Inavel i Skellefteå

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo på birthday.se hittar man 3685 Marklund varav 792 bor i Skellefteå. Jämför man med till exempel Växjö där man hittar 7.

Samma med Lundmark där man hittar 4 683 varav "bara" 710 bor i Skellefteå. Växjö 15st.

Andersson ger 240 489 träffar i hela Sverige.

Finns det flera städer där en släkt uppenbarligen aldrig lärde sig om preventivmedel.

Du menar att ska man ha sex med sina släktingar bör man använda preventivmedel?

Men har du tänkt på att efternamnet som regel följer från EN av föräldrarna? Det finns alltså ingen korrelation mellan mängden inavel och antal personer med samma efternamn.

Men det är väl snarare efternamn som väljer att så sin säd på ny mark som kommer att bäras av en ökande skara. Inavel torde ju inte gynna efternamnets utbredning.

Sedan är ju Marklund ett vanligt namn i Västerbotten. Även Brännström stöter jag sällan på annorstädes.

Fast i en isolerad eller begränsad geografisk yta torde inavel gynna ett efternamn gentemot andra namn. Fast det är sant, det räcker med att killarna Lundmark och Marklund bara är duktiga på att ligga runt.

Samma efternamn innebär inte att man är släkt.

Ett roligt exempel på sjukdomar är Skellefteåsjukan som är ärftlig och finns i vissa släkter i skellefteå och piteå trakten och dessutom finns den i Portugal.

Denna sjukdom kan följas bak ända till 1600 talet.

Förklaring tilll detta är vad man tror att ett portugisiskt fartyg övervintrade i skellefteå. Därmed antar man att en virila portugis spred sina taskiga gener.

Last edited:
Nu får ni sluta hacka på mig om att jag inte fattar vad inavel och efternamn betyder. Jag skämtar aprillo. Tyckte det mest var ett skojigt fenomen.

:rofl är det så illa?

Jag tror det iaf. En gång träffa jag en tjej på krogen och hon presentera sig som Glenn. När jag fråga varför skratta hon och sa att hon var från "Det goa Götet vet'da'lu'väl?" Efter det har jag avsiktligt undvikt allt som har med Glenneborg att göra.

Men ser ser man ju ibland på televisonen när det fått för att det finns något kul att rapportera därifrån att även om det har ett mer normalt namn som Per eller Göran så är det dubbelnamn. Per-Glenn eller Glenn-Göran osv. riktigt läskigt..

Haha ja det finns inavel lite här och där:D

På Orust där jag bor finns några roliga historier, bl.a från kärringön, där den legendariske prästen Simson tvingade folk att byta efternamn efter var på holmen de bodde, eftersom det bara fanns fyra efternamn kvar efter några hundra års bosättning:va

Och en jobbarkompis till mamma, en "utböling"... När hon hade bott här i något år frågade mamma hur hon tyckte att det var...

Ja en sak har jag ju lärt mig, tala inte illa om någon, för de är släkt varenda en:tummenupp

OBS!! Jag är också utböling, fast inte till mer än 7%:kryckor

På Gotland heter, såvitt jag kan bedöma, bortåt 60% av den infödda befolkningen Jakobsson.
(Jag bara konstaterar detta, lägger inga aspekter i övrigt.)

På Gotland heter, såvitt jag kan bedöma, bortåt 60% av den infödda befolkningen Jakobsson.
(Jag bara konstaterar detta, lägger inga aspekter i övrigt.)

23 830 finns det i hela landet och 512 i Visby. Var man mer kan bo på gotland vet jag inte. Men det har ju inte lika hög koncentration som tidigare, högst vetenskapliga, inlägg.

23 830 finns det i hela landet och 512 i Visby. Var man mer kan bo på gotland vet jag inte. Men det har ju inte lika hög koncentration som tidigare, högst vetenskapliga, inlägg.

Men är det mer eller mindre än 60% av Visbys befolkning?

Gick det inte att ange "Gotland" istället för "Visby"?

Eftersom att tråden har spårat ut och blivigt en Glenn diskussion har jag bara en sak att säga:

Vi i Växjö är bäst:tummenupp

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...