IndianOil Grand Prix of India 2023

Jorge Martin har allltid förr varit en alien som alltid klantat till det eller krashar ur hela tiden. Men fy fan vad stabil han ser ut just nu. Om han har hittat nyckeln till att hålla sig på hjulen med nuvarande självförtroende så blir det tufft för Banjon...


Men... Om Banjon hittar tillbaka till någorlunda form innan highsidern så är det kört för alla. Ingen tar den röda faran när han är på humör!
 
Och när det gäller priset för årets klantigaste team tar nog aprilia hem det i år också.
Förra året vann de en knockout-seger i Motegi.
 
Jädrar vilken omkörning Roberts gjorde på sista varvet! Såg inte den komma…

Men var han ute på grönt strax därefter? :5sure
Nää, såg reprisen nu, bara svart asfalt!
Snyggt!
 
Grattis till Bez, ohotad idag! Martin visar enorm vinnarskalle som tar sig förbi problem både med skinnställ (eller var det medvetet för att svalka sig?) och heat stroke i slutet av racet. Kul också för Mir, verkar som att Hondan passar på denna banan iaf.

Finns det någon info om vad som hände med Aleix hoj?
 
Hatten av till Marquez! Får se hur det blir i fullängdsracet i morgon men en första pallplats på bra länge lär nog göra en del för att hans beslut ska falla ut till Hondas fördel?
Men när det gällde ett fullt race så blev det 9:e plats, 6 sekunder efter Mir som blev 5:a.
Sett att MM räddade ett framhjulsläpp, var det under varv 6(?).
Kanske då MM rasade ner i placeringarna från 4:e till 16:e ? Men MM jobbade upp sig till 9:e.
Ja det är lite spännande, , Honda 2024, sluta köra MotoGP eller Ducati hos Gresini ?
 
Men när det gällde ett fullt race så blev det 9:e plats, 6 sekunder efter Mir som blev 5:a.
Sett att MM räddade ett framhjulsläpp, var det under varv 6(?).
Kanske då MM rasade ner i placeringarna från 4:e till 16:e ? Men MM jobbade upp sig till 9:e.
Ja det är lite spännande, , Honda 2024, sluta köra MotoGP eller Ducati hos Gresini ?
Nja, han räddade det inte, han gick omkull. Dock relativt oskadd cykel så kan kunde fortsätta direkt.
 
Nja, han räddade det inte, han gick omkull. Dock relativt oskadd cykel så kan kunde fortsätta direkt.
Imponerad av att han lyckades fortsätta ! Vilket djävlar anamma ! Hoppas det inte blev nya skador. Ofta upptäcks dom ju inte förrän senare. Typ ikväll, imorgon, det är då det gör ont.
 
Last edited:
Trevlig bana! Verkar vara extrema förutsättningar med värme o fukt. Herrejiz det var spännande hela vägen igenom alla pass ?
 
Är det bgn som vet vad som hände med Chantra#35 i Moto2 efter omstarten…??
Han stod listan som DNF men vet inte varför?
:va
 
Trevlig bana! Verkar vara extrema förutsättningar med värme o fukt. Herrejiz det var spännande hela vägen igenom alla pass ?
Ja fast bowlingen i kurva 1 och även kurva 2 ner mot 3 lär de nog behöva ändra layouten på. Sistnämnda ger mig Redbullringvibbar som de ändrade på sen efter att MV och VR höll på att få hojar i skallen
 
Ja fast bowlingen i kurva 1 och även kurva 2 ner mot 3 lär de nog behöva ändra layouten på. Sistnämnda ger mig Redbullringvibbar som de ändrade på sen efter att MV och VR höll på att få hojar i skallen
Finns det något annat sätt undvika bowling i kurva 1 än att bredda banan ?

Ändra startuppställningen ?
20 meter mellan varje förare ? Så med 21 startande så startar "sisten" 400 m bakom Pole ?
30 meter mellan varje förare ? Så med 21 startande så startar "sisten" 600 m bakom Pole ?
(Ett akternativ som faller på att spänningen försvinner om Pole får chansen försvinna som Lorenzo från fältet bakom !)
Eller tvärtom ? Starten läggs mycket närmare kurva 1 ? Nej fortfarande kaos.


Vad det gäller kurva 2 ner mot kurva 3 så är en skillnad mot Redbullring att
Redbullring hade raksträcka följt av svag vänster böj följt av ny raksträcka ner till högerkurva.
Här saknas raksträckorna.
Men du har rätt i
att vurpar en förare i kurva 2 ,
tex vid inbromsningen till kurva 3
så kan kanske han och hojen passerar banan efter kurva 3
 
Last edited:
Finns det något annat sätt undvika bowling i kurva 1 än att bredda banan ?

Ändra startuppställningen ?
20 meter mellan varje förare ? Så med 21 startande så startar "sisten" 400 m bakom Pole ?
30 meter mellan varje förare ? Så med 21 startande så startar "sisten" 600 m bakom Pole ?
(Ett akternativ som faller på att spänningen försvinner om Pole får chansen försvinna som Lorenzo från fältet bakom !)
Eller tvärtom ? Starten läggs mycket närmare kurva 1 ? Nej fortfarande kaos.


Vad det gäller kurva 2 ner mot kurva 3 så är en skillnad mot Redbullring att
Redbullring hade raksträcka följt av svag vänster böj följt av ny raksträcka ner till högerkurva.
Här saknas raksträckorna.
Men du har rätt i
att vurpar en förare i kurva 2 ,
tex vid inbromsningen till kurva 3
så kan kanske han och hojen passerar banan efter kurva 3
De bör ändra den. Den är alldeles för tight därav problemet med bowling.
 
Är det bgn som vet vad som hände med Chantra#35 i Moto2 efter omstarten…??
Han stod listan som DNF men vet inte varför?
:va
Det jag såg var att han ganska snabbt blev efter vid omstarten så troligen blev inte hojen riktigt frisk efter reparationen, tyckte mig se att han saktade in efter kurva 3 o därefter troligen svängde in igenom någon öppning i staketet
 
Noterade att efter målgång så verkade #1 och #3 förhållandevis oberörda efter att i 35 graders värme ha tillbringat mer än en timme i skinnställ. Den ena klättrade upp i en byggställning och den andra sprang bort och kastade upp grejor till publiken. #2 var det drama queen varning på
 
Noterade att efter målgång så verkade #1 och #3 förhållandevis oberörda efter att i 35 graders värme ha tillbringat mer än en timme i skinnställ. Den ena klättrade upp i en byggställning och den andra sprang bort och kastade upp grejor till publiken. #2 var det drama queen varning på
Det räcker med att #1 och #3 hade fungerande vatten och kylsystem under loppet
och att #2 inte hade det som förklaring.
 
De bör ändra den. Den är alldeles för tight därav problemet med bowling.

Bara att jämföra med en viss svensk bana före / efter denna ombyggnation. Det känns som att det har gått åt en och annan STCC-stötfångare efter att det blev typ 110 graders skarp sväng…

d4b96f7f06c0c0166b755adbf1363c00.jpg
 
Bara att jämföra med en viss svensk bana före / efter denna ombyggnation. Det känns som att det har gått åt en och annan STCC-stötfångare efter att det blev typ 110 graders skarp sväng…

d4b96f7f06c0c0166b755adbf1363c00.jpg
Det ser ut som banan blir bredare i svängen och efter !
Är det gjort när Gelleråsen asfalterades om eller tidigare ?
För just genom att bredda banan i kurva 1 och efter borde vara ett sätt minska risken för bowling även om har "man" bromsat försent så blir det ju bowling från innerspår.
Kanske lösningen är start från depån för bowlare om det blir omstart ?
 
Lång startraka, stenhård inbromsning och långsam sväng är sällan en bra kombination. Oavsett om racet handlar om professionella förare eller glada amatörer så vill alla förbättra sin startposition genom att bromsa ut alla andra. Det är ju liksom det racing går ut på, men med hela fältet samlat in i första kurvan så betyder det stor risk för incidenter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top