Ingen gnista YZ125 1991! (Cross)

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Hej!
Efter månader av mek med något som skulle bli ett billigt projekt behöver jag råd!

Köpte en Yamaha YZ 125 från 1991 pga att den inte fick gnista, nu jäklar!
Mätte upp hela elsystemet och kom fram till att en av de två spolarna nere vid svänghjulet var trasig, bytte denna och gnistan fanns!

Kolv och allt såg fint ut, dags att testa. Efter MÅNGA försök och efter en förgasarrengöring skuttade hojen till med startgas, men precis i samband med det gick kickaxeln av.

Kickaxel inhandlades och byttes. Under tiden så klippte jag de fyra kablarna från svänghjulen (två för resp spole) som går till CDI boxen för att montera vettiga kontakter.

Nu tre månader senare står jag på samma ställe och har ingen gnista.. (eller ja, jag har en den gnista kvar men crossen är död).

Vad gör jag nu?!

1. Kan mäta upp rätt resistanser från svänghjulet (två spolar), och även spänning när jag kickar.
2. Efter CDI kan jag mäta upp en svag spänning, även felsökt dödarknappen och kopplat i/ur denna manuellt.
3. Tändspolen kan jag mäta upp och även här visas rätt resistans.

Dvs, inspänning över första spolen i tändspolen är OK. På andra sidan bör jag nu alltså ha en kraftig spänning som ska gå genom tändstiftet till jord (blocket).

Denna kan jag ej mäta upp, jag vet att det är kontakt men jag kan inte mäta denna växelspänning på många volt då jag saknar bra utrusning.

Så vad är nästa steg? Har kollat jordpunkter och har som sagt hållt på i tre månader, vad mer kan vara fel? Vill helst inte byta komponenter utan att säkert veta att de är trasiga då projektet var tänkt som en billig slit och släng hoj.

Har införskaffat svänghjulsavdragere, verkstadshandbok men kommer inte vidare.

Tips mottages gärna!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du kan ju titta på om tändägessensorn är hel och i funktion.
Om den är felaktig fattar inte CDIn att motorn snurrar och den ger ingen gnista..
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Du kan ju titta på om tändägessensorn är hel och i funktion.
Om den är felaktig fattar inte CDIn att motorn snurrar och den ger ingen gnista..
Exakt, en möjlig tanke.

Tändlägessensorn är spole nr 2 nere vid svänghjulet, och som sagt har den rätt resistans och jag kan mäta upp en spänning när jag kickar.

När jag ställer tändningen (genom att vrida tändplattan), vad ska jag tänka på? Jag har testat allt möjligt utan något bättre resultat. Vad jag känner till sitter även de två spolarna på rätt plats (180grader fel pga föregående ägare) men de borde väl trots allt finnas gnista. Som sagt har det funnits gnista tidigare efter att jag bytte en av dessa spolar.
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Kan en krysskil som fått sig en liten minimal skada påverka? När jag roterar svänghjulet känner jag inte att det rör sig på axeln, vet ej när jag kickar.

Det jag behöver reda ut:

1. Om svänghjulet kan rotera på axeln 1-2 grader, är det ett problem JUST nu?
2. Om tändplattan är felinställt, borde det inte fortfarande komma en fin gnista, fast vid fel tillfälle?
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Sitter spolarna på rätt plats? Har även för mig att du kan sätta plattan med spolarna 180grader fel.
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Vad jag känner till är de på rätt plats, jag monterade de som det var innan och det skulle framgått tydligare om något vart där och mekat på ett tag.

Tyvärr avslöjar inte handboken hur dessa skall sitta. Ska försöka testa att vrida plattan 180 grader, men återigen: Resulterar inte detta endast i att gnistan kommer i fel läge?
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Vad jag känner till är de på rätt plats, jag monterade de som det var innan och det skulle framgått tydligare om något vart där och mekat på ett tag.

Tyvärr avslöjar inte handboken hur dessa skall sitta. Ska försöka testa att vrida plattan 180 grader, men återigen: Resulterar inte detta endast i att gnistan kommer i fel läge?

Jo gnista blire hur du än sätter fast den.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
I min ungdom köpte jag en äldre yz250 typ 85:a kanske!?!som inte var ihopplockad,kasta ihop den på en kväll sen kicka jag och fick rejäla bakslag sen hoppa den igång.Skit nöjd slängde jag i 1:a gav järnet men inte ut ur garaget utan baklänges in i arbetsänken.hehe byte plats på spolarna så var det bara att köra.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Okej, så då jag kan mäta upp allt fram tills tändspolen sä är kanske denna slut just nu av någon anledning. Dock kan jag som sagt mäta upp rätt resistans i resp spole i tändspolen?

Behöver mer tips om vad jag kan kontrollera! För låg spänning in i tändspolen = ingen gnista? Vad skulle denna låg inspänning kunna bero på? (Om så är fallet)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du får gnista?
Men den startar inte?

Isf så prova att dra igång den på startgas och se då om den smäller igång.
Gör den det så är det dags och kolla bensinens väg från tank till motor, dvs slangar, kran, förgasare
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Nej tyvärr får jag inte längre någon gnista.

Krysskilen på svänghjulet har en något avskavd överkant, kan det påverka? Det känns inte som att svänghjulet kan rotera på axeln men det är svårt att avgöra.

Jag vet att tidigare har något hänt då en tidigare då tidigare svänghjul slagit sönder en tidigare tändplatta, men enl förra ägaren är denna bytt.

Så skumt att jag hade gnista ett tag, men inte nu!

Vet inte riktigt vad nästa steg är, kan som sagt mäta upp en viss spänning fram tills tändspolen, kanske är denna som gett sig mitt under all felsökning..
 

snoken

**Kyckling på 2 hjul**
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha R1 -98 Ktm 250cc 2-takt
Faan så skumt! Sitter just nu i samma sits som dig, kommer följa denna tråd o hoppas nån löser problemet, mina ideer är slut:tråkad
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Välkommen i gänget! Har läst flera trådar om liknande problem.. Lustigt nog så känns det som jag kontrollerat ALLT:

1. Pickup och ignitioncoil (ny) på tändplattan mäter rätt värden (Resistans).
2. Från CDI får jag en viss spänning som går in i tändspolen.
3. Tändspole sida 1 rätt resistans
4. Tändspole sida 2 rätt resistans
5. Ny tändhatt, kabel och tändstift

Svåigheten är att veta spänning på utsidan av tändspolen, många tusen volt och så hög frekvens att det inte går att mäta med vanligt multimeter.

Tips!? :)

EDIT: Kollat jordpunkter, OK
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
har haft en YZ 125 -90 i min ungdom...

du har inget luftläckage vid förgasaren???

det sitter ju som sagt 2 st tändspolar på tändplattan vid svänghjulet... ena för lågvarv o ena för högvarv...

sen sitter ju en givare utanför svänghjulet som "känner av" klacken som sticker ut på utsidan av svänghjulet... , den brukar bli oxiderat/rostig o då blir det ju ingen gnista...

mvh.T
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
har haft en YZ 125 -90 i min ungdom...

du har inget luftläckage vid förgasaren???

det sitter ju som sagt 2 st tändspolar på tändplattan vid svänghjulet... ena för lågvarv o ena för högvarv...

sen sitter ju en givare utanför svänghjulet som "känner av" klacken som sticker ut på utsidan av svänghjulet... , den brukar bli oxiderat/rostig o då blir det ju ingen gnista...

mvh.T

Oj oj! Det här var nytt! Jag trodde enda spolen var till för spänning till gnistan, och den andra var för att känna av läget på svänghjulet. Ska det alltså finnas en till givare? Har inte märkt någon sådan, hur ser den ut, var sitter den?

Mvh
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top