Ingen chans mot VV?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ingen kul dag idag, ser ut som att jag kommer behöva betala en avgift till trafikförsäkringsfonden för att VV har antingen tekniska fel eller fel på sina kontrollnummer.

I fredags gick min försäkring ner på garageförsäkring, eftersom den ändå är krockad och står hos Honda så känns det inte lönt att betala en ny halvförsäkringspremie. Samma dag, något senare, skulle jag ställa av hojen hos Vägverket. Detta gjorde jag via telefon och det sker helt automatiskt. När jag har knappat in allting uppger rösten i luren att skrapkoden är felaktig. Jag försöker X-antal gånger till men nix, det fungerar inte. VVs kundtjänst har stängt för dagen och dessutom hela helgen. Hojen är nu i trafik men utan trafikförsäkring, vilket inte känns något vidare. Igår, när VVs kundtjänst hade öppnat igen, hade jag inte tillgång till telefon&uppgifter förrän efter deras stängningstid, så först idag fick jag äntligen kontakt med en riktig människa på VV. Hon avaktiverar skrapkoden så att jag kan ställa av hojen utan den, men säger också att VV inte ersätter någonting. Hon sa att jag kunde maila om det här till dom, vilket jag också kommer att göra, men det känns redan hopplöst.

Vad tror ni? Ska jag bara le och betala till försäkringsfonden, som antagligen kommer skicka/redan har skickat en inbetalning, trots att det är VV som har gett mig en felaktig skrapkod/har fel på sin webbsajt? Känns förjävligt att jag ska behöva betala för att dom inte har ordning på sina prylar.

Tjo..

Går det att bevisa att det var fel antingen på telesvararen eller på skrapkoden så ska du ju inte betala för deras misstag..:va ... tycker det låter lite skumt iallafall.. Pengarna rinner snabbt iväg i detta fallet. 260 kr/dag har jag för mig, inte riktigt säker.. bara att ringa och försöka få svar på vad som har hänt.. Lycka till..:tummenupp

mvh

lorkan skrev:
2596774 Ingen kul dag idag, ser ut som att jag kommer behöva betala en avgift till trafikförsäkringsfonden för att VV har antingen tekniska fel eller fel på sina kontrollnummer.

I fredags gick min försäkring ner på garageförsäkring, eftersom den ändå är krockad och står hos Honda så känns det inte lönt att betala en ny halvförsäkringspremie. Samma dag, något senare, skulle jag ställa av hojen hos Vägverket. Detta gjorde jag via telefon och det sker helt automatiskt. När jag har knappat in allting uppger rösten i luren att skrapkoden är felaktig. Jag försöker X-antal gånger till men nix, det fungerar inte. VVs kundtjänst har stängt för dagen och dessutom hela helgen. Hojen är nu i trafik men utan trafikförsäkring, vilket inte känns något vidare. Igår, när VVs kundtjänst hade öppnat igen, hade jag inte tillgång till telefon&uppgifter förrän efter deras stängningstid, så först idag fick jag äntligen kontakt med en riktig människa på VV. Hon avaktiverar skrapkoden så att jag kan ställa av hojen utan den, men säger också att VV inte ersätter någonting. Hon sa att jag kunde maila om det här till dom, vilket jag också kommer att göra, men det känns redan hopplöst.

Vad tror ni? Ska jag bara le och betala till försäkringsfonden, som antagligen kommer skicka/redan har skickat en inbetalning, trots att det är VV som har gett mig en felaktig skrapkod/har fel på sin webbsajt? Känns förjävligt att jag ska behöva betala för att dom inte har ordning på sina prylar.

Inte ens ägverket brukar vara helt omöjliga.

Handläggaren i luren måste ju vidgått att det var något fel på antingen koden eller datasystemet. Hänvisa till det och lämna in en skrivelse.

Tyvärr är det så att du först måste betala in deras krav annars riskerar du att det hamnar hos fogden. (samma som med felaktiga p-avgifter)

Betala - skriv o klaga - håll tummarna... det går faktiskt att få tillbaka pengarna, jag fick det för ett antal år sedan...

...men fort gick det INTE :D

Maria1980 skrev:
2596798 Hur många "oförsäkrade" dagar pratar vi om?

3-4 dagar. Är det Akilles säger 260kr/dag är det en rejäl slant för mig kan jag säga.

Att ringa verkar helt omöjligt då det verkar helt omöjligt att få tag i någon med lite auktoritet där, vilka nummer man än slår så kommer man till en 19-årig telefonsvarerska. Jag ska skicka mitt mail snart åtminstone, och dessutom ringa trafikförsäkringsfonden imorgon och förklara problemet. Sedan är det väl bara att hoppas på det bästa.

Och skulle jag bli nekad så ska jag aldrig mer betala fordonsskatt eller försäkra min hoj! nÅnsin! :yoparty

Ring och prata med en handläggare på ditt försäkringsbolag. Förklara situationen för dem, och fråga ödmjukast om de skulle kunna trafikförsäkra hojen retroaktivt sedan i fredags (istället för din garageförsäkring alltså). Om de går med på det - hojen är ju krockad och bevisligen inte använd i vilket fall som helst - så kan de i nästa led lämna uppgiften vidare till TFF om att hojen varit försäkrad sedan i fredags.

Jag har varit med om liknande akrobatik vid några tillfällen, och förvånansvärt mycket går att lösa om den goda viljan finns på alla håll.:tummenupp

69:an skrev:
2597403 Ring och prata med en handläggare på ditt försäkringsbolag. Förklara situationen för dem, och fråga ödmjukast om de skulle kunna trafikförsäkra hojen retroaktivt sedan i fredags (istället för din garageförsäkring alltså). Om de går med på det - hojen är ju krockad och bevisligen inte använd i vilket fall som helst - så kan de i nästa led lämna uppgiften vidare till TFF om att hojen varit försäkrad sedan i fredags.

Jag har varit med om liknande akrobatik vid några tillfällen, och förvånansvärt mycket går att lösa om den goda viljan finns på alla håll.:tummenupp

Tack för det tipset! Ska jag prova imorgon, hoppas jag får tag shysst handläggare bara.

Lycka till!!

Min erfarenhet av VV handläggning och TFF är minst sagt dålig..

Köpte en snöskoter i Juni för 10-talet år sedan och skickade då in ägarbytet samma dag och anmälde avställning(är ju liite svårt att köra skoter i Juni även i Boden..).
VV tog mer än 14dagar på sig att registrera ägarbytet samt avställningen varvid TFF krävde avgift för den perioden, regler är ju regler men det är ju rätt uppenbart att det inte gick att färdas i trafik med en snöskoter i juni..

Ringde VV och TFF för att klaga men de sket fullständigt i mina argument varvid jag sa att jag ALDRIG kommer att betala av princip, till saken hör att det då handlade om ca 15kr i trafikförsäkring men de hade en minimiavgift som då var på (100kr, länge sedan..). Den trevliga tjej som jobbade på TFF sa att de inte kommer att skicka fogden på mig så länge beloppet ej översteg 500kr, med det beskedet så struntade jag att betala och det dröjde två år innan VV strulade till det igen på samma sätt och årstid med en annan skoter men en kortare tid. Nu visade det sig att TFF sparat "kravet" och nu adderade så det blev 200kr. Det har nu gått 10år sedan detta inträffade och jag har inte behövt betala en kr:yoparty

Det kan vara värt att göra sig besväret att undersöka dina rättigheter och även om du kan slippa betala då det även i detta fall är uppenbart att fordonet inte brukats samt att VV inte haft fungerande system så du kunde ställa av fordonet.

lorkan skrev:
2597378 3-4 dagar. Är det Akilles säger 260kr/dag är det en rejäl slant för mig kan jag säga.

Att ringa verkar helt omöjligt då det verkar helt omöjligt att få tag i någon med lite auktoritet där, vilka nummer man än slår så kommer man till en 19-årig telefonsvarerska. Jag ska skicka mitt mail snart åtminstone, och dessutom ringa trafikförsäkringsfonden imorgon och förklara problemet. Sedan är det väl bara att hoppas på det bästa.

Och skulle jag bli nekad så ska jag aldrig mer betala fordonsskatt eller försäkra min hoj! nÅnsin! :yoparty

En klen tröst, men det är 195,85 kr/dag för motorcykel.

Hoppas det löser sig för dig!

lorkan skrev:
2596774 Ingen kul dag idag, ser ut som att jag kommer behöva betala en avgift till trafikförsäkringsfonden för att VV har antingen tekniska fel eller fel på sina kontrollnummer.

Inga problem: Ansök om att få ändra datum för avställning hos vägverket.
Har själv gjort det och det var inga problem alls.

Det kostar för motorcykel 195 kronor om dagen. Hur det än går så när du får inbetalningslappen så gå och betala in det direkt. Därefter kan du börja argumentera huruvida VV har fel eller inte. TFF är nämligen väldigt snabba på att skicka in till fogden.
Lycka till :tummenupp

Är de inte den absolut dyraste trafikförsäkringen som t-verket kan hitta på just den motorcykeln som gäller?

200 kr var det ja, det vill säga troligtvis 800kr för min del. Känns lagom kul kan jag säga. Jag har mailat VV och väntar på ett svar, måtte jag bli ersatt för det här. :näsblod

lorkan skrev:

Dom är helt jävla dumma i huvudet på både VV och trafikförsäkringsföreningen. Bara för att det står i lagen att ett fordon skall ha trafikförsäkring tror dom att dom kan agera allsmäktig fuhrer över allt och alla. Köpte en hoj tidigt på säsongen. Hojen skrevs över på mig och jag skulle fixa försäkringen på den, men ångrade mig eftersom det var svinigt kallt på våren, så jag tänkte att jag skulle ställa av den för jag ville inte betala försäkring (var en risig hoj), men jag hade ju inget regbevis så jag kunde göra det. Det tog en vecka innan jag fick regbeviset efter ägarbytet.

Fick betala tarfikförsäkringsavgiften för öförsäkrat fördon för en vecka. Dom motiverade det med att jag skulle ha fixat en försäkring. MEN DOM DUMMA JÄVLA SVINEN, HELT JÄVLA CP SKADADE ÄR DOM!!!!!!!! Jag ville inte betala någon försäkring jag ville barta ställa av hojen, men det gick för i helvete inte.

Kom inte ihåg exakt hur det var men hade för mig att skylten redan var skrapad eller något eller om det var ogiltlig kod eller nåt som ovan, så det hela slutade med att jag inte under några som helst möjligheter kunde ställa av hojen under den veckan tills regbeviset kom. Iom att det är nazister som sitter och bestämmer hos trafikförsäkringföreningen så kunde dom inte gör några som helst undantag.

Likställer trafikförsäkringföreningen med hojtjuvar, alltså högst upp på dödslistan:mad:

Det jävla skitsystemet hos vägverket är fan i mig helt otroligt.
Ställde av min skåpbil för ett tag sen via deras teletjänst med den fyrsiffriga skrapkoden på skattemärket o datatanten i luren sa "nu är din avställning, genomförd bla bla bla" , ok tänkte jag skitbra.

Gick ett tag sen får man en inbetalning på 5500KR FRÅN TFF !!!
Ringde direkt till VV samt TFF o börja tjata .....
Det var bara att betala dom kunde ju absolut inte ändra någonting efteråt heller.

Gick ju ett tag innan dom skicka skiten så man kan ju undra va dom håller på med egentligen.
Överklagade och höll på som fan till ingen nytta alls.

Dra folk på pengar helt i onödan o skicka räkningar är det inga som helst problem med tydligen.

Pga ganska låg ålder + ex antal dagar (kommer inte ihåg exakt hur många det var nu) så kan dom ju också maxa trafikförsäkringspremien som var skyhög i mitt fall.

Blir så jävla trött på sånt skit dom håller på med.

Edit: Jag körde inte en centimerer med skrotet under tiden heller :huvet

Last edited:
Jösse skrev:
2600427
Gick ett tag sen får man en inbetalning på 5500KR FRÅN TFF !!!
Ringde direkt till VV samt TFF o börja tjata .....

Nu blir man ju orolig :gnissla

Ställde av min hoj via vv.se för ett par veckor sedan.
Hur lång tid tog det innan du fick brevet från TFF?

skoteridioten skrev:
2600428 Nu blir man ju orolig :gnissla

Ställde av min hoj via vv.se för ett par veckor sedan.
Hur lång tid tog det innan du fick brevet från TFF?

Ett par veckor i runda slängar.
TFF ska man akta sig för.

Ett tips, ring till vv och ändra datumet för ägarbytet. Kolla bara med förra ägaren så de är okej. Pratade med en t-föreningen och blev jävligt dåligt bemött, sen ringde jag vv pratade med en skön norrlänning som gav mig tippset o de funkade. :tummenupp

Jösse skrev:
2600436 Ett par veckor i runda slängar.
TFF ska man akta sig för.

Okej, då har jag nog 1½ vecka kvar innan brevet kommer. Har skickat brev till VV men inget svar ännu. Ska ringa TFF idag också och höra vad dom säger, men med tanke på era andra historier så ser det ju inte så ljust ut. :(

Maria1980 skrev:
2598560 En klen tröst, men det är 195,85 kr/dag för motorcykel.

Hoppas det löser sig för dig!

Det är en lägre premie än jag fick i örat när jag ringde några försäkringsbolag ang. en Ducati 749. Helårsförsäkra via TFF! :yoparty

Way fucki´n bizzare...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...