Ingen efterfrågan på hojar nu?

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Spontant känns 40k mycket för en 10 år gammal hoj, som man kan anta har gått hårt. Att man har servicebok i ordning det ser jag som en förutsättning för att jag ska vara överhuvudtaget intresserad. Att den är i bra skick är också en förutsättning.
Att det känns som för mycket pengar (i mitt tycke) är för att jag jämför med vad du får ge för en FZ1 '08 med typ 500 mil - runt 75k, och då är hojen TRE år gammal. TRE gånger yngre.
Det borde dock finnas ett konstant sug efter den typen av äldre R1:eek:r, ungtuppar som bara måste ha en literklubba med clip-ons. Har du den ute länge nog så kommer det till slut nån som e intresserad. Håll bara koll på priserna på blocket, och anpassa ditt pris. Du kan ju nämna i vilket bra skick den är, skriva om servicehistorik, vad som är bytt och när, etc.

40 k är ett bra pris för 10-åringar i bra skick. Nästa år fyller K2, 954RR och första R1:an med insprutning 10 år och 40 000 för ett bra ex av dessa är riktigt svårt att få tag i just nu. Dessutom händer det magiska saker med försäkringspremien så fort hojen fyller 10 år. Premien på Suzukiförsäkringar typ halveras och självrisken snyggas till rejält vilket bör återspeglas i begagnatpriserna för den påläste.
 

Florre

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Lund
Hoj
R1, Husqvarna te 400
Det är väldigt enkelt att sälja en hoj!
Varkens väder eller årstid (läs vår, sommar och höst) spelar någon större roll.
"Rätt" hoj till rätt pris säljs inom 1-5 dagar på blocket.
Med "rätt" hoj menar jag främst vilken färgsättning som är "inne"
och att en 1000cc alltid är lättare att sälja än motsvarande 600cc, spelar ingen roll hur billig försäkring man har i annonsen.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
14 papp för en tjugo år gammal 125.a? det bevisar bara min tes.

Sugen?:tuttar
Nä men tänkte jag skulle testa iaf. Sa att det kan vara trevligt med lite pengar men jag svälter inte. Jag trivs fortfarande med lillhojen. Skulle det krisa sig ska du se att det kan hända underverk! :tungan
 
Last edited:

jetson

Guest
Du kanske vill ha 40k för en sliten retta med 15 ägare ? Bara spekulerar. Man ser ju vilka önskepriser rettor sätts ut för ..

Du syftar inte R1 04orna på blocket som ligger runt 65-70k med 2-3k mil på mätarn :D



Sen verkar det som sagt att R1ornas värdeminskning har varit obefintlig sen 2008 men det är säkert pga försäkringspremierna såklart:D
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
40 k är ett bra pris för 10-åringar i bra skick. Nästa år fyller K2, 954RR och första R1:an med insprutning 10 år och 40 000 för ett bra ex av dessa är riktigt svårt att få tag i just nu. Dessutom händer det magiska saker med försäkringspremien så fort hojen fyller 10 år. Premien på Suzukiförsäkringar typ halveras och självrisken snyggas till rejält vilket bör återspeglas i begagnatpriserna för den påläste.

Aha, tack för den förklaringen.

Du syftar inte R1 04orna på blocket som ligger runt 65-70k med 2-3k mil på mätarn :D

Sen verkar det som sagt att R1ornas värdeminskning har varit obefintlig sen 2008 men det är säkert pga försäkringspremierna såklart:D

den enorma prishöjningen på nytt har gjort att värdeminskningen på begagnat har avstannat lite, och i vissa fall har man kunnat få mer för hojen än året innan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad menas? haha

Det fattar du nog, du är för dyr. Jag gjorde en koll på blocket precis och räknade till 27 st literklubbor jag skulle ringa till före dig. Alla 01 och nyare och alla billigare än din.
Flera av dom 27 är säkert sämre än din hoj men sök gixxer 1000 på blocket så hittar du en handfull hojar som du måste konkurera med i pris. Jag gillar Yamaha men en gixxer 1000 tar jag alla dagar i veckan före en R1a.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag har en bevakning på hojjar i hela sverige upp till 30 000 på blocket.
När det var som lägst i januari-februari var det ca 3000 ute.
Nu är det nästan 10 000. Priserna ligger kanske 10% högre.

Men det viktigaste är att fördelningen av säljartyper är konstant!

Detta innebär att typen som vill ha 50% mer än handlaren för sin pärla är tre gånger så vanlig.
Bara att ignorera eller lägga upp på dagens blocket! :D

Men viktigare, typen som tycker att den här gamla motorcykeln kostade ju bara 12 000
som ny så 1500 är väl kanske lagom är också tre gånger så vanlig. Klipptime! :tummenupp

Vill man ha en CBR600 90-95 i november så finns det en ute.
I dag finns det 13. Köparens marknad!

Att 'värdera' sin hoj utifrån andra som ligger ute på blocket kan bli väldigt fel.

De med rätt pris försvinner inom några få dagar.
De med fantasipris ligger 2 månader, justeras ned 5% och ligger sedan 2 månader till.
Detta innebär att om realisthojjen ligger 12 dagar innan affär och
fantasiåket 120 dagar så är 90% av alla objekt som ligger ute vid
varje given tidpunkt fullständigt orealistiskt prissatta. :fakta

Bra om man klotar dock eftersom försäkringsbolagen delvis går på blocketpriserna.

Hmmmm...ponera att man lägger ut massor av annonser på hojtypen
man kör. Riktigt dyrt. Sedan när man krajat får man grümmt bra betalt?
:glömdet

/e
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
plingar det inte i luren inom 24-48h har man förmodligen satt ett för högt pris som inte tilltalar, tror åsså att många som är på jakt efter en t ex R1 00-01:a väntar ut säljaren dvs väntar på att det ska dyka upp en röd liten pil då det rent generellt kryllar av t ex R1:eek:r av samma årsmodeller!

annars kan ni ta lärdom av denna säljare hur man gör om man inte vill ha sålt sin hoj:näsblod

http://www.blocket.se/alvsborg/Gsxr__gixxer__1000_34116676.htm?ca=20&w=3
 
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Om Rettor vet man att:
  • Låga mil bara är skruvade mätare.
  • Går antingen hårt på bana men oftast idiotaccelerationer mellan rödljus eller på motorvägen.


Intresset för dito cyklar blir lågt och priset följer efter.
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
En grej till: "provkörning sker när pengarna ligger på bordet"
Det där gör att jag bläddrar vidare till nästa annons. Springer inte runt med sedelbuntar i fickan. Det tycker jag är idiotiskt GENERELLT.

Ja men om du säljer din hoj och tillåter att 13 "skojare" kommer och bara vill prova. Det finns inte i din värld heller, hur mycket du än vill få det att låta i den här tråden. Kan lova att du gjort på samma sätt fast du inte skrivit det i annonsen.
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
Tycker med det är dyrt egentligen, men för mitt skick, miltal och få ägare med full bok tycker Jag det är rimligt om man jämför med andras. Men man kanske får gå ned i pris



Vad menas? haha

Miltal totalt ointressant egentligen. Då de går i en handvändning att få den ha gått hur lite som helst för ett par hundringar :tungan. Brukar få mig ett gött garv när man ser 04-05 som gått under 1000 mil.

Bra skick till låga mil gör de dock mer trovärdigt. Glöm inte att skriva ut allt i annonsen. Allt extra som följer med. Samt att den är "pedant" skött. Om den nu är de.

De är en konst att sälja, precis som att köra hoj. En prydlig annons som inte lämnar något osagt är en bra annons. Polera,vaxa skiten ta en bra bild. Ingen gargaget bild där man inte ser ett skit av hur hojen ser ut.

Då kan man redan räkna bort spekulanter som bor en bit bort.
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Det fattar du nog, du är för dyr. Jag gjorde en koll på blocket precis och räknade till 27 st literklubbor jag skulle ringa till före dig. Alla 01 och nyare och alla billigare än din.
Flera av dom 27 är säkert sämre än din hoj men sök gixxer 1000 på blocket så hittar du en handfull hojar som du måste konkurera med i pris. Jag gillar Yamaha men en gixxer 1000 tar jag alla dagar i veckan före en R1a.

Driver du med mig????????? 1. Jag har INGEN Gixxer. Så jämför inte med dem. Jämför med likasinnade R1:eek:r? Miltal, pris, ägare you name it. Det där var det sjukaste mottugg jag läst på länge haha. Som att jag skulle leta efter en Supra, men väljer en Skylline GT-S pga det lägre priset :huvet
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja men om du säljer din hoj och tillåter att 13 "skojare" kommer och bara vill prova. Det finns inte i din värld heller, hur mycket du än vill få det att låta i den här tråden. Kan lova att du gjort på samma sätt fast du inte skrivit det i annonsen.

"13" skojare kommer inte att dyka upp bara för att provköra din R1:a, var glad om en kommer och det är till den personen du skall försöka att sälja din hoj till, du får lära dig att sålla lite bland mailsvaren och samtalen, för som sagt, det räcker att en är intresserad, då gäller det att linda upp honom runt lillfingret så har du affären i hamn, så har det i princip varit för mig när jag har sålt mina hojar:tummenupp
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
plingar det inte i luren inom 24-48h har man förmodligen satt ett för högt pris som inte tilltalar, tror åsså att många som är på jakt efter en t ex R1 00-01:a väntar ut säljaren dvs väntar på att det ska dyka upp en röd liten pil då det rent generellt kryllar av t ex R1:eek:r av samma årsmodeller!

annars kan ni ta lärdom av denna säljare hur man gör om man inte vill ha sålt sin hoj:näsblod

http://www.blocket.se/alvsborg/Gsxr__gixxer__1000_34116676.htm?ca=20&w=3

Hahaha det där var faktiskt ganska kul :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Driver du med mig????????? 1. Jag har INGEN Gixxer. Så jämför inte med dem. Jämför med likasinnade R1:eek:r? Miltal, pris, ägare you name it. Det där var det sjukaste mottugg jag läst på länge haha. Som att jag skulle leta efter en Supra, men väljer en Skylline GT-S pga det lägre priset :huvet

Jag som söker en literklubba skiter väl i om det står Yamaha eller Suzuki på tanken? Särskillt när gixxern var den överlägset bästa literklubban 2001.

Men visst det finns nog en handfull rettor som jag skulle ringa före dig också så skillnaden är väl hårfin egentligen.

Att du ser detta som ett mothugg istället för saklig information gör nog inte saken lättare för dig.
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Ja men om du säljer din hoj och tillåter att 13 "skojare" kommer och bara vill prova. Det finns inte i din värld heller, hur mycket du än vill få det att låta i den här tråden. Kan lova att du gjort på samma sätt fast du inte skrivit det i annonsen.

Håller med till 100 procent. Den skrivelsen innebär ju inte att pengarna de facto ska ligga på bordet. Men köparen ska fan i mig visa ett seriöst köpintresse innan provkörning.

Det är väl för fan inte provkörningen som ska göra köparen sugen på att stänga dealen...jag har iaf ingen lust att ställa ut min mc som demohoj på blocket.

Först ska man vara överens om affären (och priset) sedan sker provkörning. Om då provkörningen visar sig inte motsvara förväntningarna går affären tillbaka.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Driver du med mig????????? 1. Jag har INGEN Gixxer. Så jämför inte med dem. Jämför med likasinnade R1:eek:r? Miltal, pris, ägare you name it. Det där var det sjukaste mottugg jag läst på länge haha. Som att jag skulle leta efter en Supra, men väljer en Skylline GT-S pga det lägre priset :huvet

Jag vill nog påstå att du konkurerar med alla 1000cc sportcyklar, men han skrev ju att han hade jämfört med R1or oxå!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top