Starta Husaberg 650

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Hej jag har ett litet problem,
jag har precis köpt en Husaberg 650 -01, ägaren som jag köpte den av lyckades kicka igång den på en gång men inte jag, och jag har fortfarande inte lyckats, har någon lite tipps på hur jag ska få igång den, även provat att rulla igång den på 6 med 3 pers på.
Fungerar elstarten när den är kall, håller på att ladda batteriet nu.

// Niclas
 
Var inte den första el-starten bara starthjälp och funkar ej på kall motor?
Mitt råd är

1, Håll inne dekompet
2, trampa runt några varv
3, hitta tändläget
4, släpp dekomp
5, Kicka igenom helt och använd stövel!!!! Annars kan man skada sig illa!!!
6, OBS!!!! GASA EJ!!!!
Använd bara choke på kall motor och använd ej varmstartknapp!!!
Tänk på att vissa Husor har ställbar tändning Hi-Lo, vet ej om din har det men den kan nästan vara omöjlig att starta om den står fel!!!!! Det är en strömbrytare på ljusomkopplaren.
 
Det spelar ingen roll vad HI/LO omkopplaren står i för läge.
 
Alla husor behöver kärlek och teknik när de ska startas. *L* Det märkliga är att, trots att de är mer eller mindre likadana, så skiljer det lite grann i hur de ska behandlas vid start. :va

Min 04a och Ghosts 02a startar på en gång om man först kickar runt den ett par ggr med choken ute, gör ett startförsök med choke och om den inte vill då, putta in choken, hitta kompläget och kicka igenom helt. Voilá! :)

Ibland kan man hitta kompläget för långt ner på kickvägen så att säga, då startar den sällan, då är det enklast att släppa upp kicken en bit och hitta ett läge på övre halvan, så du får en längre kickväg. (Dålig på att beskriva, men det fungerar på Ghosts 02a som är lite tjurig på det sättet...)

Hålla inne dekompen behöver man bara göra om man vill kicka förbi kompläget enkelt, när du startar är det automatisk dekomp... det är iaf vad jag har lärt mig.

Ibland undrar jag om vi inte borde starta en kickskola i Husasekten, så alla medlemmar får tekniken med modersmjölken. :hihi Du fixar det där! Annars kan säkert någon "expert" komma och hjälpa/visa dig... :7peta
 
Yasha skrev:
Ibland undrar jag om vi inte borde starta en kickskola i Husasekten, så alla medlemmar får tekniken med modersmjölken. :hihi Du fixar det där! Annars kan säkert någon "expert" komma och hjälpa/visa dig... :7peta

Snarare varför ska han ha just en Husa när han inte ens kan kicka igång den.
Frågan är hur servicen kommer skötas?

Visst Husa är en fin hoj men allt för många vill ha det värsta utan en ha nån aning om hur den ska underhållas.

:tungan
 
motardnisse skrev:
Snarare varför ska han ha just en Husa när han inte ens kan kicka igång den.
Frågan är hur servicen kommer skötas?


:tungan
Får man aldrig igång hojjen behöver man inte serva heller :mattias
 
Busaberg skrev:
Får man aldrig igång hojjen behöver man inte serva heller :mattias

Aha! ha den som prydnad i bokhyllan. :banana


Flaskboll::pannkyss Du kommer igång med det snart, det är bara att fortsätta träna! :tummenupp
 
Lånar tråden lite.
Varför ska man inte använda elstarten när motorn är kall. Tycker många skriver att man inte ska göra det men varför? Kan nått ta skada utav det? :confused:
 
joker78 skrev:
Lånar tråden lite.
Varför ska man inte använda elstarten när motorn är kall. Tycker många skriver att man inte ska göra det men varför? Kan nått ta skada utav det? :confused:

Kanske för att oljan är inte lika lättflytligt som när den är varm!
 
motardnisse skrev:
Kanske för att oljan är inte lika lättflytligt som när den är varm!

Jo men den är ju lika kall när man kickar. Jag förstår inte, förklara förklara.
 
Flaskboll skrev:
Hej jag har ett litet problem..

// Niclas

Fått igång den?!

Joker: Om oljan är kall och rinner trögt, så kanske man tar död på batteriet snabbare om man elstartar då, än att elstarta när oljan är varm och rinner lätt.
 
Bra, då kan jag lungt fortsätta att elstarta.

Förövrigt så verkar mitt batteri vara ett av få från husa -02 som är bra :)
 
joker78 skrev:
Lånar tråden lite.
Varför ska man inte använda elstarten när motorn är kall. Tycker många skriver att man inte ska göra det men varför? Kan nått ta skada utav det? :confused:

Nej den tar ingen skada av det. Men på tidigare modeller av Husa så är det mindre drag i elsystem/startmotor
så den betraktas mer som en starthjälp. Den kommer helt enkelt inte orka dra igång motorn när den är kall.
Så spara batteriet tills du står i skogen eller får stopp i en bilkö, eller på något annat jobbigt ställe.

@nisse: pga. tjockare olja?? :7peta
 
Min gamla 01:a så vare många som kicka söder sina skor då dom inte riktigt hade tekniken inne. Jag hade oxå problem innan jag lärde mig å få igång den. Finns säkert lika många tekniker som d finns husa ägare men jag änvände mig bara av autodekompen...

Kicka lugnt å försiktigt genom kicken tills du känner att d tar stopp å du e då i kompläget. Släpp upp kicken å du hör ett litet klickande ljud å autodekompen slår i. Sen tar du bara å kickar me full kraft så skall den starta på 1 lr ett par kickar.

Sen när du väl har lärt dig hur man kickar igång den men den e ändå tjurig å få igång är det ett hyffsat bra riktmärke på att d kan va dags för ventiljustering. Naturligtvis kan d ju va en massa orsaker till varför den inte startar men för mig så vare dags oftast när den inte gick igång omg...

Lycka till... :tummenupp
 
Starten

Ja, jag har problem med att kicka igång min husa men de få gångerna jag lyckats så går den hur bra som helst.
Elstarten låter ganska skumt den slirar mest jag har öppnat motorn och tittat att dreven inte slirar mot varandra, jag har hört att det finns ett lager som kan vara dåligt vilket resulterar i att drevet inte drar iu det stora svänghjulet.
Jag har satt på ett stort batteri på den, så den är lite ombyggd nu, batteri ska det finnas i alla fall.

// Niclas
 
Om startmotorn "slirar" är det antagligen frihjulet som börjar bli slitet."Clutch mechanism freewheel" heter det i reservdelslistan.Fick byta det på min förra.Kostar ca 400:-.Sitter ovanför kopplingen.Du måste ta bort kopplingskorgen för att komma åt.
 
Back
Top