Inga bra vägar?

Finns några smultronställen bortsett från bogan/bulten/trötta roslagen, repor inom en timma bort:

1. Värmdö!! Dra en repa runt Ingarö. sjukt underskattad väg. Från Brunn, mot Björkvik via Mörtviken. Tar 10 min dit från centralen. Eller åk så långt ut ni kan, mot skärgården!! Via strömma, förbi Djurö, mot Sollenkroka brygga - ett stenkasst från Möja.

2. Dra E4 till Slöddertälje, vik av mot Nykvarn.. Och kör E20, sväng av Nykvarn. Kör Söderut via Tingsstaden, tag sen vänster mot Sundby, vidare till väg 224...mot Nyköping!

3. OXELÖSUNDS-RUNDAN - halelulja moment, E4 south, fullgas 10 mil söderut från Stockholms centralstation ~ 30 min. Sväng av första efter Nyköping, åk gamla E4an till Jönåker, sväng sen vänster mot "färjeskylten" - Sjöberga/Nävekvarn eller vad det nu står... Åk via Nävekvarn mot Oxelösund, och runt. Priceless!

4. Södertörn: Bulten - Skansundet... Bulten i all ära, men vägen ner till Skansundet glöms bort en del, klockren väg. Även 225an är fin, från Rosenhill och söderut mot Sorunda. De flesta tycks åka bulten, och sen vända tillbaks mot stan. Ap ap ap...

5. Skippa fika och onödiga raster .... åk E4 north, förbi Uppsala. Sväng av mot Östhammar V288, åk förbi Gimo, sväng av vänster 4 km senare..Och tillbaks mot Österbybruk, åk sen innåt landet. Korsa E4an, mot Sandviken, ner mot Avesta... Och sydöst mot Sthlm, finns ett myller av underskattade vägar som aldrig nämns, och som jag knappt skulle hitta tillbaka till..Men väl värt en heldag.

(6) ...Går även att plöja en heldag, upp i Gökottan - för att nå Sveriges roligaste väg mellan Tisselskog-Håverud i Dalsland. Men det tar 2,5 h dit, enkel resa, bombartempo... Isf är det E20 som gäller, förbi Karlstad. Söderut, mot Åmål, sväng av vid Tösse mot Fengefors. Åk mot Dals Långed, sväng sen vänster mot Håverud (Sveriges enda Akvedukt...) - där är "vägen över brudefjället". Enl min mening, Sveriges roligaste väg. Och väl värd en dagsutflykt. Vill minnas att man på 80-talet stängde av vägen, för div däckstester där...

Vi har åkt dit ett gang, avfärd 07.00 från sthlm framme 10.00, brassat fram och tillbaks några vändor, lunch vid Akvedukten i Håverud (väl värt att se...) - sen hem efter lunch, och hemma till middag.

....Den är ökänd, livsfarlig, men störtkul...Vägarna dit, som man passerar - utklassar bulten, bogan med hästlängder, och då är man bara påväg till målet. Sträckan Tösse-Dals Långed är ju överlägsen bara den :hihi

Spola fram ngn minut, sen börjar sträckan "Tisselskog-Håverud":
http://www.bubblare.se/movie/sveriges_roligaste_vag
Tack för många tips! :)

Tittade på filmen. Ser ju fint ut, men tycker ändå den verkar visa det som är problemet för oss som kör motorcykel på svenska vägar: beläggningen är så förbannat usel! Grov, sprucken och ojämn. Eller är den här vägen ett undantag?

Tex kan man åka ut till Rastaholm, över till Adelsö. Eller Stenhamra, Sånga Säby osv, sedan färjan över till Slagsta. Röda Kafeet, sedan via gamla vägen till Tumba och sedan till Rosenhill osv.

Adelsö är grym! Där går det ju en räserbana runt hela ön! Mer eller mindre avlyst :yoparty Sen när man kört några varv finns det en finfin pizzeria i depåområdet (kom ihåg att ta med cash, de tar inte kort)

Adelsö är grym! Där går det ju en räserbana runt hela ön! Mer eller mindre avlyst :yoparty Sen när man kört några varv finns det en finfin pizzeria i depåområdet (kom ihåg att ta med cash, de tar inte kort)

Precis! :D
När jag var 18-20 körde vi där på tid tills de boende ställde sig mitt i vägen och stoppade spektaklet. På ett ställe fanns ett hopp där man flöög minns jag. Vi var var verkligen fiffiga i den åldern :gnissla

Tack för många tips! :)

Tittade på filmen. Ser ju fint ut, men tycker ändå den verkar visa det som är problemet för oss som kör motorcykel på svenska vägar: beläggningen är så förbannat usel! Grov, sprucken och ojämn. Eller är den här vägen ett undantag?

Nejdå, tror filmen är från 2002 ngt sånt... Den var helt ok då, körde hoj där 03 04 05 etc, 06 lade dom split ny asfalt hela vägen. En del jag pratat med -tycker den är ngt smal, men den ser smalare ut på film. I själva verket är den ungefär lika bred som bogan.

En kul trip, vägarna påväg dit är dock minst lika kul, hela Dalsland är lekstuga. Landskapet gör "hela grejjen" -det är så kuperat, vägarna går upp och ner hela tiden, djupa dalgångar och krön. Det är bokstavligen talat bergochdalbana.

Och tomt är det på vägarna, de gånger jag kört Tisselskog-Håverud så har jag kanske mött en bil varannan gång jag kört fram och tillbaks...och då snackar vi rusningstrafik. Dalsland har bara 50000 invånare tot, och allt myller av vägar (när det finns en och annan stor väg alternativt) - gör att det känns som att man förflyttar sig långt tillbaka i tiden. Man ser ingen aktivitet på vägarna, det är dött, tomt. Sällan vägslitage etc. Största farorna är isf vilt, Dalsland har flest älgar per km^2 i hela landet, även en hel del kronhjortar och andra prylar man inte gärna vill kollidera med.

Dalsland erbjuder dock massor glädje på liten yta, sveriges enda akvedukt (bra lunchställe), inspelningsplatser för Ronja rövardotter, Fucking Åmål ^^, käka bäver på Balders näs herrgård..el whatev, bästast är att Norska slinger-vägar ligger nära till hands, så man kan lätt slinka över och kombinera några av Norges bästa vägar, tillsammans med sveriges bästa.

Helt klart underskattat ställe...:yoparty

Nyteknink: Om nyförvärvet du pratar om är en Skeppshult damcykel så förstår jag att det var tråkigt :D för o inte tala om vilken tid de måste ha tagit!!

Skämt osido, parkerade ktm:en o plockade ut Horneten för två veckor sen o känner lite samma sak. Känns som att man nött alla vägar i närheten till leda. Får köra en mil raksträcka för hitta en go kurva.. får la ta o besöka motorbanan helt enkelt. Ligger ju nära och bra..

Mycket bra tråd! sparat irons_kusin tips i mina anteckningar :D

Nu var det ett tag sedan men i området mellan Upplands Väsby, Uppsala, Norrtälje och ner längs kusten igen finns det hur mycket som helst.

Dra till t.ex. Väsby och ta "Almungevägen" att utgå i från - där kan man sedan ta väst mot Skånela eller Öst mot Kårsta med omnejd. Varför inte Riala - Brottby (Ösby)? Bjuder på både det ena än det andra i kurvform.

Knutby och trakterna bjuder också på sköna trippar - tanka hojjen, tag med en karta och bara kör runt!

Vill dock höja ett varningens finger, vissa av dessa vägar lider av (led?) av tjälskott, skit (bokstavligt) från traktorer som korsar och livrädda mammor i 740-kåmbis imellanåt! :gnissla

Ta det lugnt och reka först - så får ni en riktig hojdag på norra sidan!

Bifogat

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    37.2 KB · Visningar: 71
*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...