Gixx och kollat hur det såg ut där och när jag skruvade tillbaka den så funkade den som den skulle men inte på 600:an. Jag försökte trycka in metall stången för hand oxå men den rubbar sig inte 1 mm hur jag än tryckte, hur fan kan man med kopplings handtaget dra in kopplingen så lätt då den D formade prylen gör samma sak i princip :confused:

chrille-r1000 skrev:
Jag försökte trycka in metall stången för hand oxå men den rubbar sig inte 1 mm hur jag än tryckte, hur fan kan man med kopplings handtaget dra in kopplingen så lätt då den D formade prylen gör samma sak i princip

Hävstångsprincipen. Lång rörelse med litet moment görs om till en kort rörelse fast med ett stort moment. Dvs samma princip som en flasköppnare.

Du skrev att du behövde justera kopplingsarmen på drevkåpan efter drevbytet... när någonstans ligger förmodligen felet. kanske det ligger någon pryl på garagegolvet som borde vara monterad? Kanske en kullagerkula som kanske satt i änden på tryckstången? Jag har sett konstruktioner där man låter övergången mellan den yttre och innre tryckstången vara just en liten kullagerkula.

Om du kikar på en sprängskiss på http://bikebandit.com - så kanske du ser om det saknas något.

Jag tror att Anders Brinks teori om kulagerkula är mycket bra. Minns från moppetiden att det brukade finnas en kula, den kan ju ha sugit sig fast, följt med och försvunnit. Hoppas att ert garagegolv är "letvänligare" än mitt.

andersbrink skrev:
Hävstångsprincipen. Lång rörelse med litet moment görs om till en kort rörelse fast med ett stort moment. Dvs samma princip som en flasköppnare.

Du skrev att du behövde justera kopplingsarmen på drevkåpan efter drevbytet... när någonstans ligger förmodligen felet. kanske det ligger någon pryl på garagegolvet som borde vara monterad? Kanske en kullagerkula som kanske satt i änden på tryckstången? Jag har sett konstruktioner där man låter övergången mellan den yttre och innre tryckstången vara just en liten kullagerkula.

Om du kikar på en sprängskiss på http://bikebandit.com - så kanske du ser om det saknas något.

Tack för din hjälp men felet kan ha varit så enkelt att då när vi först provade så hängde hjulet fritt över marken då mc:n var på depå stödet, då när jag sänkte ner den så verkar det som allt blev normalt, normalt så hoppar det till lite från neutral till växel men snurrar hjulet fritt över marken så kanske den inte hoppar in i läget då det inte finns något motstånd. Jag vet inte, det är iaf min teori, ifall någon har en bättre förklaring till detta så skriv gärna vidare på tråden. Jag=Amatör x 100 reparatör :D

Vad var problemet då? Att hjulet snurrade fast du hade kopplingen inne,eller känns det konstigt i handaget,stort spel eller?

Busaberg skrev:
Vad var problemet då? Att hjulet snurrade fast du hade kopplingen inne,eller känns det konstigt i handaget,stort spel eller?
Jag vet ej hur jag ska eller om jag kan klargöra detta ordentligt, men kopplingen kändes bra efter några justeringar fast ändå tyckte vi inte att den tog nåt förrän bakhjulet var på backen eftersom motorn dog så fort jag satte i växeln när den hängde i luften. När däcket inte längre kunde rulla hoppade det bara till lite från neutral till växel och motorn fortsatte att gå. Känns som jag repeterar mig hela tiden men med facit ihand så var vi nog bara dumma och felet var nog inget fel iaf.

chrille-r1000 skrev:
Jag vet ej hur jag ska eller om jag kan klargöra detta ordentligt, men kopplingen kändes bra efter några justeringar fast ändå tyckte vi inte att den tog nåt förrän bakhjulet var på backen eftersom motorn dog så fort jag satte i växeln när den hängde i luften. När däcket inte längre kunde rulla hoppade det bara till lite från neutral till växel och motorn fortsatte att gå. Känns som jag repeterar mig hela tiden men med facit ihand så var vi nog bara dumma och felet var nog inget fel iaf.
Depåstöd-växel i-koppling ut=död motor? Du kanske hade sidostödet ute,då lägger ju motorn av.Har hänt några gånger när man ska smörja kedjan :rodnar

Fan det tänkte jag nog inte på, fan va dumt så kan det oxå ha varit då jag ställde ner hojjen från depåstödet så var sidostödet nerfällt, fast jag kommer inte ihåg om jag gjorde det lr om det var så från början. :fatta! mig själv.

chrille-r1000 skrev:
Fan det tänkte jag nog inte på, fan va dumt så kan det oxå ha varit då jag ställde ner hojjen från depåstödet så var sidostödet nerfällt, fast jag kommer inte ihåg om jag gjorde det lr om det var så från början. :fatta! mig själv.

Jag tror vi har lokaliserat boven i dramat. :crash

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...