Psychobiker
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skövde
- Hoj
- TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Blev väldigt förvånad idag, när jag skulle hem ifrån Banan. Vid första inbromsningen tar Bromsen i princip ingenting
Pumpar lite och kan få till viss bromsverkan, men efter ca 10 s så är det noll igen. Kan inte se nivån i bromsvätskebehållaaren, tydligen har belägen slitets mer än väntat, men allt borde inte gått åt, även om det var på minimilinjen innan jag åkte.
I vilket fall så blir det en försiktig tur till närmaste mack för att inhandla lite olja och börja lufta, skitkul när man har 23 mil hem en söndagkväll.
Väl frame skruvar jag av locket, och mycket riktigt, "damasken" är helt uttryckt i koppen,men när jag lyfter bort den så finns det ju en massa vätska kvar, gott och väl för att täcka hålet ner till pumpen, damasken har bara sugits ner och pressat ut oljan runt om, därav att jag inte kunde se nån nivå.
Skruvar på locket igen och känner på handtaget, och nu tar det direkt, ingen luft, utan det känns helt perfekt. Nu är jag faktiskt ganska så brydd, men det är bara att tuta och köra, fast jag kännde på bromsen ganska ofta för att kolla att den var funkis, man blir ju lite nojig.
Vad kan detta berot på? Min teori är följande:
Oljan blir ju varm när man kör hårt, och således utvidgas den lite. Efter körningen så svalnar den och krymper lite. Eftersom vätskenivån var lite låg, så har förmodligen gummidamasken sugit fasts mot ledningen, och eftersom det inte kan komma ner nån bromsvätska för att fylla ut för den minskande volym, så har kolvarna dragits in lite istället (det var faktiskt lite luft mellan beläggen och skivan när jag tittade efter på macken).
När sen jag bromsar, så når ju inte beläggen fram till skivan, och damsaken hindrar ju fortfarande ny olja från att komma ner.
Låter detta rimligt, eller kan det vara nån annan anledning?
I vilket fall skall man inte köra med miniminivå i koppen, det var lite IG av mig
Pumpar lite och kan få till viss bromsverkan, men efter ca 10 s så är det noll igen. Kan inte se nivån i bromsvätskebehållaaren, tydligen har belägen slitets mer än väntat, men allt borde inte gått åt, även om det var på minimilinjen innan jag åkte.
I vilket fall så blir det en försiktig tur till närmaste mack för att inhandla lite olja och börja lufta, skitkul när man har 23 mil hem en söndagkväll.
Väl frame skruvar jag av locket, och mycket riktigt, "damasken" är helt uttryckt i koppen,men när jag lyfter bort den så finns det ju en massa vätska kvar, gott och väl för att täcka hålet ner till pumpen, damasken har bara sugits ner och pressat ut oljan runt om, därav att jag inte kunde se nån nivå.
Skruvar på locket igen och känner på handtaget, och nu tar det direkt, ingen luft, utan det känns helt perfekt. Nu är jag faktiskt ganska så brydd, men det är bara att tuta och köra, fast jag kännde på bromsen ganska ofta för att kolla att den var funkis, man blir ju lite nojig.
Vad kan detta berot på? Min teori är följande:
Oljan blir ju varm när man kör hårt, och således utvidgas den lite. Efter körningen så svalnar den och krymper lite. Eftersom vätskenivån var lite låg, så har förmodligen gummidamasken sugit fasts mot ledningen, och eftersom det inte kan komma ner nån bromsvätska för att fylla ut för den minskande volym, så har kolvarna dragits in lite istället (det var faktiskt lite luft mellan beläggen och skivan när jag tittade efter på macken).
När sen jag bromsar, så når ju inte beläggen fram till skivan, och damsaken hindrar ju fortfarande ny olja från att komma ner.
Låter detta rimligt, eller kan det vara nån annan anledning?
I vilket fall skall man inte köra med miniminivå i koppen, det var lite IG av mig

Last edited: