Inga dubbdäck på Hornsgatan

Här så har de beslutat att fortsätta försöken med att salta ett par vägar. :mad:

Jag kör för övrigt odubbat och har gjort det de senaste åren. Utan problem. Hellre odubbade vinterdäck med halvhyfsat grepp i tre vintrar än dubbdäck som efter första vintern tappat hälften av dubbarna och resten av dubbarna är så nedslitna så de har sämre grepp än de odubbade däcken.

Men på en släpvagn vill jag helst ha dubbdäck. :gnissla

Jag kör dubbat, med skitbra fäste första vintern, bra fäste nästa vinter och halvhyfsat tredje året.
Mina däck brukar ha tappat ungefär 10% av dubben efter 3år.

Fördelen med det är att då får jag dra släpvagnar med dubbdäck också.

Men jag håller med, dom dubbfria däcken har blivit bra, riktigt bra, utom på blankis. (eller ännu värre, underkylt regn)

Ett bra knep är att avfetta sina däck ofta (oavsett om dom är dubbfria eller dubbade) då får man igen rätt mycket av fästet som annars försvinner när ytan blivit saltmättad.

Fördelen med det är att då får jag dra släpvagnar med dubbdäck också.

...

Ett bra knep är att avfetta sina däck ofta (oavsett om dom är dubbfria eller dubbade) då får man igen rätt mycket av fästet som annars försvinner när ytan blivit saltmättad.
Man får dra en släpvagn med dubbade däck bakom en bil som har odubbade däck. Men har bilen dubbdäck så får inte släpet ha dubbfria däck.

Japp, det känns nästan som att åka på nya däck om man efter att ha kört på saltade vägar ett tag fettar av däcken ordentligt. :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti