Importbilar är värdelöst!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Håller på att fixa med sonens Opel som är en direktinport från Germanska riket.
Fan, problem med motordelar, färg, ja precis allt:mad:
Billigt att inportera men stora problem sedan:gnissla

Happ.
Köp svensksålt då. Dem är det ju aldrig fel på.
Alternativt kan man titta på bilen innan man köper den.

Edit: Dessutom stavas det import.

Last edited:
Pff, skitsnack. Det är precis lika "lite" problem som med svensksålda.

Enda problemet jag råkat ut för som är direkt relaterat till import är rost vid sidoblinkers. Men det beror på arslet som importerade, inte det faktum att den är importerad.

Aldrig problem med delar etc.

Just med opel vet jag IOFS inte. Men BMW, Merca och Audi är det varken mer eller mindre problem till följd av att de är importerade.

Det man ska tänka på med importbilar är att det finns många motoralternativ som aldrig sålts i Sverige, det kan göra det lite svårare med reservdelar.
Men å andra sidan så kan väl lika gärna köpa reservdelarna från Tyskland också, det är ju inte särskilt svårt med dagens näthandel.

Det är väl inte det faktum att den är en import som är problemet, utan att den är en Opel.....

Opel = Gevalia Bil...alltid nyrostat...

Har själv haft en beggad Mazda från tyskland och jag måste säga att så lite rost har jag aldrig haft på någon bil. Beror förmodligen på att det inte används något vägsalt i Tyskland...men men...

Opel = Gevalia Bil...alltid nyrostat...

Har själv haft en beggad Mazda från tyskland och jag måste säga att så lite rost har jag aldrig haft på någon bil. Beror förmodligen på att det inte används något vägsalt i Tyskland...men men...

True, köpte en bil som gått 3500mil och var 2 år gammal, den såg verkligen ut som ny undertill, allting var svart o fint och alla pappersdekaler o färgmärkningar på olika chassidetaljer såg ut som direkt från fabrik.

En vinter i Sverige så var det mesta rostrött.

Typiskt importbilar.
Tacka vet jag hedeliga svenska bilar som Saab..., ööhh..., menade Volvo..., ööhh....

Hmm, Scania?:va Inte Svensk det heller? :va

Last edited:
Fan, problem med motordelar, färg, ja precis allt:mad:
Billigt att inportera men stora problem sedan:gnissla

fixa med sonens Opel som är en direktinport

sonens Opel som

där har du problemet

Är det en Calibra?

Jag känner en som köpte en import-calibra och på den var det massor av grejor som inte gick att få tag på här i sverige.

Bland annat motorn som någon skrev här, en lite vassare pjäs, men det ledde i sin tur till att den fick annan hjulupphängning, andra bromsar samt något mmer som inte gick att få tag på.

När bilen var upplagad och nybesiktad så såldes den omedelbart igen...

Det är oftast inga problem mer än att när man slår in reg-numret så hittas ingenting. Ska sen verkstaden hitta delar och de ser att den är importerad så får de problem.
Enklast är att hitta en likadan svensksåld och använda dess reg-nummer för att hitta delar. Så gör jag med min Omega så slippwer jag stå och förklara in i minsta detalj vad det är för bil, motor m.m när jag köper delar.
Att modellen inte skulle finnas i sverige är väldigt ovanligt, även om det förekommer med en del irmschertrimmade modeller och liknande.

Att modellen inte skulle finnas i sverige är väldigt ovanligt, även om det förekommer med en del irmschertrimmade modeller och liknande.

Man kan väl säga att man skall kolla upp innan köp att det faktiskt går att få tag på bitar. Var jäääävligt nära att köpa en Frankrikeimporterad cittra, sådär "på väg att ta ut pengarna"-nära, när startmotorn havererade på objektet. "Inga problem", tyckte säljaren, "den fixar jag till och så gör vi affär".

Eller så var motoreländet spegelvänt så startmotorskrället fick specialbeställas från Frankrike, vilket kostade nästan lika mycket som den tänkta köpeskillingen, varför bilen gick till skroten istället...

Hur i helvete kan man köpa en Åpel eller Fård? Frivilligt alltså?

För att man får mycket bil för pengarna :va

Själv hade jag en Honda Accord, som tydligen var någon förstareriebil, inporterad (som ny) från frankrike, med många delar från tidigare generation samt tillverkad i England. :brinnerup Men likväl hittade jag alltid de delar som behövdes, tack vare bra leverantörer av delar!

För att man får mycket bil för pengarna :va

Själv hade jag en Honda Accord, som tydligen var någon förstareriebil, inporterad (som ny) från frankrike, med många delar från tidigare generation samt tillverkad i England. :brinnerup Men likväl hittade jag alltid de delar som behövdes, tack vare bra leverantörer av delar!
Jo, så kan man ju se det. Om man nu tycker det är någon tröst när motorn knackar som en diesel och rosten sprider sig som digerdöden.

Vi letar BMW 118d just nu, och det finns en importbil vi var intresserade av men backade pga oseriös känsla av säljaren. Nu kanske vi kan få ned den i pris, och frågan är vad expertpanelen säger om import.

-08, är det verkligen så farligt då med helfordonsgodkännanden osv?
-08, om man luskar fram att bilmärkeskoden är identisk, är det lugnt då?

Vad finns det annars som kan strula? Och hur mkt tappar man på att det är en import när man ska sälja den igen om 3 år?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park