Info & råd ang hojköp för mellan 40-45`.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Har sålt rettan nu då jag ska plugga ett år till & kommer att leva på så gott som inget. Hade tänkt mej en hoj för 40-45 lappar som jag INTE behöver bli mekkung för att kunna äga. En hoj med hyfsat lång serviceintervall alltså.

* Jag vill kunna köra ca 25 mil utan att DÖ.
* Jag vill kunna nå ner hyfsat, är 166 cm.
* Jag vill inte betala en förmögenhet i försäkring, sporthoj INTE aktuellt.
* Jag vill inte ha en äldre än -02.
* Jag har supermotard, bruksmotard och nakenhojar i tankarna.

Så tips & råd tack. Skriv gärna info om den hoj ni tror kan vara något & vad ni tror man kan få för årsmodell av just den hojen för 40-45´.

Har funderat lite på xt660x, även fast den e lite klumpig så verkar den vara ett hyfsat bra köp. Vet att det finns en xt660r men fattar inte riktigt skillnaden på dem två förutom hjulen & nån grej till som det ska vara.

Jag känner mej riktigt lost nu & det är tvärjobbigt. Har ingen koll alls på andra hojar än just sport.

Tack // Ullis
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Angående skillnader mellan XT660X och XT660R:
Vad som skiljer:

Fjädringsväg fram
Bromsskivor fram
Hjul-/däckdimension fram+bak (samt däckmönster)
Mått&vikt: skiljer något mellan modellerna - inga stora skillnader dock.

X = Street
R = Offroad


Kör du bara på asfalt köp X, annars R.

(Tycker beteckningarna är lite ologiska, "X" relaterar man till Cross och "R" till Road men det är precis tvärtom.)
 

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Ort
uppsala
Hoj
. . . . .
Har sålt rettan nu då jag ska plugga ett år till & kommer att leva på så gott som inget. Hade tänkt mej en hoj för 40-45 lappar som jag INTE behöver bli mekkung för att kunna äga. En hoj med hyfsat lång serviceintervall alltså.

* Jag vill kunna köra ca 25 mil utan att DÖ.
* Jag vill kunna nå ner hyfsat, är 166 cm.
* Jag vill inte betala en förmögenhet i försäkring, sporthoj INTE aktuellt.
* Jag vill inte ha en äldre än -02.
* Jag har supermotard, bruksmotard och nakenhojar i tankarna

Tack // Ullis

Om du är ute efter en billig hoj med tanke på studentlivet så tänker jag på kawasaki ER-5 och suzuki GS500F. Båda ligger runt 5' för hel/hel med basförsäkring hos bilsport&mc. Har man garage och kan teckna 30+ försäkring så ligger hel/hel runt 3500:- kolla gärna själv på: http://www.bilsport-mc.com/priscalc/
Jag gissar att SV650 är lite dyrare i försäkring annars är det oxå ett alternativ. Har ju ca 22 hästar mer än ovan nämnda hojar.

http://www.hojtorget.nu/details.asp...ris_high=49999&BikeStoreID=313711&mainimage=3
http://www.hojtorget.nu/details.asp...high=750&ar_low=2001&ar_high=2005&dealerlist=
http://www.hojtorget.nu/details.asp...ris_high=74999&BikeStoreID=318377&mainimage=7
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ER-5 har jag haft och det är en bra bashoj - ingen lyx, men man tar sig fram på den. Toppar runt 180 :) Annars så kan jag rekommendera Yamaha TRX850. Den är ganska billig att försäkra, kostar inte mycket i inköp och har en fin twin med bra bottenvrid. Med lite tur hittar man ett ex som modifierats vad avser framgaffel och bromsar (vilka är de klena punkterna på hojen).
Absolut mest prisvärt och busigast är en gammal offroadare för en spottstyver. XT600 tillhör dessa - tar sig fram överallt och kan klotas med utan att skämmas...
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Tack för alla tips, men det har inte lett någonstans än.

Yamaha TRX850 kostar runt 40-50´för en 96-98. Då har de gått en 3000 mil också, så billig var den ju inte precis. En sådan gammal hoj vill jag inte ha heller.

XT660 har jag kollat upp nu & insett att jag är alldeles för kort.

Hyosungen var det bra pris på, både försäkring & inköp. Har dock fått höra av provförare att bromsarna är totalt kassa & chassit var extremt ostabilt. Inget att köra på bana med alltså. Bromsarna kan kanske lösas med stålomspunnet, men chassit?

SV:n kanske. Har alltid haft lite problem med profilen på den hojen & man vill ju gilla sin hoj utseendemässigt så klart.

ER-5 har jag inte heller så mycket över för vad det gäller utseende. Men det är säkert en bra & billig hoj, har hört mycket gott om den.

Som det känns nu letar det mer iaf mot supermotard & jag har börjat att snegla på Suzuki DR-Z 400. Den skulle nog kännas "trög" när jag är van vid många kubik, men jag når ner på den iaf & försäkringen är helt ok. Vet någon något om den hojen? För & nackdelar tack.

Någon som har tips på andra supermotarder som seviceintervallen e relativt lång på? Vad vet ni om KTM 625 tex?

Gärna mer förslag på nakenhojar om det finns fler modeller för denna prisklass?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
DRZ-400 är nog väldigt prisvärd och driftsäker. Jag har inte kört någon själv men räkna med att du inte flyger baklänges vid acc :) Med motard handlar det också mycket om var man provkör, kör man ut på en stor fin väg så känns även en Husaberg 650 slö. På småvägar däremot kommer hojen till sin fulla rätt och det känns som om det finns pulver när man kan ge på gas tidigt i kurvan. Anledningen är väl att med sporthoj så användar man inte så mycket mer effekt på de ställena så känslan blir densamma, ungefär.. Full gas på motard där man ligger på halvgas med sporthoj.
Men en 400 med låg trimmningsgrad på gata blir inte så våldsamt. En 625 funkar kanon på gata. 2 problem för dig bara, den vibrerar som satan om man åker långt med båda hjulen i backen plus att den är nog för hög den med. Det är nästan ett måste att köra en LC4 (KTM:s gatmotarder) som om man skulle ha snott den, annars blir de hemska, å andra sidan så är det ruskigt skoj när man leker sig fram, som mest har jag nog kört 30 på en dag men det var småvägspisk och bakhjul hela tiden.
Gillar du motard så testa en KTM 525 EXC annars, lägre och smalare vilket gör det enklare att nå ner. Det blir dock mer service då.

Tack för alla tips, men det har inte lett någonstans än.

Snip....
Gärna mer förslag på nakenhojar om det finns fler modeller för denna prisklass?
 

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Ort
.
Hoj
Lilla Råttan
Gärna mer förslag på nakenhojar om det finns fler modeller för denna prisklass?
Nu vet jag iofs inte vad som är naket och inte men en ER6:a? De kanske håller sig inom prisintervallet för en 2006:a? Finns några begagnade i omlopp. Billiga försäkringar och garanti kvar.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Nu har jag kollat upp Hyosung lite till & ska kolla på en i morgon. Det skadar ju aldrig att känna lite på grejerna & höra fleras åsikter.

ER-5 har jag nog haft fel om. Antar att jag måste sett någon helt annan hoj, för denna är ju helt ok. Finns i bra prisklass med, både i inköp & försäkring.

ER-6 är ju inte heller fel, men ligger högre i inköpspris & inte någon äldre till salu.

Ska kolla lite mer på DR-Z, KTM 625 hoppar jag nog av. Min handled tycker att det är jäkligt jobbigt att det vibrerar för mycket efter frakturen.

Tack alla för Er hjälp, nu ska jag bara bestämma mej också :)

// Ullis
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Så var det bestämt. Hojen är betald & hämtas på fredag. Nu ska de lackas & byggas om, hoj & resultat visas i april någongång :tungan


/// Ullis
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
jaha ja, och vad blev det för något nudå???

Edit: ser att du vart och kollat på en hoysung så antar att det är en sån då.
lägg in en bild eller länka till en bild....:)
 

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Ort
uppsala
Hoj
. . . . .
Så var det bestämt. Hojen är betald & hämtas på fredag. Nu ska de lackas & byggas om, hoj & resultat visas i april någongång :tungan


/// Ullis
Appril???? vad har vi gjort för att genomlida denna tortyr??
Ssssnälla åtminstone märke och bokstafs kombination :gnissla
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
jaha ja, och vad blev det för något nudå???

Edit: ser att du vart och kollat på en hoysung så antar att det är en sån då.
lägg in en bild eller länka till en bild....:)

Hörru Scherlock.....det kommer bilder på det jag köpt när det är klart. Både före & efter :)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Hörru Scherlock.....det kommer bilder på det jag köpt när det är klart. Både före & efter :)
:7peta Hörru... får alla hondjävlar vara med och "klitta" hojen eller är det bara för personligt bruk? :tungan :D :tuttar

Kul att du hittat något du tror du kommer trivas med! :yoparty Jag är inte ett DUGG nyfiken! :gnissla :huvet

Min lilla bebis blir med nyfixad fjädring på fredag och när jag får tillbaka motorn kan jag äntligen få montera på mitt nya, porriga helsystem. Frågan är om JAG ska låta er andra pilla på min, eller om var och en ska få pilla på sin helt enkelt? :lol

Puss på nosen! :pannkyss
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
have you bought a tramp-cykel?
/Z
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
:7peta Hörru... får alla hondjävlar vara med och "klitta" hojen eller är det bara för personligt bruk? :tungan :D :tuttar

Kul att du hittat något du tror du kommer trivas med! :yoparty Jag är inte ett DUGG nyfiken! :gnissla :huvet

Min lilla bebis blir med nyfixad fjädring på fredag och när jag får tillbaka motorn kan jag äntligen få montera på mitt nya, porriga helsystem. Frågan är om JAG ska låta er andra pilla på min, eller om var och en ska få pilla på sin helt enkelt? :lol

Puss på nosen! :pannkyss


Nu vill jag ju inte att min hoj ska drälla av snigelspår, så jag tror att det är på sin plats att var & en av oss "klittar" sin egen hoj :)

Detta ska väl fixas på fredag hoppas jag, för du kommer väl med?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top