Inga storleksbyten längre hos Xlmoto

I dag då jag kom hem från jobbet ringde jag Bike i Trollhätta och snackade med en kille om stövlar som i alla fall lät trevlig och kunnig, lär nog köpa stövlar där pga. Xlmoto "tjänade" 49 kr på mig denna då jag fick erbjudandet att returnera de billigt köpta stövlarna och köpa nya för ordentligt mycket mer pengar. Visst ska man väl själv ta reda på köpvilkoren och läsa ha koll så här får jag skylla mig själv att jag trodde att storleksbyte var som tidigare och ingick i servicen.

Köpte slides till skotern från Sledstore men på den tiden kunde man ringa och jag fick byta fast dom var köpta i maj och jag upptäckte att jag fått fel i augusti. Inga problem och då tycke jag faktiskt att dom hade bra service.

Som jag skrev fick jag till svar att Xlmoto har upphört med gratis storleksbyte 1 feb i år och har man handlat med en rabattkod är den förbrukad så om du köper fel storlek får du skylla dig själv och sen köpa rätt storlek till ordinarie pris. Kan se två vinster med detta man behöver inte bry sig om själva bytet utan får bara en retur att ta hand om och sen kan man ha turen att vid reor och andra erbjudanden vid felköp lockat kunden att köpa till ordinarie pris.

Jag har full förståelse att man vill ha betalt för returfrakt och hantering vid returer av varit som skickas tillbaka men att inte få byta varan om storleken är fel då man inte kan prova känns ut snikigt.

Vill mest upplysa andra så man inte tror att det är gratis storleksbyten på kläder och skor som gäller hos Xlmoto, lär väl vara samna hos 24mx och Sledstore.
 
Jag handlar där produkten jag söker är billigast. Jag kan inte ta ansvar för att företag som valt att satsa på dyra butiker med stort lager inte går runt.
För mig är det trevligt med service också. Kan man bara konkurrera med priset har man inte en verksamhet som bygger på kompetens.
 
Nära mig ligger en Handelsboden butik, gick in och kollade lite förra sommaren och priserna var helt galna, hur lever en sån butik ens?

-Hej, kan jag få köpa den här No-Name byxan för fyra lax tack! Straight outta Bangladesh typ

Knappast. Men jag antar att 55+kunderna med utflugna barn ”det där med nätet verkar jobbigt” glesar ut med tiden.

Lättare att förstå livsstilsköp av dyr Harleymundering än Handelsbodens överprisade svarta Shoihjälmar för dubbla europapriset
 
Det är ett svenskt företag med svensk hemsida, och ett lager centralt i Europa för att kunna nå just Europa med paket.

Jag vet inte om du minns hur usla övriga mc butikers web-shopar så ut förr? Om de ens hade någon vill säga.

Det var det som de Svenska killarna som ligger ( låg ) bakom ville ändra på, med sina intressen för MC och entreprenörskap.

Att alla andra etablerade handlarna satt och sov samtidigt var ju lite olyckligt, men så gick det som det gick och XL-moto med systersidor gick, och går som tåget.
Du har fortfarande transporter som går kors och tvärs över Europa med deras produkter. Det finns inget som heter gratis frakt. Antingen betalas den i det totala beloppet eller så betalas den med underbetald arbetskraft. Jag har bekanta inom svenska transportsektorn som sett hur saker går till i andra länder med utländska chaufförer, så jag vet hur det går till.

Att bara blint gå på "jag handlar där det är billigast", jag fattar inte den tankegången. Dumsnålhet skulle jag hävda. Roligast är det när man hör om folk som näthandlat och försökt kräva garantihjälp på svenska firmor. BIG BRAIN! :klappar
 
I dag då jag kom hem från jobbet ringde jag Bike i Trollhätta och snackade med en kille om stövlar som i alla fall lät trevlig och kunnig, lär nog köpa stövlar där pga. Xlmoto "tjänade" 49 kr på mig denna då jag fick erbjudandet att returnera de billigt köpta stövlarna och köpa nya för ordentligt mycket mer pengar. Visst ska man väl själv ta reda på köpvilkoren och läsa ha koll så här får jag skylla mig själv att jag trodde att storleksbyte var som tidigare och ingick i servicen.

Köpte slides till skotern från Sledstore men på den tiden kunde man ringa och jag fick byta fast dom var köpta i maj och jag upptäckte att jag fått fel i augusti. Inga problem och då tycke jag faktiskt att dom hade bra service.

Som jag skrev fick jag till svar att Xlmoto har upphört med gratis storleksbyte 1 feb i år och har man handlat med en rabattkod är den förbrukad så om du köper fel storlek får du skylla dig själv och sen köpa rätt storlek till ordinarie pris. Kan se två vinster med detta man behöver inte bry sig om själva bytet utan får bara en retur att ta hand om och sen kan man ha turen att vid reor och andra erbjudanden vid felköp lockat kunden att köpa till ordinarie pris.

Jag har full förståelse att man vill ha betalt för returfrakt och hantering vid returer av varit som skickas tillbaka men att inte få byta varan om storleken är fel då man inte kan prova känns ut snikigt.

Vill mest upplysa andra så man inte tror att det är gratis storleksbyten på kläder och skor som gäller hos Xlmoto, lär väl vara samna hos 24mx och Sledstore.
Men seriöst, de/du har ju fortfarande bytesrätt, lite special att du handlade med rabattkod (10%?) och det lirade inte riktigt för dig denna gång.
 
Du har fortfarande transporter som går kors och tvärs över Europa med deras produkter. Det finns inget som heter gratis frakt. Antingen betalas den i det totala beloppet eller så betalas den med underbetald arbetskraft. Jag har bekanta inom transportsektorn och jag vet hur det går till.

Att bara blint gå på "jag handlar där det är billigast", jag fattar inte den tankegången. Dumsnålhet skulle jag hävda. Roligast är det när man hör om folk som näthandlat och försökt kräva garantihjälp på svenska firmor. BIG BRAIN! :klappar
Jag skrev inget om gratis frakt och du bemötte inget av det jag skrev med en åsikt.

De är störst i Europa, hur skulle det vara konstigt om deras paket går ”kors och tvärs ” i Europa?
 
Hur skulle det gå till rent praktiskt? Det blir ju plastpåseskatt fast för transport.
Nej ingen skatt, vi ska ha mindre skatt i Sverige, inte mer. Marknaden har själv satt sig i denna sitsen, de får lösa problemen själva. Som konsument ryggar jag inte för att handla i butiker där jag betalar för frakten synligt.

Kommer nog inte att hända - och vi betalar ju för frakten idag, bara inte lika tydligt. Jag tror att det hade minskat onödiga och dåliga köp litegrann, vilket inte är en dålig sak i en värld där vi lägger skatt på plastpåsar samtidigt som det är fullständigt legio att köpa fidget toys och liknande skräp som slutar som deponi efter 92 sekunder.
 
@Chronic

Det är ett svenskt företag med svensk hemsida, och ett lager centralt i Europa för att kunna nå just Europa med paket.

Jag vet inte om du minns hur usla övriga mc butikers web-shopar så ut förr? Om de ens hade någon vill säga.

Det var det som de Svenska killarna som ligger ( låg ) bakom ville ändra på, med sina intressen för MC och entreprenörskap.

Att alla andra etablerade handlarna satt och sov samtidigt var ju lite olyckligt, men så gick det som det gick och XL-moto med systersidor gick, och går som tåget.


Jag känner bara till min lokala handlares hemsida och den har varit bra sen 10 år tillbaka. De har kompetent personal, bra returhantering direkt över disk, reklamationsärende är aldrig några problem. Bra priser jämfört med nätbaserade motsvarigheter.

Jag har inga bra erfarenheter av XL-Moto. Deras betyg är 2.9/5 från 296 personer. Nilssons MC har 4,4/5 från 415 personer.. Rätt stor skillnad.

Alltså folk får handla var de vill. Men XL-Moto är enligt mig ett riktigt kasst företag. Varför inte handla från de etablerade MC-handlarna som Bike, lelles, Nilssons, Carl Barks mm. Då stödjer man inte bara ett par "svenska killar" utan en hel bransch. En bransch som ser till att vi har tillgång till ett rätt stort och respektabelt utbud av både bågar och kläder.
 
Nej ingen skatt, vi ska ha mindre skatt i Sverige, inte mer. Marknaden har själv satt sig i denna sitsen, de får lösa problemen själva. Som konsument ryggar jag inte för att handla i butiker där jag betalar för frakten synligt.

Kommer nog inte att hända - och vi betalar ju för frakten idag, bara inte lika tydligt. Jag tror att det hade minskat onödiga och dåliga köp litegrann, vilket inte är en dålig sak i en värld där vi lägger skatt på plastpåsar samtidigt som det är fullständigt legio att köpa fidget toys och liknande skräp som slutar som deponi efter 92 sekunder.
Vilken sits? De erbjuder ju fri frakt helt frivilligt. Givetvis tar de igen det på priset på produkten. Fraktbolagen får ju varken mer eller mindre betalt. Jag beställde hem mat med Foodora idag, fri utkörning. Snubben som lämnade maten får betalt.

Det är inget konstigare än att man får ”gratis” torkarblad om man bokar service på bilen denna månaden. Inget problem, bara marknadsföring.
 
Men seriöst, de/du har ju fortfarande bytesrätt, lite special att du handlade med rabattkod (10%?) och det lirade inte riktigt för dig denna gång.

Jag kan ju erkänna att jag handlade för att det var billigt och då är jag inte sugen på att betala mer än vad jag gjorde vid köpet. Bytesrätt finns inte utan är borta, där emot finns ju ångerrätten så att skicka till baka stövlarna och få pengarna minus 49 kr tillbaka. Här kan han se att man vill ha 49 kr eller rent av 99 kr om man ångrar sig och skickar tillbaka varor man inte vill ha. Men att tvingas till återköp och sen handla till "bara 10% nedsatt pris" vilket bara äŕ några tior billigare än hos Bike då Xlmoto har högre ordinare pris känns ut så där.

Som sagt jag skulle ha kolla köpvilkoren och inte antagit att allt var som förut. Om folk vill handla hos Xlmoto bryr jag mig inte om man ville bara upplysa om detta med att man bara kan returnera varorna och inte byta storlek längre utan tvingas då göra återköp.
 
@Chronic

Det är ett svenskt företag med svensk hemsida, och ett lager centralt i Europa för att kunna nå just Europa med paket.

Jag vet inte om du minns hur usla övriga mc butikers web-shopar så ut förr? Om de ens hade någon vill säga.

Det var det som de Svenska killarna som ligger ( låg ) bakom ville ändra på, med sina intressen för MC och entreprenörskap.

Att alla andra etablerade handlarna satt och sov samtidigt var ju lite olyckligt, men så gick det som det gick och XL-moto med systersidor gick, och går som tåget.


Jag känner bara till min lokala handlares hemsida och den har varit bra sen 10 år tillbaka. De har kompetent personal, bra returhantering direkt över disk, reklamationsärende är aldrig några problem. Bra priser jämfört med nätbaserade motsvarigheter.

Jag har inga bra erfarenheter av XL-Moto. Deras betyg är 2.9/5 från 296 personer. Nilssons MC har 4,4/5 från 415 personer.. Rätt stor skillnad.

Alltså folk får handla var de vill. Men XL-Moto är enligt mig ett riktigt kasst företag. Varför inte handla från de etablerade MC-handlarna som Bike, lelles, Nilssons, Carl Barks mm. Då stödjer man inte bara ett par "svenska killar" utan en hel bransch. En bransch som ser till att vi har tillgång till ett rätt stort och respektabelt utbud av både bågar och kläder.
Xlmoto 4,3/5. 9593 recensioner. https://se.trustpilot.com/review/xlmoto.se

Jag har handlat av Xlmoto flera gånger och varit nöjd. En gång hade jag ett liknande ärende som Bosse. Det var rabatt, jag köpte, fel storlek, fick skicka tillbaka och köpa på nytt utan rabatt. Det var lite irriterande. Sen att frakten kostar 99kr även om man bara köper något litet är också irriterande. I övrigt är jag nöjd och glad att slippa åka runt i butiker och leta.
 
Kan bara upplysa om att fraktpriserna har ökat betydligt.
Jag är inte förvånad om att man tvingas se om sina kostnader.
Försvinner marginalen man hade med servicen om gratis returer…så blir inte returerna gratis längre.
Det här lär inte bara beröra XL-Moto, utan frågan är hur länge respektive bolag dröjer innan de justerar priser eller villkor.
 
Sant. De gäller då att ha kompetens att veta vad man vill ha själv. Vissa gillar butiker, jag inte.
Jag har inga problem att medge att jag inte kan allt om alla produkter jag behöver köpa. Därför vänder jag mig gärna till seriösa företag som inte bara "säljer artikelnummer". Visst kostar det extra, men jag får mer än bara produkterna.

Jag köpte nyligen handskar och hade jag gått på det jag kunnat läsa mig till hade jag antagligen inte haft en lika bra produkt som jag fick genom att besöka Lelles. Nu behöver jag inte köpa värmehandtag utan klarar mig med handskar.
 
Jag har inga problem att medge att jag inte kan allt om alla produkter jag behöver köpa. Därför vänder jag mig gärna till seriösa företag som inte bara "säljer artikelnummer". Visst kostar det extra, men jag får mer än bara produkterna.

Jag köpte nyligen handskar och hade jag gått på det jag kunnat läsa mig till hade jag antagligen inte haft en lika bra produkt som jag fick genom att besöka Lelles. Nu behöver jag inte köpa värmehandtag utan klarar mig med handskar.
:7peta Men då berövar du ju någon vinsten från att sälja på dig värmehandtag…
:hihi:hihi:hihi
 
@Chronic

Det är ett svenskt företag med svensk hemsida, och ett lager centralt i Europa för att kunna nå just Europa med paket.

Jag vet inte om du minns hur usla övriga mc butikers web-shopar så ut förr? Om de ens hade någon vill säga.

Det var det som de Svenska killarna som ligger ( låg ) bakom ville ändra på, med sina intressen för MC och entreprenörskap.

Att alla andra etablerade handlarna satt och sov samtidigt var ju lite olyckligt, men så gick det som det gick och XL-moto med systersidor gick, och går som tåget.


Jag känner bara till min lokala handlares hemsida och den har varit bra sen 10 år tillbaka. De har kompetent personal, bra returhantering direkt över disk, reklamationsärende är aldrig några problem. Bra priser jämfört med nätbaserade motsvarigheter.

Jag har inga bra erfarenheter av XL-Moto. Deras betyg är 2.9/5 från 296 personer. Nilssons MC har 4,4/5 från 415 personer.. Rätt stor skillnad.

Alltså folk får handla var de vill. Men XL-Moto är enligt mig ett riktigt kasst företag. Varför inte handla från de etablerade MC-handlarna som Bike, lelles, Nilssons, Carl Barks mm. Då stödjer man inte bara ett par "svenska killar" utan en hel bransch. En bransch som ser till att vi har tillgång till ett rätt stort och respektabelt utbud av både bågar och kläder.
Vad är definitionen på en "etablerad" handlare? Xlmoto, eller ja 24MX iaf, har ju funnits i över 10 år åtminstone och började för det inte gick att hitta reservdelar på motocross till ett rimligt pris.
Sen kan man ha jättemycket åsikter på utbud och service men etablerad får man nog hävda att de är (tycker jag).
Jag handlade av en "etablerad handlare" (bike, fast inte i trollhättan, jag har ingen aning om ägarförhållanden och likannde med bike stod det på kåken och i alla papper jag har). De ställde av hojen när de bytt ägare när de visste att jag skulle köra den till sthlm, de hjälpte tillochmed med försäkringen... Så ptja, etablerad handlare är inte alltid asbäst heller.

/R
 
Hade bråttom att få ett däck inför att jag skulle sälja en hoj en gång. Tänkte att med xl motor går det nog snabbt att få det. Det är ju en svensk hemsida. De jag inte visste då var ju att dom skickade däcket från Polen och det tog 5 dagar innan dom ens skickade iväg skiten.....
 
Ja, den som är överraskad
Vad är definitionen på en "etablerad" handlare? Xlmoto, eller ja 24MX iaf, har ju funnits i över 10 år åtminstone och började för det inte gick att hitta reservdelar på motocross till ett rimligt pris.
Sen kan man ha jättemycket åsikter på utbud och service men etablerad får man nog hävda att de är (tycker jag).
Jag handlade av en "etablerad handlare" (bike, fast inte i trollhättan, jag har ingen aning om ägarförhållanden och likannde med bike stod det på kåken och i alla papper jag har). De ställde av hojen när de bytt ägare när de visste att jag skulle köra den till sthlm, de hjälpte tillochmed med försäkringen... Så ptja, etablerad handlare är inte alltid asbäst heller.

/R

Nä, men så är just den handlaren av-etablerad nu också.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top