Import och boende i Hamburg

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Jag tänkte åka ner till Hamburg nu till helgen och söker därför billigt boende. Nån som kan rekommendera något? Då jag ska ner med en minibuss tänkte jag även kika lite på hojar och eventuellt plocka med mig en hem. Är det någon som vet någon bra hemsida till nån hojhandlare i närheten av Hamburg? Vill gärna ha tips på hoj också, funderar på en Yamaha SZR 660, det verkar vara en duglig hoj och så har jag råd att försäkra den också. Finns det några andra hojar i samma klass?

Det enda man behöver ha med sig av handlaren är briefet och kvittot va? man behöver väl inga föräkringar och skyltar eller så om man inte ska köra hem hojen? Sen är det väl bara reg. besiktning och vägning också, plus intyg av generalimportören om effekt och så. Är det nåt jag har glömt så upplys mig gärna.

//Andreas

Hamburg? vilket larv. man ska naturligtvis åka till München och äta semmeln och dricka kaffe med schlagobers och simma i alpsjöar.

Hallå Andreas!

[internt]Micro fortfarande eller? :D[/internt]

Är det inte så att när man reggat den måste man försäkra direkt också för att slippa betala till den där jävla trafikfonden som massa folk råkat ut för...

Kan nån vara vänlig och förklara. Jag har tydligen inte läst det tillräckligt många hundra gånger här på forumet. :rolleyes:

Allt väl förresten?

Jocke skrev:
Är det inte så att när man reggat den måste man försäkra direkt också för att slippa betala till den där jävla trafikfonden som massa folk råkat ut för...

:notme

jo, man måste ha trafikförsäkring men det ordnar sig, jag tar antagligen ut en tillfällig på telefon från tyskland.

Jodå Jocke, jag blir nog kvar på micro ett litet tag till, jag letar efter annat... annars är det bra.

Några handlare känner jag inte till. Sök på privata annonser, mycket billigare, www.mobile.de är bra tycker jag.
Vad jag vet så behövs ingen försäkring, när du reggar den i sverige så är den automatiskt avställd tills du ställer på den själv, och det kan du inte göra förens du fått reg.beviset och skylten.

Reg. bes och vägning och kontrollbes. kostar cirka 2000kr, thats it! Ingen skrotningsavgift eller dyligt.

Billigt boende? Du skulle ju åka minibuss, ta med liggunderlag och en sovsäck, funkar kanon.

Lycka till.

Ps. om du ska köpa en hoj för att tjäna pengar på, undvik sporthojar, klass sju, närapå omöjliga att sälja idag Ds.

nä, jag ska inte köpa hoj för att sälja, jag hade tänkt och ha kvar den. Klass 7 har jag inte råd att försäkra så det blir nog en SZR 660. Minibussen är helt stängd där bak, inga fönster eller något så det blir nog förvarmt att slagga i den, och så är vi tre stycken...

Borde det inte finas typ formel 1 hotell eller något liknande? nån som har webadressen till formel 1?

Andyman_se skrev:
nä, jag ska inte köpa hoj för att sälja, jag hade tänkt och ha kvar den. Klass 7 har jag inte råd att försäkra så det blir nog en SZR 660. Minibussen är helt stängd där bak, inga fönster eller något så det blir nog förvarmt att slagga i den, och så är vi tre stycken...

Borde det inte finas typ formel 1 hotell eller något liknande? nån som har webadressen till formel 1?

Finns ett bra o billigt hotell vid stationen, heter typ banhof hotel. Väldigt lätt att hitta till.. kör till stationen.. kör vidare utmed stationen tills du kommer till en konstig korsning med trafikljus.. kör raktfram o sen direkt till vänster.. där ligger en liten parkering.. parkera där o titta till vänster efter hotellet.. när jag var där senast så tog dom 95 DM för dubbelrum.. o ni kan även få en extra säng.. i priset igår även frukost..

ska se om jag kan hitta nån bra karta som visar vart de ligger..

Andyman_se skrev:
Jag tänkte åka ner till Hamburg nu till helgen och söker därför billigt boende. Nån som kan rekommendera något? Då jag ska ner med en minibuss tänkte jag även kika lite på hojar och eventuellt plocka med mig en hem. Är det någon som vet någon bra hemsida till nån hojhandlare i närheten av Hamburg? Vill gärna ha tips på hoj också, funderar på en Yamaha SZR 660, det verkar vara en duglig hoj och så har jag råd att försäkra den också. Finns det några andra hojar i samma klass?

Det enda man behöver ha med sig av handlaren är briefet och kvittot va? man behöver väl inga föräkringar och skyltar eller så om man inte ska köra hem hojen? Sen är det väl bara reg. besiktning och vägning också, plus intyg av generalimportören om effekt och så. Är det nåt jag har glömt så upplys mig gärna.

//Andreas

http://www.ore.vv.se/fordon/importEU.htm

skylten är väl personlig i Hamburg, en försäkring är att ta med sig skylt till Sverige. och skicka den sen till "tysken". Det är mer så han inte ska anmäla den stulen, har man då hans skylt (om den är personlig). så kan han inget göra. På sidan 3 står alla ändringar som är gjorda, mer/mindre häst mm. Hojen måste vara i svensk stanard. Vänta max tre månader att regga den, sen så börjar den att skrivas ut från det tyska systemet (jobbigt). När jag reggade min så hade jag bara med mig briefe. På mobile kan man söka på vill stad/del i Tyskland man vill köp på. Tänk på momsen så du inte får betala den. lycka till

conno skrev:
http://www.ore.vv.se/fordon/importEU.htm

skylten är väl personlig i Hamburg, en försäkring är att ta med sig skylt till Sverige. och skicka den sen till "tysken". Det är mer så han inte ska anmäla den stulen, har man då hans skylt (om den är personlig). så kan han inget göra.

(Japp, alla regskyltar i Das Vaterland är personliga)

HÄPP......vänta lite nu. Visst är det väl så att om du kommer till
tyskens tull på väg till Svedala och de vill kontrollera papprena på
hojen, så måste man kunna visa upp:
1. Fahrzeugbrief
2. Köpekontrakt (lämpligt på tyska)
3. Kvitto på att man pröjsat beloppet (kvittens finns oftast på
köpekontraktet.
4. ABMELDEN-pappret...!!??

Jag kan såklart ha fel, men jag har fått lära mig att Abmelden-
papper, d v s att hojen är avställd, är ett måste att visa upp vid
utfart från landet (sedan är ju frågan hur tusan herr Tullgubbe
vet att man är svensk och att skylten som eventuellt är lämnad
kvar på hojen inte är din. Om man KÖR hojen hem alltså)

Vi köp av handlare - inget problem, alla deras hojar är avställda.
Privat däremot kan det vara lite kinkigare eftersom Landkreis
kontoren endast har öppet på vardagar, dessutom oftast endast
på förmiddagar.

Ska man alltså köra sin båge hem, vill det till att man är där på en
vardag.

Rättningar om ovanstående är fel mottages tacksamt!!!

Om inte reglerna blivit ändrade sedan i våras då jag importerade en hoj behöver man bara Fahrzeugbrief i orginal samt stämpel på detta att fordonet är avställt. Fahrzeugbriefet gäller som intyg för effekt och övrig fordonsdata. Försäkring behövs bara innan du ringer och ställer på fordonet.

Två bra tips om du ska handla i Tyskland:

http://www.bahn.de = Här hittar du tidtabeller till de flesta tåg och bussar.

http://www.viamichelin.com = Här hittar du kartor, resvägar, avståndstabeller, hotell mm i hela europa. Helt suverän sida.

Jag hade alla resvägar och tider för kollektivtrafik klara och utskrivna redan när jag flög ner så det gick hur smidigt som helst. Det står till och med hur du ska köra och när du ska svänga mm.

Lycka till med hojköpet...

Det löste sig bra. Hittade ett schysst billigt hotell på Reeperbahn och köpte hojen privat. Risken jag tog var att jag kunde inte få med mig briefet hem eftersom jag skulle åka hem samma dag (tog dock en kopia) och avskrivningsstället var stängt. Men det löste sig ändå, jag blev inte stoppad i tullen och briefet kom med fedex idag. Vägning gjorde jag igår och regbesiktning är imorron. Hoppas bara jag inte har missat något så att den inte går igenom men det tror jag inte.

Hojen blev en Suzuki xf 650 freewind, kanske inte den mest upphetsande hojen men den passar mina behov, budget och försäkringsklass.

Ska se om jag lyckas få med en bild också...

Bifogat

• freewind.jpg
    freewind.jpg
    13.4 KB · Visningar: 89
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back