Importera hoj fran Storbritannien

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Hej!

Jag haller pa att flytta tillbaka till Sverige efter ett antal ar i London, och tar med mig min XJR 1300 pa flyttlasset.

Nagon som vet vad kraven ar nar man importerar hoj fran UK till Sverige? Hastighetsmataren skall ga att andra till km/h genom att trycka pa lite knappar, sa det skall inte vara nagra problem. Hur ar det med framljuset, behover man fixa sa att det blandar av till hoger istallet for vanster? Nagot annat?

Hur ar det med ljuddampare nar man besiktar en hoj i Sverige? Har ar det OK sa lange man har en som ar laglig, eller ar stamplad som laglig, och om man kanner killen i verkstaden dar man besiktar (gors i vanlig verkstad, ingen motsvarighet till svensk bilbesktning har...) sa gar det oftast bra aven med fullt race-system... Maste man satta pa originaldamparna for att besikta i Sverige? Mina dampare skall vara lagliga, men de ar forbannat hogljudda, och har ingen katalysator.

Tacksam for svar :)

Inom EU

Skall väl bara vara att åka ta med titel och åka regbesikta
det är ju inom EU..

lampan är väl bara att rikta åt andra hållet..
Svårare än så skall det inte vara..
kolla på www.vv.se
Jag tog in min från usa och det är en annan historia
men inte speciellt komplex det heller..

Skall väl bara vara att åka ta med titel och åka regbesikta
det är ju inom EU..

lampan är väl bara att rikta åt andra hållet..
Svårare än så skall det inte vara..
kolla på www.vv.se
Jag tog in min från usa och det är en annan historia
men inte speciellt komplex det heller..

Rikta åt andra hållet, hur tänkte du då?

TS; Förmodligen måste du köpa en ny reflektor och dom reg bes jag har gjort har varit olika, en bes man var väldigt nitisk och ville se E-stämplar mm på ljuddämpare. De flesta digitala mätare går att välja mellan miles och km (att UK och dess kolonier inte ger sig!)

Rikta åt andra hållet, hur tänkte du då?

TS; Förmodligen måste du köpa en ny reflektor och dom reg bes jag har gjort har varit olika, en bes man var väldigt nitisk och ville se E-stämplar mm på ljuddämpare. De flesta digitala mätare går att välja mellan miles och km (att UK och dess kolonier inte ger sig!)

Har stallt fragan pa xjr owners club, men inte fatt nagra vettiga svar an - far val ta och pillra lite med den och se jag kan komma pa nagot listigt satt att andra. Hade jag kommit pa det lite tidigare sa hade jag val forsokt byta framlyse med nagon som har importerat en hoj hit.

Britterna ar lite envisa av sig, och vill inte inse nar de har fel. For nagra ar sedan blev de tvugna att borja salja mat i liter istallet for pints, sa nu ar de vanliga mjolkpaketen 1.136 liter, istallet for 2 pints ;-) Jag har inget emot att dricka min bitter i pints, daremot... :)

Britterna ar lite envisa av sig, och vill inte inse nar de har fel. For nagra ar sedan blev de tvugna att borja salja mat i liter istallet for pints, sa nu ar de vanliga mjolkpaketen 1.136 liter, istallet for 2 pints ;-) Jag har inget emot att dricka min bitter i pints, daremot... :)

"We are the ones driving on the right side!" :D
"UK is going metric, inch by inch!" :D

Det brukar ofta bara vara glaset till lyset som är annorlunda och mätarn brukar vara omkopplingsbar.
Sen får du säkert låna ett avgassystem av någon för inregistreringen här, efter det så har du bara samma problem som alla andra.

"We are the ones driving on the right side!" :D
"UK is going metric, inch by inch!" :D

Det brukar ofta bara vara glaset till lyset som är annorlunda och mätarn brukar vara omkopplingsbar.
Sen får du säkert låna ett avgassystem av någon för inregistreringen här, efter det så har du bara samma problem som alla andra.

Originalavgassystemet ligger under sangen, sa det ar inga problem :)

Originalavgassystemet ligger under sangen, sa det ar inga problem :)

Perfekt, det behöver ändå användas ibland för att inte den goa doften ska försvinna, så efter besiktningen så kommer du att sova som en gud i ett par månader igen!

Hehe, var faktiskt lite besviken nar jag precis hade stoppat in dem under sangen... kanner ingen lukt alls :-)

Det var battre nar jag hade en hog med dack i vardagsrummet i min forra lagenhet :-)

Mätaren måste ha en kmhskala, finns i 9 fall av 10 både på analoga och digitala mätare (XJRn har väl analoga?) Du måste sannolikt byta framlyse för att få en juste ljusbild...om du behöver byta hela klabbet eller bara reflektorn beror på modellen.

Låter ditt system högt så är det sannolikt för högt. Det finns inga krav på att det måste vara originalsystem men bullerkraven är ju som de är.

Hehe, var faktiskt lite besviken nar jag precis hade stoppat in dem under sangen... kanner ingen lukt alls :-)

Det var battre nar jag hade en hog med dack i vardagsrummet i min forra lagenhet :-)

mmm jag älskar lukten av däck.. :D

Jag tog med min MV när jag flyttade från Edinburgh, det var inga problem alls. I ditt V5, logbook, finns en slip som du fyller i för export och skickar in till DVLA. Ta med resten av V5:an + inköpskvitto +instruktionsbok till SBP. Jag bytte en liten "skärm"/plåtbit inne i projektorn till halvlyset för att få den assymetriska delen på rätt sida om vägen, så ingen ny reflektor behövdes på min. Vet ej vad du har för lysen. Jag hade även orginal avgas sys på, speciellt viktigt för dig om ditt har kat. Efter det är allt frid o fröjd :)

Bara för att komplettera ifall nån annan hittar den här tråden i sökmotorn...

Jag är inte säker på vad jag hade druckit när jag fick för mig att hastighetsmätaren gick att ställa om... måste på nåt vis ha blandat ihop det med förra hojjen, som hade digital mätare, eller så tänkte jag på tripmätaren? Jaja...

Hastighetsmätaren fixade jag genom att sätta i en ny tavla med bara kph, utan mph, vilket var lite småpyssligt och inte blev sådär jättesnyggt, men det får duga så länge. Gick iaf igenom besiktningen. Yamaha säljer inte mätartavlorna separat, utan det var isf helt nya instrument, för 6000... eller runt 20 euro för en mätartavla på ebay.

För framlyset så var det glas & reflektor som behövde bytas, och jag köpte en komplett begagnad framlykta från en kille i Tyskland. Yamaha ville ha 1600... jag tar och säljer den brittiska lyktan på ebay nästa gång jag är i UK.

Snackade med bilprovningen på telefon, och de yrade om intyg från Yamaha om att mätaren kan visa kph, men det är tydligen inget de i verkligheten brukar fråga efter vid besiktning.

Slängde på originalljuddämparna, men enligt besiktningsmannen hade det inte spelat nån roll, eftersom de varken mäter buller eller utsläpp. Han verkade inte kolla särskilt noga på hastighetsmätaren heller.

Allt som allt, så gick det bra, och hojjen har nu svensk nummerplåt. Frakten kostade strax under 700 pund om jag minns rätt, och sen har det väl kostat ytterligare 3-4000 kronor i delar, och avgifter från transportstyrelsen. Skulle jag göra det igen, så skulle jag kolla upp lite mer om konvertering av hojjen, och välja en som man behöver byta så lite delar som möjligt på. Allt som allt så var det nog värt det, trots den dyra transporten, eftersom begagnade hojjar verkar vara så mycket dyrare här i Sverige, plus att urvalet är bättre där.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla