ProfessorRekyl
Ny medlem
Hej!
Efter månader av mek med något som skulle bli ett billigt projekt behöver jag råd!
Köpte en Yamaha YZ 125 från 1991 pga att den inte fick gnista, nu jäklar!
Mätte upp hela elsystemet och kom fram till att en av de två spolarna nere vid svänghjulet var trasig, bytte denna och gnistan fanns!
Kolv och allt såg fint ut, dags att testa. Efter MÅNGA försök och efter en förgasarrengöring skuttade hojen till med startgas, men precis i samband med det gick kickaxeln av.
Kickaxel inhandlades och byttes. Under tiden så klippte jag de fyra kablarna från svänghjulen (två för resp spole) som går till CDI boxen för att montera vettiga kontakter.
Nu tre månader senare står jag på samma ställe och har ingen gnista.. (eller ja, jag har en den gnista kvar men crossen är död).
Vad gör jag nu?!
1. Kan mäta upp rätt resistanser från svänghjulet (två spolar), och även spänning när jag kickar.
2. Efter CDI kan jag mäta upp en svag spänning, även felsökt dödarknappen och kopplat i/ur denna manuellt.
3. Tändspolen kan jag mäta upp och även här visas rätt resistans.
Dvs, inspänning över första spolen i tändspolen är OK. På andra sidan bör jag nu alltså ha en kraftig spänning som ska gå genom tändstiftet till jord (blocket).
Denna kan jag ej mäta upp, jag vet att det är kontakt men jag kan inte mäta denna växelspänning på många volt då jag saknar bra utrusning.
Så vad är nästa steg? Har kollat jordpunkter och har som sagt hållt på i tre månader, vad mer kan vara fel? Vill helst inte byta komponenter utan att säkert veta att de är trasiga då projektet var tänkt som en billig slit och släng hoj.
Har införskaffat svänghjulsavdragere, verkstadshandbok men kommer inte vidare.
Tips mottages gärna!
Efter månader av mek med något som skulle bli ett billigt projekt behöver jag råd!
Köpte en Yamaha YZ 125 från 1991 pga att den inte fick gnista, nu jäklar!
Mätte upp hela elsystemet och kom fram till att en av de två spolarna nere vid svänghjulet var trasig, bytte denna och gnistan fanns!
Kolv och allt såg fint ut, dags att testa. Efter MÅNGA försök och efter en förgasarrengöring skuttade hojen till med startgas, men precis i samband med det gick kickaxeln av.
Kickaxel inhandlades och byttes. Under tiden så klippte jag de fyra kablarna från svänghjulen (två för resp spole) som går till CDI boxen för att montera vettiga kontakter.
Nu tre månader senare står jag på samma ställe och har ingen gnista.. (eller ja, jag har en den gnista kvar men crossen är död).
Vad gör jag nu?!
1. Kan mäta upp rätt resistanser från svänghjulet (två spolar), och även spänning när jag kickar.
2. Efter CDI kan jag mäta upp en svag spänning, även felsökt dödarknappen och kopplat i/ur denna manuellt.
3. Tändspolen kan jag mäta upp och även här visas rätt resistans.
Dvs, inspänning över första spolen i tändspolen är OK. På andra sidan bör jag nu alltså ha en kraftig spänning som ska gå genom tändstiftet till jord (blocket).
Denna kan jag ej mäta upp, jag vet att det är kontakt men jag kan inte mäta denna växelspänning på många volt då jag saknar bra utrusning.
Så vad är nästa steg? Har kollat jordpunkter och har som sagt hållt på i tre månader, vad mer kan vara fel? Vill helst inte byta komponenter utan att säkert veta att de är trasiga då projektet var tänkt som en billig slit och släng hoj.
Har införskaffat svänghjulsavdragere, verkstadshandbok men kommer inte vidare.
Tips mottages gärna!