Inga dubbdäck på Hornsgatan

Jag vill så gärna höra hur detta är tänkt att fungera. Det hade kanske gått om det fanns någon annan väg att köra, men just Hornsgatan är ju lite knepig att undvika...

Kul... Bra jobbat... Visst, dubbfria vinterdäck fungerar mycket bra och jag själv kör på dom och ser egentligen ingen anledning till varför man ska köra med dubbade vinterdäck.
Så länge man använder ett friktionsdäck som är gjort för den nordiska marknaden, typ Hakka R som är ett väldigt bra vinterdäck. Men jag avskyr beslut som är baserade på fel grunder...
Fick nyligen veta att den dagen som dom mätte upp flest skadliga partiklar på hornsgatan var den 28:e Maj (eller där i närheten) detta året... Hur många åker på dubbdäck då?
Den stad i Europa som har högst värden av farliga partiklar är tydligen Madrid... Hur många åker på dubbdäck där?
Så med denna informationen så känns det inte som att det är dubbdäcken som är boven i dramat... Tar man då dessa beslut bara för att jävlas med folk, eller är det miljöpartiet som vill visa att dom finns, som med trängselskatter och annat dumt påhitt som dom hittar på på felaktiga grunder och tillvägagångssätt.

Kul... Bra jobbat... Visst, dubbfria vinterdäck fungerar mycket bra och jag själv kör på dom och ser egentligen ingen anledning till varför man ska köra med dubbade vinterdäck.
Så länge man använder ett friktionsdäck som är gjort för den nordiska marknaden, typ Hakka R som är ett väldigt bra vinterdäck.

Jag håller inte med. Det är bättre och framför allt tystare att åka odubbat på barmark och på snö funkar de ok men när det isar på sig är odubbade helt värdelösa och det är då folk kör i dikena. Den lilla friktion odubbat har på is beror på att andra kör dubbat på isen innan.

Jag har haft ett par näraögatuplevelser där det helt klart var avsaknaden av dubbar som avgjorde. Visst, det har i grund och botten hur man kör att göra men ska man damma 70 mil så orkar jag i alla fall inte sitta som på nålar.

ok om de håller sig neröver men tom s-svall kommun har de på tapeten.. sjukt. bor strax utanför där de gärna snöar mer än i stan. visst klarar jag mig utan som fler men vad kommer de kosta? sen att man skulle bli tvungen o byta däck när man redan har???

visst klarar jag mig utan som fler men vad kommer de kosta? sen att man skulle bli tvungen o byta däck när man redan har???
Ja det är tvärkorkat. Fler och fler kör med dubbfritt jallafall så det ställer bara till det för en som inte tänker sig för nr man råkar åka på fel väg i stan där man bor.

Inga dubbdäck i centrala Uppsala heller, närmare bestämt på Kungsgatan. Vill se den polis som kryper på vägen och kollar dubbar/dubbfritt och därefter pekar med hela handen åt något annat håll. Ska fan ställa mig och skratta åt honom när han kryper där i snömodden (om det nu blir någon snö i år)... :D

Jag vill så gärna höra hur detta är tänkt att fungera. Det hade kanske gått om det fanns någon annan väg att köra, men just Hornsgatan är ju lite knepig att undvika...
Tror att vad de vill åstadkomma är att folk ska välja dubbfria däck, inte att de ska undvika Hornsgatan, så det är knappast en tillfällighet att de valt en väg som är opraktisk att undvika. Budskapet hade förstås blivit tydligare om man förbjudit dem helt, som Tyskland exempelvis, men Sverige sträcker sig lite för långt norrut för att det ska vara rimligt.

Själv har jag inte kört dubbat på tio år minst, men det är mer för att det är så sällan det finns någon anledning till det här nere, och de dubbfria är mycket tystare. Fast å andra sidan har jag åkt gixxer till jobbet på racetec i februari i minusgrader, så jag är bergis inte representativ. :D

Inga dubbdäck i centrala Uppsala heller, närmare bestämt på Kungsgatan. Vill se den polis som kryper på vägen och kollar dubbar/dubbfritt och därefter pekar med hela handen åt något annat håll. Ska fan ställa mig och skratta åt honom när han kryper där i snömodden (om det nu blir någon snö i år)... :D

Det är väl bra att dubbdäcken försvinner "kanske"
Men det staten borde ju genomföra det lite smidigt.

Säg att inom en 3-5års period så ska däcken vara förbjudna. Då vet man om det och kan köra på sina nyinköpta däck till den dagen.

Kul för dom som bor där och precis köpt sprillans nya dubbdäck..

Ja fy fan vad de där sörlänningarna hittar på!

Här uppe lobbas det för att förbjuda vägsaltet istället!

Man kan inte bo i stockholm längre. Jävla skithåla. :mad:

Man ska inte köra bil på knivsöder iaf. Man blir ju av med navkapslarna och mercans fina huv-sikte så fort man håller under 30 pga av tex ngt reclaim-runk, som ska ta tillbaks en väg de ändå inte varit med och betalt.

Last edited:
Man ska inte köra bil på knivsöder iaf. Man blir ju av med navkapslarna och mercans fina huv-sikte så fort man håller under 30 pga av tex ngt reclaim-runk, som ska ta tillbaks en väg de ändå inte varit med och betalt.

Hornsgatan börjar faktiskt bli representativ för söder. Vägar och cykelbanor går i slalom om varann, dubbförbud och ingen fattar vitsen med någonting. Symboliskt för alla inflyttade som efter två veckor på nya jobbet skippat dialekten, hejar på bajen och ser ner på alla som bor utanför de tullar de inte har en aning om vart de ligger eller heter...

Här uppe lobbas det för att förbjuda vägsaltet istället!
Här så har de beslutat att fortsätta försöken med att salta ett par vägar. :mad:

Jag kör för övrigt odubbat och har gjort det de senaste åren. Utan problem. Hellre odubbade vinterdäck med halvhyfsat grepp i tre vintrar än dubbdäck som efter första vintern tappat hälften av dubbarna och resten av dubbarna är så nedslitna så de har sämre grepp än de odubbade däcken.

Men på en släpvagn vill jag helst ha dubbdäck. :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back