Inför första hojköpet

serp

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Fazer
Först och främst tänkte jag försäkra er om att jag inte tänker göra som alla andra och fråga "vilken hoj ska jag köpa?" Däremot är jag lite nyfiken på vad man som oerfaren ska kolla efter när man väl står där hos en säljsugen knutte.

Att fråga om eventuella krascher den varit med om och skador är väl en självklarhet, men bara för att hojen ser fin ut behöver den inte vara speciellt fin.

Jag tänkte lägga ner ungefär 25000-30000 på min första hoj... jag vill inte lägga ner 80000 direkt innan jag fått upp vanan och vet mina begränsningar lite bättre, men jag vill heller inte ha något för 10000 som går sönder stup i kvarten.

Så, åter igen... vad bör jag titta extra på och fråga om innan jag slår till?

(Om det spelar roll så har jag tänkt mig en lite halvsportig hoj utan allt för mycket testosteron, typ Kawasaki ER-5)

serp skrev:
Jag tänkte lägga ner ungefär 25000-30000 på min första hoj... jag vill inte lägga ner 80000 direkt innan jag fått upp vanan och vet mina begränsningar lite bättre, men jag vill heller inte ha något för 10000 som går sönder stup i kvarten.

Sund inställning! :tummenupp

Här kanske du kan hitta lite info:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=73777&highlight=hojk%F6p
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=9395&highlight=hojk%F6p+kolla

Det tips jag skulle vilja ge (som jag själv känner att jag tyvärr inte alltid följt) är att inte stressa. Jämför flera hojar och köp inte första bästa!

Lycka till :banana

Dez skrev:
Det tips jag skulle vilja ge (som jag själv känner att jag tyvärr inte alltid följt) är att inte stressa. Jämför flera hojar och köp inte första bästa!
Jepp. Man ska ha is i magen. Massor av is.

Även om det kan vara ack så svårt att tänka logiskt när man står där framför sin drömhoj :kär som iaf ser fin ut på ytan.

Men tänk på att syna den noga. Gå nära så du ser ordentligt och sedan klämmer du och känner på allt som kan kännas på och klämmas på. Gör en säkerhetskontroll. Är den servad som den ska? Finns det några läkage eller oljud? Hur verkar säljaren? Hur gick det på senaste besiktningen? Etcetera, etcetera...

Du har all tid i världen på dig. Utnyttja den väl.

Last edited:
En gammal ninja e aldrig fel! :yoparty
Du får mycket för slantarna.

1. provkör
2. sov minst 8h
3. bestäm dig
Vid behov upprepa punkt 1.

Lycka till och tänk å att ni ska dela mycket tid tillsammans så välj med omsorg. :rofl

ocke skrev:
En gammal ninja e aldrig fel! :yoparty
Du får mycket för slantarna.

1. provkör
2. sov minst 8h
3. bestäm dig
Vid behov upprepa punkt 1.

Lycka till och tänk å att ni ska dela mycket tid tillsammans så välj med omsorg. :rofl

Helt rätt...tror jag :tungan

Jag hittade en hoj 60 mil från hemmet som jag ville ha, åkte bara utanför stan och provkörde en likadan, den kändes bra, men var för dyr och var oservad och jäklig, tog nattåg ned till södern, provkörde den andra, kändes bra och jag körde hem den! Is i magen är nyckleln, men det är hiiiimla svårt och jobbigt...Lycka till! :tummenupp

Sitter i liknande situation dom du.
Ska köpa "förstahoj" och känner att man inte har 100% koll på läget riktigt.
Sen att jag sitter uppe i Boden gör knappast saken bättre, då det känns som att alla hojar är 60 mil eller mera söderut.

Och om man nu har kommit så långt att man åker och kollar på den (tar flyg ner) så gäller det att kunna ha den så kallade isen i magen, och inte köpa på stört. :3freak

Det finns M-test för hoj! Kanske kan vara bra om hojen är lite äldre och om man inte har så bra kolla. Köpte själv min hoj (-02:a) efter 5 min provtur. Allt verkade bra, så jag slog till. Lite korkat kanske, men jag hade nog tur. Allt funkar som det ska!

En hoj jag kollar på är inte besiktigad, men ägaren säger att det är för att han inte haft tid. Ska jag hålla mig borta?

serp skrev:
En hoj jag kollar på är inte besiktigad, men ägaren säger att det är för att han inte haft tid. Ska jag hålla mig borta?

Provkör, kontrollera, syna in på nakna sanningen. Det kan vara så att den är välskött och fin men att nåt oförutsett kommit upp under sommaren som gjort att han inte haft tid att besiktiga den.

serp skrev:
Det är inte bra om den stått okörd allt för länge heller. Har den inte körts med på ett par år så är det nog en renovering direkt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN