Info om Yamaha xjr 1300?

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Spanar på en xjr 1300 -01, vill veta allt ni vet om hojen...hur är den att köra? Något speciellt man ska kolla efter? Är det som tex r1 att den vill ha lite olja?
Tacksam för alla synpunkter om hojen, positivt som negativt.

Nyqvist skrev:
Spanar på en xjr 1300 -01, vill veta allt ni vet om hojen...hur är den att köra? Något speciellt man ska kolla efter? Är det som tex r1 att den vill ha lite olja?
Tacksam för alla synpunkter om hojen, positivt som negativt.

Har en xjr 1300 -03 SP. Kört den i 2 säsonger. Är väldigt nöjd. Trots vikten är den väldigt smidig att köra. Bra drag oavsett varvtal. Har aldrig behövt fylla på olja, räcker med det som görs när den är på service.
Bra bromsar (samma som R1:an). Helt ok chassie.

Lämnade in den förra våren och fick "strypningarna" bortplockade samt satte på ett 4-1 system. Fick 136.9 hk / 128 Nm på hjulet samt ett underbart ljud.

Motorn på xjr:en är väldigt robust, går aldrig sönder. Den kan ticka och föra lite väsen, framför allt när den är varm men det är fullt normalt.
Förresten, ta med dig ägg och bacon när du ska ut och köra. Det är bara att lägga på motorn när du är hungrig för den blir som sagt väldigt varm.

Jag är helnöjd med min. Gillar starkt utseendet, draget över hela registret och det mysiga ljudet.
Ut och prova en och se vad du tycker.

Som Deimos säger så blir den ruskigt varm.. Köra inne i stan en varm sommardag är en ren plåga tycker jag.
Jag har heller aldrig behövt fylla på olja i min och ej heller haft andra problem. Tycker den är rätt smidig att köra men vid längre turer så saknar jag en 6e växel.

En klart trevlig hoj men ska själv göra mig av med min..

Vad skulle ni betala för en -01, uttagen -02, svart, 750 mil, i så gott som nyskick. Vad skiljer sp modellen? så vitt ja vet är detta ingen sp.

SP:n har annan sadel, Öhlinsdämpare bak, annan design på tanken samt man kan få motorn svartfärgad.

har en 02:a kan bara instämma på dom andra inläggen, jävligt skön o köra, försöker också lägga i den sjätte växlen som ej finns :3freak
råder dig klart till o köpa o prova.....

Det finns ju "muskelhojar" med 6 växlar!
Suzuki GSX 1400
"Ny" motor (inte en 20 år gammal konstruktion) med insprutning.
Mer vrid, mer kubik, fullt inställbar fjädring bak OCH fram.
Fetare bromsar (6-kolvs ok), fetare däck och framförallt en Suzuki!

Och så är den snyggare! :D

Men jag är ju lite partisk förståss...

Mina 1200:or drog lite olja, och det har jag hört om flera som gör, behöver inte vara nåt fel, samma motor som satt på FJ1200, fast i ditt fall med mer kubik och rejält upp-piffad och ned-trimmad (i vilket fall skottsäker motor). Vek koppling om man vill trimma, går att fixa, slapp framgaffel om man vill provocera favoritvägen, går också att fixa, vissa säpper färgen på motor i högre utsträckning än andra (fast jag tror det ofta beror på att ägaren inte riktigt insett att det är en luftkyld motor) och har det börjat så verkar det fortsätta. Kolla om ventilerna ska justeras snart, kan bli dyrt.

http://web.telia.com/~u46113558/
http://www.hankscottracing.com/HSRProducts.htm (kul trimsida)
http://www.alltommc.se/forume_list_...åt detta bli en seriös tråd för tips och trix

Jag hade en i tre år och var nöjd, nu vill jag ha en igen.

/Anders

Kuben skrev:
Spn har om jag inte missminner mig öhlinare bak.
edit:en fin sp..http://www.blocket.se/vi/7259909.htm?ca=6_s

/OT on/
Shit pommes vad porrig den är i gul-svart med öhlinare bak. Hade jag bara haft lite mer pengar att ge till försäkringsbolagen hade det stått en sådan i mitt garage. Nakna muskelhojar är så sjukt coola. Smaskens!

/OT off/

Mr Mac skrev:
/OT on/
Shit pommes vad porrig den är i gul-svart med öhlinare bak. Hade jag bara haft lite mer pengar att ge till försäkringsbolagen hade det stått en sådan i mitt garage. Nakna muskelhojar är så sjukt coola. Smaskens!

/OT off/

Så här ser min ut. Förresten är försäkringen inte så dyr. 6500:- hel/hel på mig i Malmö.
image.php

Deimos skrev:
Så här ser min ut. Förresten är försäkringen inte så dyr. 6500:- hel/hel på mig i Malmö.
image.php

Gjorde just en sökning själv och fick helt ok premie... 6503:- halv/hel hos TryggHansa. Jag som haft för mig att den var helt löjligt dyr. Man kanske skulle byta ut bålgetingen till nästa sommar. Kubik är kung! :tummenupp

Mr Mac skrev:
Gjorde just en sökning själv och fick helt ok premie... 6503:- halv/hel hos TryggHansa. Jag som haft för mig att den var helt löjligt dyr. Man kanske skulle byta ut bålgetingen till nästa sommar. Kubik är kung! :tummenupp

Gör det, den är najs.... :tummenupp

*/ ?>
Back