Ingen gnista FZ 750 -88

erik.94

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ 750 1988
Hej! Skulle behöva lite hjälp av kunnigt folk. Har en FZ 750 som batteriet var dåligt på, så jag tog starthjälp från en bil, då det gnistrade till ordentligt om startkablarna, och huvudsäkring på 30A gick sönder. Efter det har jag inte haft gnista på någon cylinder. Bränt styrbox? Hur fungerar tändningen, hur vet den när den ska tända? Tack!

Impulsen till tändningen kommer ifrån magneter på vevaxeln. Kabeln dit hittar du på höger sida vid cylinderradens fot. (fz 750 85-86 har kontakter på båda sidorna men jag tror att motorerna från 87 bara hade det på höger sida.)

Det får nog dock anses vara mycket osannolikt att det är dessa magneter/kontakter/brytare som lagt av. På vänster sida innanför bakre kåpan, under sadeln, sitter en styrbox som det i.a.f. är teoretiskt möjligt att kremera.

Hur kopplade du egentligen startkablarna? + till + eller + till -? Kopplade du + till - så fick du helt plötsligt ett 24-volts-system. 1111th_smiley_electrocute.gif

Last edited:
Om du gjorde som du sade, ska ingen säkring gå sönder...
Något har hänt?
Felpolat? Då kan allt hända..
Fungerar resten på hojen? Kan du tända ljuset t e x???

Ljuset och allt annat fungerar efter bytt säkring. Men det är som ni säger eftersom det gnistrade ordentligt och brände säkring, så lär jag ha kopplat startkablarna fel/polvänt. G-man=eftersom det sitter tvillingtändspole (en spole för 2 cylindrar) så lär det ju sitta någon sorts styrenhet, som får sin signal från någon sorts Varvtals/cylinderreferens-givare, och att styrenheten bestämmer tändning, eller har jag fel? Cylinder/varvtalsgivare istället för magneter i svänghjulet menar jag...?

Ljuset och allt annat fungerar efter bytt säkring. Men det är som ni säger eftersom det gnistrade ordentligt och brände säkring, så lär jag ha kopplat startkablarna fel/polvänt. G-man=eftersom det sitter tvillingtändspole (en spole för 2 cylindrar) så lär det ju sitta någon sorts styrenhet, som får sin signal från någon sorts Varvtals/cylinderreferens-givare, och att styrenheten bestämmer tändning, eller har jag fel? Cylinder/varvtalsgivare istället för magneter i svänghjulet menar jag...?

Magneterna på svänghjulet skickar signal till styrenhet/tändspole. I vilken ordning detta sker vet jag inte. Styrenheten sitter, som jag skrev här ovan, alldeles under bakre vänstra sidokåpan. En deci från batteriet. Tändspolarna sitter under luftburken. (Som sitter under tanken.)

Om jag inte är helt senil nu så finns det dels en ignition-säkring på 10 ampere och dels huvudsäkringen på 30 ampere. Kollat båda?

Funkar startmotorn?

Om jag inte är helt senil nu så finns det dels en ignition-säkring på 10 ampere och dels huvudsäkringen på 30 ampere. Kollat båda?
Funkar startmotorn?
Ok, du hade tydligen polat kablarna fel..
(OT: sista gången, inte "senaste", man lär sig, jag gjorde det, vilket var på en bil exploderade batteriet :D..)
Om du har provat återstoden, allt annat fungerar börjar det ju bra.
Då har du, som sagts, felet i tändsystemet. Kan ju bara hoppas att styrmodulen överlevt. Är den bra konstruerad ska det i den finnas en skyddsdiod för nån krona som förhindrar katastrofer vid ev felpolning..
Har du två tändspolar och fyra cyl så gnistrar det friskt i fel cyl vid fel tillfälle.
Givaren vid svänghjulet kan vara ett hallelement eller ofta bara en pigg på svänghjulet och en simpel spole som det induceras en spänning i när piggen passerar.
Resistansen i spolarna brukar finnas angiven i rep manualen (100-300ohm).
Jag skulle börja med att plocka ur två stift, (olika tändspolar!) kör startmotorn och se om nåt händer på stiften..
Gnistan har ju lättare att passera gapet i atmosfärstryck än i cylinderns övertryck ..

Jag har inte gnista på någon av cylindrarna, men det där med resistansmätning...har ju 2 tunna kablar till tändspolen och en tjock från den till stiftet,,,,mellan dom tunna har jag i princip inget motstånd alls, nära 0 ohm. Innebär det att jag pajat spolen ? :/. Startmotorn går, bensinpumpen, allt annat förutom gnista fungerar. Ska gå ut och leta efter "styrenheten" och se om man kan hitta några "brännskador" på den.

Har nu hittat styrenheten, ser inga skador på stiften, men man kanske måste in i den för att hitta några skador. Följde 2 kablar från enheten och hittade en induktions givare nere vid svänghjulet, och fick funderingen hur den vet vilken cylinder den ska tända på, eftersom det bara finns en induktionsgivare, och 2 spolar? Det måste sitta någon sorts kammaxelgivare också, eller har jag fel? Hittar nämligen ingen givare vid kammen..? Tack för hjälpen jag fått hittills G-man och kahobe!

Prova att ta bort batteriet från hojen helt hållet, prova
sedan att koppla start kablarna utan hojbatteriet, det
kan vara så att du har kortis i en cell och då sjunker spänningen
vid belastning, allt funkar men tändspolarna ger inget till stiften.

Ska prova det med battariet som du sa majk de bajk, men är det värkligen helt säkert och ofarligt för hojen att försöka starta den med ett bilbatteri, som har mycket högre amperstyrka?
Skäggot: Hur menar du att jag ska kolla det, menar du nyckelbrytaren eller brytarknappen för bensinpump, startmotor och tändning? Startmotorn och bensinpumpen går ju...

NU har jag fått ganska bra koll på tändsystemet, och ska få hjälp av en kille att försöka mäta på styrenheten, eller såga upp den och kolla om något ser bränt ut. Är det någon som har stenkoll på hur tändningnen fungerar på min cykel? Som jag fattat så börjar signalen med en induktionsgivare vid svänghjul, som skickar signal om hur veven står, och i och med det skickar tändningsenheten signal till tändspole nr 1. Och sedan räknar induktionsgivaren "hål" i svänghjulet och vet när tändspole nr 2 ska tända (det är tvillingtändspolar). SÅ i princip så är komponenterna i tändsystemet: Induktions/varvatlsgivare, tändningsstyrenhet, tändspolar och stift. Är det korrekt eller har jag missat något viktigt?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti