Importera MC från Tyskland, hur gör man?

Är man på marknaden för billiga hojar så kostar tex FZR 600 runt -91 -93 under tiotusen i Holland.

Är man inte så bekväm får man hem den för några tusen + 2.000,- i Svenska avgifter.

Billigare än moped och helt ok hoj.

Finns fler exempel, men faktiskt just Holland är billigare än Tyskland. Är man en riktig bravestar flyger man Ryan Air ner & kör hem.

Jepp, importen är jag inte ett dugg rädd för, har gjort det tidigare. Det är annonssiter jag vill ha :D

Du kanske har tips om någon..?

/R

Lånar tråden lite, hur är det med COC dokument ? Har för mig att jag läst att det finns nån brytpunkt på årsmodeller där dom kräver COC-dokument ?

Är england jag funderar på.

Lånar tråden lite, hur är det med COC dokument ? Har för mig att jag läst att det finns nån brytpunkt på årsmodeller där dom kräver COC-dokument ?

Är england jag funderar på.

Finns massor av trådar i ämnet men ok då....För hojar i seriemässigt utförande tagna i bruk efter 17 juni 2003 så krävs CoC. Det finns vissa lättnader om du tar in den för eget bruk (1 hoj per 12-månader) men generellt sett är CoC en bashandling som man måste kunna visa upp.

Har plockat in totalt 4 hojar från UK, dock betydligt äldre, så jag har inte behövt bry mig. Prisnivåerna är generellt lägre än i tex Tyskland men det ska från fall till fall ställas mot transportkostnaden.

Att komma ihåg är att framlyset i 9 fall av 10 måste bytas. Ibland bara reflektorn, ibland hela skiten. Hastighetsmätaren måste även kunna visa km/h men på nyare hojar är det inget problem.

En annan detalj jag upptäckt: det engelska klimatet gör sitt till på finishen. Ärg o ytrost är inte svårt att hitta även på hojar som bara rullat ett par säsonger, speciellt i kuststäder.

Tänkte låna tråden lite och kolla hur det är med att köpa en ny motorcykel från England eller Tyskland. Är det mycket mekk bakom det hela, är det värt besväret?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT