Importera 125or från tyskland

Tycker alla ni som har uppfattningen om att Tyskarna ska sköta sina 125or lika bra som oss Svenskar ska börja surfa lite på Tyska 125cc forum. Nu säger jag inte att alla misshandlar sina hojar men jag har suttigt på 1 forum nu i snart 2 år och när deras projekt trådar kommer upp ser man verkligen att det var dax för renovering för ett bra tag sen oftast. Att jämnföra en 15 åring som får köra en 125cc/80km/h vilket ingen gör eftersom dom oftast stryper ur med en bil från Tyskland är 2 helt skilda saker. För att sätta en liten slutsats, denna diskussion kan hålla på i evigheter.

Det finns en massa fynd att hitta i Tyskland, men man bör vara säker på sin affär och ha provkört den och kollat igenom den hyffsat innan affären äger rum. Finns ju precis som i Sverige bra folk att ta hand om sin MC med, Men för att vara på den säkra sidan = Chansa aldrig.

Padde skrev:
Tycker alla ni som har uppfattningen om att Tyskarna ska sköta sina 125or lika bra som oss Svenskar ska börja surfa lite på Tyska 125cc forum. Nu säger jag inte att alla misshandlar sina hojar men jag har suttigt på 1 forum nu i snart 2 år och när deras projekt trådar kommer upp ser man verkligen att det var dax för renovering för ett bra tag sen oftast. Att jämnföra en 15 åring som får köra en 125cc/80km/h vilket ingen gör eftersom dom oftast stryper ur med en bil från Tyskland är 2 helt skilda saker. För att sätta en liten slutsats, denna diskussion kan hålla på i evigheter.

Det finns en massa fynd att hitta i Tyskland, men man bör vara säker på sin affär och ha provkört den och kollat igenom den hyffsat innan affären äger rum. Finns ju precis som i Sverige bra folk att ta hand om sin MC med, Men för att vara på den säkra sidan = Chansa aldrig.

Instämmer helt.. chansa aldrig. Men när man väl bor i Tyskland ett tag på sommaren kan man ju gå runt och titta.

Det värsta som kan hända är att man hittar en som är fin fin... men när man kommer dit är den skit. Då åker man hem antingen tomhänt eller med en skit mc som man köpte lite halvhjärtat. Åk aldrig till Tyskland på grund av en motorcykel, titta runt på flera mm och planera väl.

Padde skrev:
Det är lite över att importera numera. Nästan samma priser och det kostar ett regga in/transport osv också.

För några år sen så var det därimot riktigt smidigt.
Tänkte bara nämna att jag köpte min Aprilia Tuono 125 för 35.000 kr i Tyskland. Kostar ju runt 50.000 i Sverige. :yoparty

Fixade det på en helg..snabbt, billigt och smidigt! :7peta

Så enligt mig är det knappast över att importera..och köper du en ny är det ju ett säkert köp med.
:squid

MVH PL0J

PL0J skrev:
Tänkte bara nämna att jag köpte min Aprilia Tuono 125 för 35.000 kr i Tyskland. Kostar ju runt 50.000 i Sverige. :yoparty

Så enligt mig är det knappast över att importera..och köper du en ny är det ju ett säkert köp med.

MVH PL0J

Hur är det med garantin då?

PL0J skrev:

MVH PL0J

Min polare köpte en NY (Läs splitter ny) Aprilia RS 125 mellan 30-35000k i Helsingborg. Hade stått i skylten i nån månader, Helt ny. Säkerligen ungefär samma för dig, skillnaden var bara den att han bodde i samma stad. Sen kan du ju räkna på alla reg kostnader/transporter/bensin allt, så är du nog uppe i en 40k.
:tummenupp

Men helt klart vann du ju på affären, och ja, köper du en ny kan du ju vara hyffsat säker, congrats.

Padde skrev:
Min polare köpte en NY (Läs splitter ny) Aprilia RS 125 mellan 30-35000k i Helsingborg. Hade stått i skylten i nån månader, Helt ny. Säkerligen ungefär samma för dig, skillnaden var bara den att han bodde i samma stad. Sen kan du ju räkna på alla reg kostnader/transporter/bensin allt, så är du nog uppe i en 40k.
:tummenupp

Men helt klart vann du ju på affären, och ja, köper du en ny kan du ju vara hyffsat säker, congrats.
Hmm sånt flyt är lite svårt vid varje köp..men iaf, det var inte illa!

Transporten för min gick på 300 spänn (hyrning av släp). Far min har sånt flyt att han tankar sin tjänstebil gratis, så det blev inga kostnader där inte.
Och hojen gick på ganska jämt 35.000 kr. Regning gick på 530 kr pga av att den var ny.

Så totalt ca 36.000 riksdaler, helt ok deal.

PL0J skrev:
Hmm sånt flyt är lite svårt vid varje köp..men iaf, det var inte illa!

Transporten för min gick på 300 spänn (hyrning av släp). Far min har sånt flyt att han tankar sin tjänstebil gratis, så det blev inga kostnader där inte.
Och hojen gick på ganska jämt 35.000 kr. Regning gick på 530 kr pga av att den var ny.

Så totalt ca 36.000 riksdaler, helt ok deal.

Det är en helt OK deal ja, Kan ju vara så att det fortfarande lönar sig bra att köpa nytt. Det har jag ingen koll på alls. Har mest kollat mobile och autoscout osv osv.

Fixade min ifrån tyskland, och det var en ifrån detta forumet som hämtade den åt mig för 5000kr, då kollade han skicket och provkörde den också.

Såvärst ekonomiskt är det väl inte om man gör som jag gjorde, min hoj har kostat mig strax över 27 000kr nu. och det är väl ungeför vad priset ligger på den hojen i sverige?

iallafall, den var i fint skick maskinellt och utseendemässigt, och själva hojen fick jag för 20. Men jag har ju fått en fin maskin som dessutom är lite ovanlig i sverige, så jag rekomenderar nog att importera, men provkör alltid och kolla skicket.

PL0J skrev:
Jag hittade min på mobile.de.

Jag tycker jag ser massa olika "kap" varje dag där..både bilar och motorcyklar.
Alla dom "kap" du tror dig se har diverse skavanker som inte syns på bilder och som givetvis inte nämns i texterna. dom är ju säljare precis som vi andra när vi vill bli av med något...

över lag tror jag att sammanfattningen av den här tråden får bli:
"Var nogran, var kritisk till produkten oavsett landet den inhandlas i, kontrollera slit delar och annat småplock. Tänk på vad du vill lägga pengarna på och gör det INNAN du åker iväg och köper. Kolla upp vad ev. delar kostar nypris och beg. det är bra vid pris förhandlingar. Kolla upp regestrerings nr, tidigare ägare kan du ringa och fråga vad dom sålde hojen för osv... efter alla dessa kontroller -gå på magkännslan, den brukar ha rätt (iallafall vad gäller käk ;) )"

Nu ska blomman sova.. nattjobb är inget ja rekomenderar :3freak

PL0J skrev:

MVH PL0J

Förut kanske, kollade i bike katalogen 2005 där kostar den 39998
2004 kostar den 49 998.
Anntingen tryck fel eller så är den pris sänkt eftersom inte så många köpte den...

Huvudsaken är att du är nöjd :)

Bifogat

• 12100011212.jpg
    12100011212.jpg
    115.4 KB · Visningar: 39
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...