Ingen kontanthantering på banken!

min farfar kan aldrig komma ihåg en kod. ska han gå med koden i plånkan o va beredd på att bli av med alla slantar om han tappar den?

vad händer om jag ska köpa en hoj för 15 papp och killen ifråga säger att han vill ha kontant då de är så lite?

De funkar för alla andra pensionärer som går runt och använder kort. Man finner sin lösning.

Och vi går mot framtiden, den innebär kontantlöst samhälle. Nätbaserade tidningar (slutar tryckas) Och allt kommer ske digitalt. Även om vissa saker är bättre som de är så tyvärr kan vi inte göra mycket åt det. Vill man leva omodernt så finns länder som ligger långt bak i tiden.

De är ju bara sanningen. Vissa tål inte den.

Jag köpte förra sommaren en bil i Tyskland för ca 20.000euro, pga att en banköverföring tar 5dar så var inte det ett alternativ (hade inte lust att hänga 5 dar i tyskland bara för att föra över pengarna när jag bestämt mig för köp), svensk postväxel accepteras ej av tyska banker!

Jag hotade till slut att råna banken för att få ut mina pengar som jag hade på kontot, efter mycket om o men så kunde tillslut kontorschefen gå med på att jag kunde få MINA pengar!

Jag tror att du inte har förstått finessen med att rika människor får hitta på egna
osynliga låtsaspengar.

Om alla bara använder svenska plåt- och pappers-mynt/sedlar får staten, och
därmed alla vulgära och fattiga människor, möjlighet att påverka ekonomin.

Om tex staten suger tillbaka alla sina plåt- och pappers-pengar stannar ekonomin
av eftersom ingen har pengar att handla för.
Om staten istället släpper ifrån sig pengarna igen kan folk börja handla igen, och
ekonomin får ny fart.

Denna penningpolitik är ett verktyg som är alldeles för kraftfullt för att sätta i
händerna på vulgära fattiga människor.

Ett enkelt skuldebrev är ju ett sätt att skapa osynliga låtsaspengar och komma
runt detta problem, men bankernas elektroniska osynliga låtsaspengar är ju
betydligt mer effektiva.
Genom att helt skrota statens plåt- och pappers-pengar, och istället använda de
rika människornas bankers effektiva osynliga elektroniska låtsaspengar kan vi på
ett säkert sätt stänga av vulgära fattiga människors skadliga inverkan på
samhällsutvecklingen.

Även om ditt resonemang sviktar rejält. Så är jag nog med i tankegången.

Men hur skiljer du warrants och räntefonder från ett enkelt löpande skuldebrev som vilket 40-talistbonde som helst kan författa? Jag vet i varje vilket av dem jag anser ha minst substans. Kontantsamhälle eller ej.

Eller ska vi skriva bort hela skuldebrevslagen för säkerhets skull? Lägga pengar i madrassen där de inte gör nån nytta istället för att låta kapitalet arbeta? Köpa bilen kontant istället för att låna osv??

Kontentan vore att samhället helt skulle stanna. Avancerade behov (som vi har idag) kräver en avancerad ekonomi. Har lever ett i genomsnitt materiellt bättre liv genom att låna till oss kapital i början, och amortera under livet tills vi dör med ett förhoppningsvis kännbart arv efter oss.

Att spara i 30 år för att köpa ett hus är bara dumt, när alla vinner på att producenterna får sälja det idag, tjäna pengar och omsätta dessa så att andra får sälja saker, tjäna pengar och omsätta dessa.. Det är liksom så arbeten skapas för de som inte kör skördetröska.

Sen finns det ett uppenbart problem i att "svensken" inte har en aning om begreppet eget kapital, vilket gör att obehagligt många idag har ett negativt eget kapital.. Så att ta ut alla pengar, skulle sluta med att bankerna krävde in sina lkrediter, och för många skulle inte klara den balansen ens om de sålde sina tillgångar idag.. Allra minst om en sån kris blev verklighet då värdena på bostäder, bilar osv skulle rasa akut.

Faktum är att man kommit längre i Afrika än i västvärlden när det gäller betalning via mobil, och ja det funkar för småinköp utan ett massa fördyrande byråkrati.

Betalindustrin i västvärlden är för sorglig, allt skall göras så krångligt som möjligt för att kunna ta ut avgifter, någon som kommer ihåg cash-korten?

Betalindustrin i västvärlden är för sorglig, allt skall göras så krångligt som möjligt för att kunna ta ut avgifter, någon som kommer ihåg cash-korten?

Du menar dom där som ingen ville ha, trots att idén med ett snabbläst chip på ett plastkort var bra?

Nu har alla ett snabbläst chip på sina kort....

Du menar dom där som ingen ville ha, trots att idén med ett snabbläst chip på ett plastkort var bra?

Nu har alla ett snabbläst chip på sina kort....

Nja, problemet var väl snarast att man var tvungen att leta upp en laddningsstation och tanka kortet, sedan måste handlaren ha en betalterminal, d.v.s 1) funkade inte mellan privatpersoner (det gör mobilbetalningar) 2) När du skulle betala kunde du lika gärna göra det med kontanter som funkar överallt.

Nja, problemet var väl snarast att man var tvungen att leta upp en laddningsstation och tanka kortet, sedan måste handlaren ha en betalterminal, d.v.s 1) funkade inte mellan privatpersoner (det gör mobilbetalningar) 2) När du skulle betala kunde du lika gärna göra det med kontanter som funkar överallt.

Jag såg faktiskt inte det som ett problem, då "tankstationerna" fanns i överflöd här i Umeå (jag tror att vi var någon slags testort), dom flesta kiosker hade en terminal (dom fick låna dom gratis i ett år) osv...

Det var när testperioden var slut och bankerna visade sitt rätta ansikte med svindyra avgifter för både kunder och handlare som hela iden dog.

Har tänkt på detta hur går det för alla stackars föreningsungar som knackar dörr och ska sälja grejer. Standard svaret måste ju vara -Har inga kontanter

Sen när det gäller banken är kontanthantering svindyrt. Med marknadens avkastningskrav och högre kapitalteckningsgrad skär man ner där det är enklast.

Jag jobbar för en sparbank och då alla andra banker avskaffar kontanthanteringen shock höjer vi avgifterna för andra bankers kunder.

Om tex staten suger tillbaka alla sina plåt- och pappers-pengar stannar ekonomin
av eftersom ingen har pengar att handla för

Om staten skulle "suga" tillbaka alla pengar de någonsin har lånat ut till bankerna skulle det ända finnas kvar ca 90 % av vår SEK valuta på marknaden. Har du inte hört talas om "fractional reserve banking"?

Ni glömmer den allra viktigaste aspekten med ett kontantlöst samhälle...

Ingen bakispizza hemkörd till dörren!

Det är ju bara det faktum att det genererar svarta kontanter som gör att det finns kvar pizzautkörning.

"Bruschan" kör ut med sin sunkiga BMW och han och bagaren delar på svartpengarna...

Det är ju bara det faktum att det genererar svarta kontanter som gör att det finns kvar pizzautkörning.

"Bruschan" kör ut med sin sunkiga BMW och han och bagaren delar på svartpengarna...

Du mår bara bra av att röra dig när du är bakis, seså ut och rör på dököttet nu, dessutom kan man ju alltid hälla i sig återställaren när man ändå är där:D

Jag kollade in onlinepizza. Och enligt demoresturangen ska man kunna välja kortbetalning även hemma om resturangen har det. Jag betalar aldrig kontant i en pizzeria och kräver kvitto om jag hämtar åt folk. Så där gick deras svarta pengar.

Så ja de går bli kontantlöst för de seriösa krogarna med utkörning också.

Du mår bara bra av att röra dig när du är bakis, seså ut och rör på dököttet nu, dessutom kan man ju alltid hälla i sig återställaren när man ändå är där:D

Jag är nästan aldrig bakis då jag nästan aldrig dricker.

Dom gånger jag har druckit och är bakis är jag så dålig att jag inte kan äta alls...

Dessutom bor jag utanför pizzeriornas utkörningsområde, så mig drabbar det inte.

Däremot bodde jag inne i stan när nya kassalagen trädde i kraft, och helt plötsligt fick jag utskick från stadens alla pizzerior om gratis utkörning, alla med tillägget "OBS ENDAST KONTANT BETALNING"

Om staten skulle "suga" tillbaka alla pengar de någonsin har lånat ut till bankerna skulle det ända finnas kvar ca 90 % av vår SEK valuta på marknaden. Har du inte hört talas om "fractional reserve banking"?

Penningmängdens effekt på ekonomin startar inte vid 0.
Staten kan påverka ekonomin mha mycket mindre förändringar.

Har du hört talas om reporänta?
Har du hört talas om skatter?

Enligt din logik så måste vi ju återgå till guld som betalningsmedel.

Varför?

Last edited:
Penningmängdens effekt på ekonomin startar inte vid 0.
Staten kan påverka ekonomin mha mycket mindre förändringar.

Penningpolitik och finanspolitik kan förvisso bara samköras so far..

Löpande revalveringar och en expansinsiv finanspolitik ser ut som en kalaslösning vid första anblicken (90-talet), men har väl lärt sig Phillips-sambandet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Phillipskurvan) så förstår man också att inget kommer gratis (Grekerna har inte förstått det än).

Du glömmer fortfarande det viktigaste. Pengar i fysisk form har bara ett symboliskt värde, de flesta av oss använder det så lite som möjligt. Och en övergång till en helt elektronisk hantering skulle inte vålla några som helst problem för hederligt folk om bara tekniken togs fram för att lösa de allra minsta vardagstransaktionerna.

Penningpolitik och finanspolitik kan förvisso bara samköras so far..

Löpande revalveringar och en expansinsiv finanspolitik ser ut som en kalaslösning vid första anblicken (90-talet), men har väl lärt sig Phillips-sambandet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Phillipskurvan) så förstår man också att inget kommer gratis (Grekerna har inte förstått det än).

Du glömmer fortfarande det viktigaste. Pengar i fysisk form har bara ett symboliskt värde, de flesta av oss använder det så lite som möjligt. Och en övergång till en helt elektronisk hantering skulle inte vålla några som helst problem för hederligt folk om bara tekniken togs fram för att lösa de allra minsta vardagstransaktionerna.

Jag tror du glömmer vikten av vem som har kontroll över värdesymbolerna.

Då vet jag en som kommer byta bank. :gnissla
Farsgubben har iofs ett bankkort, men han har aldrig använt det :D
Och han är under 60...

Jag tror du glömmer vikten av vem som har kontroll över värdesymbolerna.

Jojo, visst har Stefan lite att spela med jämfört med dig och mig.

Men det reella VÄRDET av en peng står utom den enskildes kontroll. När kronan introducerades så var det instabilt så till vida att "användarna" helt plötsligt kunde överge överenskommelsen och lämna några stackare med värdelös valuta. Idag är det för stort, det lever sitt eget liv och det finns inga substitut värda namnet.

Och det diskussionen rör är ju själva plåt&pappret, och det saknar HELT betydelse för alla födda efter -45 redan idag. Tom min döda morfars ex. på 87 år skulle klara sig utmärkt utan kontanter.

-------------------------------------------

För att ta valutavärdet är nog den stora risken att det är "för" lätt att köpa annan valuta. Skulle man av någon anledning tvivla på kronans värde är det alltför lätt att flytta de kontanta tillgångarna till Euro eller nån annan större valuta. En sån utbudschock skulle dränera kronans värde rejält. Men, som tur är snabbt stabiliseras av att exporten skulle gå som tåget när alla våra varor blir billiga och gå upp igen. Och även om kronan långsiktigt skulle tappa värde, så hade det gynnat vår handel, och arbetslöshet och bortsett importvaror - välfärd.

Så nej, jag håller nog fortfarande inte med dig, oavsett vinkel.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda