Importera hoj

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Har du någon erfarenhet av att importera en hoj?

Hittat en Gixxer på mobile.de som är mycket intressant! Säljaren har lovat stå för frakt till Sverige med bolaget www.extrafreight.com.

Jag undrar vad jag bör tänka på? Vilka kostnader får jag räkna med?

Det luktar bajs...

Det är fake, känns det som. Skall du ha en tysk hoj? Kör ner och hämta den själv, annars skit i det. Du vill väl se/röra/undersöka & kanske provköra det du köper? Särskilt när det gäller sprutthoj??:)

Maria1980 skrev:

Hittat en Gixxer på mobile.de som är mycket intressant! Säljaren har lovat stå för frakt till Sverige med bolaget www.extrafreight.com.

Som jag förstått den så kan man kolla på miltalet, under 500mil så får man momsa 25% eller likande när man tar in den.

Finns säkert massvis med saker att tänka på här är jag rädd.
Men säg till dom att du vill ha typ "öppetköp"...säg att du vill se/känna osv. på den innan du gör affär. Är det fake så börjar han nog harkla sig nu.

Visserligen kan man ju förstå att de är lite bökigt för säljaren att skicka en hoj till Sverige och sen kanske du inte vill ha den och han får tillbaka den....men den biten kanske importfirman sköter.

Hmm kanske ställer sig dom som "första" ägare av hojen (då slipper du momsen)

Last edited:
Köpte min Ducce i Berlin för nån vecka sen och det var absolut helt problemfritt.
Betalade med cash vilket kändes lite weird. Inte vanligt att man springer runt med så mycket pengar på sig.
Men.... jag skulle aldrig köpt något utan att åka ner själv. Titta, känna, lyssna och kanske prova om det går.

Övriga kostnader:

2020 kr att registrerings- och kontrollbesiktiga (inkl. vägning).
Alla andra kostnader är direkt hoj och fraktrelaterade.

Maria1980 skrev:

finns så pass mkt import hojjar i swe nu,så om du skall tjäna ngt på det så får du åka långt ner i tyskland, jag skulle köpa en i sverige för kanske 5000 loppor mer då ser man direkt vad man får.Fasta kostnader förutom hämtkostnad är ca 3000:- för reg/vägning/skrotnings avg...det plockar på fort om du sedan skall hämta den,för du åker la knappast själv så blir det ju till att pynta för den som skall med med,soppa mm mm,men har du bra kontakter så kan man ju lösa transport rätt ok, men jag skulle nog lusa av swe först och se om jag kan fynda,och sätt ut en köpes annons på blocket det ger ju mkt response faktiskt,och bestäm dig för en hoj så det slipper gå runt i huvudet på dig för mkt..

maxximus skrev:
Det luktar bajs...

Det är fake, känns det som. Skall du ha en tysk hoj? Kör ner och hämta den själv, annars skit i det. Du vill väl se/röra/undersöka & kanske provköra det du köper? Särskilt när det gäller sprutthoj??:)

Detta är informationen jag fick imorse:
I live in London , UK . I have bought the bike from Koln , Germany when i worked there as a DJ . I will ship the bike to you on my own costs if you want to buy it . Here is how i sell the bike so you can test it before i receive payment and so we can both be protected . Go to www.extrafreight.com , register with them, and get back to me when you have done that. Also read their pages so you know how they work. I will start a transaction with them as soon as you agree. They will take care of the shipping and of our transaction.

I will explain you how it works in steps :

1. I give them the bike for packing and shipping
2. You send them the money
3. They send you the bike
4. You receive the bike and you will have a 3-30 days inspection period to test it and check the documents ( i will receive the money ONLY if you agree to keep the bike , if not you will be fully refunded by the shipping company )
5. If all is OK and you decide to keep the bike I will receive the payment

Let me know .

Maria1980 skrev:

NEJ NEJ NEJ

Scam så det står härliga till i 99% av fallen.
Du ska förbetala jadda jadda dom ska skicka hojen jadda jadda och vips så är du blåst.

Åk ner själv om du ska handla, är du osäker låter du bli. Tyvärr gör du inga klipp längre. Anledningen att jag köpte min i Tyskland var för att det fanns mycket mer att välja på. Ville hitta en lagom vurpad hoj till bra pris. Det gjorde jag inte i Sverige. Hade jag velat ha en GSXR i fint skick hade det inte blivit så stor skillnad i pris att det hade varit värt att åka ner och hämta.

Ta det lungt nu istället och surfa Blocket i några månader så hittar du en hoj du vill ha. Lättare att kolla och pruta på några hojar i Sverige än att åka till Tyskland.

Maria1980 skrev:
Detta är informationen jag fick imorse:
I live in London , UK . I have bought the bike from Koln , Germany when i worked there as a DJ . I will ship the bike to you on my own costs if you want to buy it . Here is how i sell the bike so you can test it before i receive payment and so we can both be protected . Go to www.extrafreight.com , register with them, and get back to me when you have done that. Also read their pages so you know how they work. I will start a transaction with them as soon as you agree. They will take care of the shipping and of our transaction.

I will explain you how it works in steps :

1. I give them the bike for packing and shipping
2. You send them the money
3. They send you the bike
4. You receive the bike and you will have a 3-30 days inspection period to test it and check the documents ( i will receive the money ONLY if you agree to keep the bike , if not you will be fully refunded by the shipping company )
5. If all is OK and you decide to keep the bike I will receive the payment

Let me know .

Gjorde en snabb sökning på din scam du skulle råka ut för.

På tyska men översätt med Babelfish så ser du att det handlar om samma mening som i ditt mail från säljaren "I have bought the bike from Koln"
http://forums.ebay.de/thread.jspa?threadID=2291731&start=3840

Skulle inte chansa - han kan packa ner vad som helst i princip. Har köpt bil från Tyskland utan probs men med en fysisk person som jag litade på - kör fortfarande med den :) . Om du är bredd att loosa pengarna - köp - om inte, åk ner eller leta i Sverige som flera rekommenderat.//R

DON'T!!!
Brevet innehåller alla varningssignaler. Spara dina stålar till en hoj i stället!

Ser ut exakt som samma scam som Teknikens Värld varnar för vad gäller importbilar. Betala aldrig innan du har hojen.

rogka566 skrev:
DON'T!!!
Brevet innehåller alla varningssignaler. Spara dina stålar till en hoj i stället!

Jag tyckte att det lät himla bra, men jag hade aldrig köpt den utan att ta reda på mer som tur är...

Lider av abstinens, sålde hojen igår och vill ha en ny. Nu!

Maxximus har ju den perfekta hojen en GSXR600-05 till kanonpris, hade nog inte själv tvekat om jag skulle köpt en "lätt beg 600a".

Maria1980 skrev:
Jag tyckte att det lät himla bra, men jag hade aldrig köpt den utan att ta reda på mer som tur är...

Dålig variation hos scamarna, varför tjatar de bara om frakten, aldrig så mycket om själva hojen..Är det för att få bort fokus på det viktiga? Att du blir blåst!

Maria1980 skrev:

Alltid jobbigt att göra slut... :(

valmers skrev:
Men vi kom ju överens om att du skall ha en CBR929RR? :tomten

Jag kikar på olika hojar, man får inte låsa sig på en enda modell heller ;)

De som finns med på topplistan är:
Gixxer 750 -00 och nyare
Cbr 929
R1 (helst polkarettan)
Kawasaki zx7r
Aprilia Mille (om de går att sänka sisådär 2 tum...)

Millen är klart roligast av dem, men också fulast och låter illa. Jag hade köpt Gixxern eftersom jag aldrig skulle kunna leva med en twin, gillar Gixxern mer än R1an när det gäller körställning och vindskydd och bromsar, 929an tycker jag inte är riktigt lika skoj men en mycket trevlig cykel.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN