Nyteknik
Bannad
Tack för många tips!Finns några smultronställen bortsett från bogan/bulten/trötta roslagen, repor inom en timma bort:
1. Värmdö!! Dra en repa runt Ingarö. sjukt underskattad väg. Från Brunn, mot Björkvik via Mörtviken. Tar 10 min dit från centralen. Eller åk så långt ut ni kan, mot skärgården!! Via strömma, förbi Djurö, mot Sollenkroka brygga - ett stenkasst från Möja.
2. Dra E4 till Slöddertälje, vik av mot Nykvarn.. Och kör E20, sväng av Nykvarn. Kör Söderut via Tingsstaden, tag sen vänster mot Sundby, vidare till väg 224...mot Nyköping!
3. OXELÖSUNDS-RUNDAN - halelulja moment, E4 south, fullgas 10 mil söderut från Stockholms centralstation ~ 30 min. Sväng av första efter Nyköping, åk gamla E4an till Jönåker, sväng sen vänster mot "färjeskylten" - Sjöberga/Nävekvarn eller vad det nu står... Åk via Nävekvarn mot Oxelösund, och runt. Priceless!
4. Södertörn: Bulten - Skansundet... Bulten i all ära, men vägen ner till Skansundet glöms bort en del, klockren väg. Även 225an är fin, från Rosenhill och söderut mot Sorunda. De flesta tycks åka bulten, och sen vända tillbaks mot stan. Ap ap ap...
5. Skippa fika och onödiga raster .... åk E4 north, förbi Uppsala. Sväng av mot Östhammar V288, åk förbi Gimo, sväng av vänster 4 km senare..Och tillbaks mot Österbybruk, åk sen innåt landet. Korsa E4an, mot Sandviken, ner mot Avesta... Och sydöst mot Sthlm, finns ett myller av underskattade vägar som aldrig nämns, och som jag knappt skulle hitta tillbaka till..Men väl värt en heldag.
(6) ...Går även att plöja en heldag, upp i Gökottan - för att nå Sveriges roligaste väg mellan Tisselskog-Håverud i Dalsland. Men det tar 2,5 h dit, enkel resa, bombartempo... Isf är det E20 som gäller, förbi Karlstad. Söderut, mot Åmål, sväng av vid Tösse mot Fengefors. Åk mot Dals Långed, sväng sen vänster mot Håverud (Sveriges enda Akvedukt...) - där är "vägen över brudefjället". Enl min mening, Sveriges roligaste väg. Och väl värd en dagsutflykt. Vill minnas att man på 80-talet stängde av vägen, för div däckstester där...
Vi har åkt dit ett gang, avfärd 07.00 från sthlm framme 10.00, brassat fram och tillbaks några vändor, lunch vid Akvedukten i Håverud (väl värt att se...) - sen hem efter lunch, och hemma till middag.
....Den är ökänd, livsfarlig, men störtkul...Vägarna dit, som man passerar - utklassar bulten, bogan med hästlängder, och då är man bara påväg till målet. Sträckan Tösse-Dals Långed är ju överlägsen bara den
Spola fram ngn minut, sen börjar sträckan "Tisselskog-Håverud":
http://www.bubblare.se/movie/sveriges_roligaste_vag
Tittade på filmen. Ser ju fint ut, men tycker ändå den verkar visa det som är problemet för oss som kör motorcykel på svenska vägar: beläggningen är så förbannat usel! Grov, sprucken och ojämn. Eller är den här vägen ett undantag?

Sen när man kört några varv finns det en finfin pizzeria i depåområdet (kom ihåg att ta med cash, de tar inte kort)