Inavel i Skellefteå

Skitsamma, hädanefter kommer jag att kalla alla jöttlaborgare för Glenn!

Jag har en del insikt i originalfrågan, efter att ha tillbringat en inte insignifikant del av min uppväxt i Schtaaaaaan (Skelet, eller Skellefteå, även kallad) innan jag lyckades fly*.

Några viktiga punkter efter denna min mer eller mindre ofrivilliga socialantropologiska studie:

1) Det finns en jävla massa Lundmark och Marklund, och rätt många Brännström med.

2) Det viktigaste vid alla nya sociala kontakter är att genast utreda på vilket sätt motparten är relaterad till Glommers (Glommersträsk, övers. anm). Detta är en sanslöst liten håla, mest känd för att ett eller annat tidigt NHL-proffs byggde ett hus vid vägen som leder från civilisationen (här definierat som Schtaaaaan) mot Glommers. Grusvägen, alltså.

Någon som inte på ett tillfredställande sätt kan redovisa någon sorts rötter i Glommersträsk är genast misstänkt. Förmodligen är denne en s k utböling. Se nedan.

3) Alla som inte kan spåra sin släkt åtminstone tre generationer tillbaka inom sockengränsen är utbölingar. Sådana är förmodligen livsfarliga och bör behandlas med stor misstänksamhet! Enstaka resor till Stockholm är inte diskvalificerande. Utflyttade släktingar är inte heller automatiskt diskvalificerande, så länge det inte är närmare släktingar än kusiner**.

4) EFS är det kitt som håller samman samhället.

5) Letar ni efter en församling som brutit sig ut ur Livets Ord för att dessa var allt för slappa i sin tro vet jag var ni kan leta.

6) I Skellefteå är kommunalpolitikerna bra på att lösa problem. För mycket sol är ett vanligt problem på de högre breddgraderna. Det gör det svårt att uppnå den där riktiga spetsen på den obligatoriska vinterdepressionen.

För att undvika att befolkningen exponerades för sol även de fyra veckorna kring månadsskifter Juni/Juli då solsystemets geometri inte utgör ett fullgott skydd, byggde man därför en sexvåningars betongskrapa söder om stadens torg under det glada sextiotalet. Designen sneglade friskt mot de djärvaste arkitektoniska greppen i Moskvas södra förorter.

Torget byggdes även för att vara ett busstorg. Detta var ett effektivt sätt att förhindra s k 'folkliv', även det med dokumenterat skadlig effekt på en högkvalitativ depression.

Tiderna förändrades. Det beslöts att staden behövde en samlingsplats. Man flyttade därför busstorget hundra meter norrut och satte igång med att försöka förvandla den skuggiga stadsravinen till en varm och gemytlig plats att samlas på.

För att åstadkomma detta klädde man in hela torget med grå granit. Runt det ställde man upp granitmurar. I hörnen byggdes blåvita stålpelare.

Den som är intresserad av att se detta mästerverk kan se en bild i närmaste uppslagsverk. Titta under 'torgskräck'.

Som ett monument över de skyldiga kommunalpolitikerna beslöts det att lätta upp det hela med en livfullt porlande fontän. Denna byggdes, och avtäcktes så småningom.

Den bestod av en cirkelrund bassäng. Av granit.

På bassängens kant stod ett ägg och något som förmodligen (efter att man läst den förklarande texten) med lite god vilja kan fås till att vara en stiliserad fågel.

Verkets pièce de résistance är dock en sju meter hög granitpelare med rundad topp, djärvt rest i cirka trettio graders vinkel från vertikalen. Rest är det ord man osökt kommer att tänka på då man försöker beskriva det hela, om man säger så.

En lokal fotograf förevigade vid avtäckandet mästerverket mot en bakgrund av den sedermera hädangångna Domusskylten. Pelaren skymde dock 'DO' i 'DOMUS'.

Folkhumor.

För att till fullo utnyttja möjligheterna hos stadens nya blickfång blev man tvungen att starta en högskola. De ystra nollorna strömmade ut i staden och målade oförväget obelisken grön, alternativt beklädde den i en sopsäck i enträgna försök att vinna stipendium från RFSU.

Men det är fanimig en mysig liten stad ändå! Gillar att hälsa på. Även om jag lär få stryk nästa gång det sker nu... :D

*) Tyvärr har Kurt Russel blivit för gammal och ful för att spela mig i den halvdokumentära actionfilmen 'Flykten från Skellefteå'. Dessutom ser hans näsa ut som en rumpa.

**) Kusiner som även har andra närmare släktband räknas efter det närmaste släktbandet.

Jag har en del insikt i originalfrågan, efter att ha tillbringat en inte insignifikant del av min uppväxt i Schtaaaaaan (Skelet, eller Skellefteå, även kallad) innan jag lyckades fly*

Jag tror fan jag har släkt i Glommers...

Du glömde att Skellefteå är hem för den magnifika maträtten "Calskrove", dvs
Hamburgare med bröd inbakad i en Pizza.

Förjävligt mättande!

Utbult. Jag bara väntade på det. Fast där Utbult är vanligt förekommande, där är Andersson ungefär lika vanligt. Men det är det ju ingen som reagerar på. Men den utböling som åker omkring och studerar brevlådorna i Göteborgs skärgård kommer att reagera över antalet Utbult som finns där, det är helt klart.

Om jordens befolkning blir mindre än hundra tusen pers så är människosläktet utdömt.

Inte ens fast 100.000 personer pippar runt på ett vettigt sätt räcker det - fast man flyttar omkring dom i längden - neandertalarna dog ut för att dom isolera sig i grupper.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025