ingen el fungerar? husaberg 650

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Hej alla sporthojare:)

Konstigt nog så har mina lampor slutat fungera,

blinkers, tuta, framlyse , baklyse

Timräknaren fungerar men dock inte belysningen till den? :)

det fungerade igår men inte idag, det jag har gjort är att jag har övat på att kicka igång den, och så har jag ju kört lite grann oxå:) både höga varv o låga varv om det har någon betydelse.

elstart hjälpen fungerar inte, men jag har tryckt på knappen ändå (kanske det som gjorde att jag pajjade något annat)

Jag har satt på en smart laddare på batteriet, men efter en sekund typ så slår den över till fulladdad/underhållsladdning , ingen aning om hur batteriet mår, men det verkat ju va ström i de:)

Jag är rookie på det här med MC, men jag kan mecka.. tänkte om någon vet något modell relaterat eller liknande.. vet ju inte om sånt här e vanligt på sådana här hojar:)

vid startmotorn sitter den en kontakt med 2st 15ah säkringar i . dom säkringarna är hela ( finns det kanske säkringar nån annanstans? )

Jag kör en Husaberg 650 -03

Tacksam för svar!!!! Mvh Patrik!
 
Leta säkringar.

Annars leta efter glapp i hela elsystemet, have fun :D
 
Leta säkringar.

Annars leta efter glapp i hela elsystemet, have fun :D

Original ska det inte gå att ha lyset igång utan att motorn är startad,för det går direkt från statorn.

Nån har kopplat om så allt går via batteriet.Bara att leta kopplingar som nån har trixat med.Förmodligen under tanken.
 
Original ska det inte gå att ha lyset igång utan att motorn är startad,för det går direkt från statorn.

Nån har kopplat om så allt går via batteriet.Bara att leta kopplingar som nån har trixat med.Förmodligen under tanken.
Afan, lite hemma mek:) ja ska se över allt me el när ja slutat jobba. Hoppas det är något enkelt bara:) jag vill ju igång lyset ,om de så ska gå enbart på batteriet så duger de sålänge:)
 
Kolla kablarna från batteriet, dom brukar kunna gå av i kabelskon. Antingen i ramen/M8 anslutningen på startreläet eller vid batteripolerna.
 
Last edited:
Har kollat kabelskorna nu, o visst är dom lite slitna:) jag har oxå kollat om det går el genom batteriet, och de gör det.. när motorn är igång så går strömmen upp över batteriet, så den laddar iaf :) jag har inte hunnit plocka ner mer än sadel o skärmen till lampan, tänkte kolla om de vart nått me tändningslåset men den lilla skiten kunde jag inte se några synliga fel på?? kanske går att öppna den?

hur som helst så lär ja mig mer och mer om hur allt fungerar efter hand som ja skruvar o läser:) alltid något positivt;)
 
har jag förstått det rätt att generatorn har 2 vägar så att säga, 1 till tändningen och en som förser belysning etc mend ström....

Med en multimeter, hur kollar jag om den laddar?

Jag har plockat ner all som behövdes för att kolla så det inte vart kabelbrott, och det är inget kabelbrott någonstans.

om det är så att generatorn laddar, finns det någon elektronikbox eller liknande som kan fela?

Tacksam för svar!!! Mvh

En sak till: min polares KTM 450, där kan man ha igång all elektronik även fast motorn inte är igång, precis som man kunde med min tidigare..

Laddningen på mitt batteri är ca 13 volt och pallar dra igång en annan mc med elstarten flera gånger utan problem..
 
Last edited:
Update :) tyvärr inga kabel brott, felet måste sitta i generatorn , voltregulatorn eller startrelät? Går ju 4 kablar in i den alla kan väl inte va till elstarten? Tacksam för svar!

Mvh patrik
 
Köp ny, men lossa först och mät om du har spänning fram till den, kika på undersidan av brytaren...
jag skruvade loss dom 2 skruvarna ovanpå brytaren och lyffte upp den så att man ser underifrån, dom 4 eller5? kablarna e löddade runt i en cirkel jag vet inte hur det ser ut om nått e dåligt, men löddningarna va matta som fan iaf:) imorrn ska jag mäta med multimetern:)
 
Nu fungerar bromsljuset när hojen är igång, men när jag slår igång lyset med switchen så dör motorn?? hinner inte kolla mer på detta förräns ikv, är detta switchen som e kass ? innan jag skruvade loss den från styret så funkade inte bromslampan, och hojen dog inte när ja bytte läge på switchen
 
Nu har jag haft isär switchen o borstat alla metall bitar etc.. jag har även haft av tanken(igen) o klippt av vart enda buntband på hela hojen o kollat så inga kablar ligger emot. alla kontakter har kollats o elektronikspray har använts flitigt...

Bara bromsljuset fungerar (diodbromsljus) o "blinkar" i takt med motorn dvs gasar man= fast sken, tomgång=pulserande ljus.

slår jag på lyset med switchen så dör motorn direkt, och det kommer inte en gnutta ljus från lamporna

Väldigt skumt detta.....

All elektronik slutade fungera medans jag körde.....

bromsljuset började lysa efter att jag skruvade loss switchen från styret, i samband med det började hojen dö när man reglerade på switchen( samma sak monterad eller omonterad på styret)


HJÄLP !! mvh Patrik
 
Nu har jag haft isär switchen o borstat alla metall bitar etc.. jag har även haft av tanken(igen) o klippt av vart enda buntband på hela hojen o kollat så inga kablar ligger emot. alla kontakter har kollats o elektronikspray har använts flitigt...

Bara bromsljuset fungerar (diodbromsljus) o "blinkar" i takt med motorn dvs gasar man= fast sken, tomgång=pulserande ljus.

slår jag på lyset med switchen så dör motorn direkt, och det kommer inte en gnutta ljus från lamporna

Väldigt skumt detta.....

All elektronik slutade fungera medans jag körde.....

bromsljuset började lysa efter att jag skruvade loss switchen från styret, i samband med det började hojen dö när man reglerade på switchen( samma sak monterad eller omonterad på styret)


HJÄLP !! mvh Patrik

Edit: när jag håller lite varv på hojen o trycker på tutan eller trycker igång blinkers så går motorn ner lite i varv o går liksom trögare? släpper ja tutan eller vrider tillbaka blinkers switchen så går motorn obelastat igen..

En tanke, kan jag dra en kabel från batteri upp till plus på lampswitchen och på så sätt mata ljuset med ström?
 
Eller så byter du switchen, kostar en trehundring lite styvt. Om dina problem reagerar på att du pillar på den, då är ju den huvudmisstänkt.

Den är oduglig, du kommer att få byta fler, och det är i stort sett omöjligt att renovera den.

/J
 
Eller så byter du switchen, kostar en trehundring lite styvt. Om dina problem reagerar på att du pillar på den, då är ju den huvudmisstänkt.

Den är oduglig, du kommer att få byta fler, och det är i stort sett omöjligt att renovera den.

/J
Konstigt,jag har(haft)en KTM och fyra Husor med den switchen utan några problem.Samma med det berömda krånglet med glapp tändhatt som jag heller aldrig råkat ut för.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top