Import Litauen

Hojarna är dyrare i polen än i sverige:va kollade ktm 50sx-65cc. Vad jag inte förstår är hur vanliga polacker har råd, jag själv har föräldrar från ungern och rör mig ganska mkt där nere. Fina dyra bilar bland vanliga löntagare är mer regel än undantag trots den kassa lönen, räntan vid köp av ny bil på avbetalning är i stort sett densamma som i sverige, och dom köper inte vad som helst, bmw 5-serie, mercor, audi nya volvo v70 etc. Har en polare som jobbar på ett tryckeri i budapest, ett rätt så bra jobb, han tjänar ca 550€ utmoch hyran för lägenheten ligger på ca 250€ + el, tv, bredband så det landar nog på en runt 300€, då har han ca 250€ kvar att röra sig med som ska räcka hela månaden trots att det är en rätt ok lön där, borde vara ngt liknande i polen så hur i helvete vanliga människor i dessa länder har råd med allting förstår jag inte då priserna på fordon av av alla dess slag ligger på samma nivå som i sverige. Man tror att fordon i ett östland automatiskt är sååååå mkt billigare men det stämmer inte, skulle ett valfritt fordon avvika för mkt i pris bör man vara uppmärksam precis som i sverige. Har själv kollat begagnade hojar i ungern för att krasst konstatera att det inte ens är lönt att tänka på det, i stort sett samma priser som här. Sen är iaf ungrarna jävligt duktiga på att gnälla för allt och ingenting, pengarna räcker inte, lönen suger, allting har blivit så jävla dyrt vi har inte råd att äta osv osv buhu samtidigt som dom lutar sig mot den nya mercan, prioriteringar är inte deras starka sida. Klart som fan pengarna inte räcker när dom har belånat sig upp över öronen:dummer

Jag har inte varit i Ungern men i de delar av östblocket jag har varit i så har det inte varit samma människor som har haft nya mercor som har klagat på att allt är så jävla dyrt. Det välståndet man ser har mest gått till de redan bemedlade och ökat inkomstklyftorna. Om allt är 30 % billigare i Litauen så tjänar du inte 30 % mindre än i Sverige i kassan på balt-Ica utan kanske 70 % mindre. För att inte tala om pensionärer och arbetslösa o.s.v.

Sen är det väl precis som i Sverige att det mesta av all flashig konsumption stavas L-Å-N.

Jag har inte varit i Ungern men i de delar av östblocket jag har varit i så har det inte varit samma människor som har haft nya mercor som har klagat på att allt är så jävla dyrt. Det välståndet man ser har mest gått till de redan bemedlade och ökat inkomstklyftorna. Om allt är 30 % billigare i Litauen så tjänar du inte 30 % mindre än i Sverige i kassan på balt-Ica utan kanske 70 % mindre. För att inte tala om pensionärer och arbetslösa o.s.v.

Sen är det väl precis som i Sverige att det mesta av all flashig konsumption stavas L-Å-N.

Självklart är inte 100% av invånarna "rika" men jämför mot hur det var innan. Jag håller till i de södra delarna och väldigt väldigt många som har ett vanligt kneg har ofta också en väldigt fin bil, det är nästan så dom fnyser åt en jävla svenne som kommer ner i en "gammal" 9-5:a. Att gå från kommunism till att helt plötsligt få fri tillgång till banker, europa osv kan komma som en chock för många, inte alltid dom tänker till innan dom shoppar en bil för 300 000:- på kredit men verkligheten kommer alltid ikapp vilket krisen i ungern nere bevisat. Att sverige har europas äldsta bilpark kan bero på att svensken är lite mer eftertänksam med sin ekonomi vad vet jag. Om du nu var där nere så kanske du också observerade att fetman har blivit ett tilltagande problem för invånarna, aldrig någonsin har ungrarna varit så feta som idag, det äts och äts också äts det lite till, små barn med rätt allvarliga fetmaproblem, vi åker ofta och badar på olika spabad runtom i södra ungern och jag kan säga att föräldrarna stoppar i så mkt "skit" i sina ungar att man ibland har lust att ta ett snack med dom. Glass, spunnet socker, munkar, langos osv osv dagarna i ända men ändå så gnälls det över att pengárna inte räcker till:dummer eller som jag sa till frugan i somras, ungrarna skulle behöva införa lite kommunism igen i några år så dom landar en aning för det har gått överstyr.

Är du ungrare?

Last edited:
Hojarna är dyrare i polen än i sverige:va kollade ktm 50sx-65cc. Vad jag inte förstår är hur vanliga polacker har råd, jag själv har föräldrar från ungern och rör mig ganska mkt där nere. Fina dyra bilar bland vanliga löntagare är mer regel än undantag trots den kassa lönen, räntan vid köp av ny bil på avbetalning är i stort sett densamma som i sverige, och dom köper inte vad som helst, bmw 5-serie, mercor, audi nya volvo v70 etc. Har en polare som jobbar på ett tryckeri i budapest, ett rätt så bra jobb, han tjänar ca 550€ utmoch hyran för lägenheten ligger på ca 250€ + el, tv, bredband så det landar nog på en runt 300€, då har han ca 250€ kvar att röra sig med som ska räcka hela månaden trots att det är en rätt ok lön där, borde vara ngt liknande i polen så hur i helvete vanliga människor i dessa länder har råd med allting förstår jag inte då priserna på fordon av av alla dess slag ligger på samma nivå som i sverige. Man tror att fordon i ett östland automatiskt är sååååå mkt billigare men det stämmer inte, skulle ett valfritt fordon avvika för mkt i pris bör man vara uppmärksam precis som i sverige. Har själv kollat begagnade hojar i ungern för att krasst konstatera att det inte ens är lönt att tänka på det, i stort sett samma priser som här. Sen är iaf ungrarna jävligt duktiga på att gnälla för allt och ingenting, pengarna räcker inte, lönen suger, allting har blivit så jävla dyrt vi har inte råd att äta osv osv buhu samtidigt som dom lutar sig mot den nya mercan, prioriteringar är inte deras starka sida. Klart som fan pengarna inte räcker när dom har belånat sig upp över öronen:dummer

kollar man på äldre eller specifika hojar så kan dom nog vara dyrare här nere :) men jag tycker generellt sätt när jag kollar på blocket så står Polen bra i pris på en hel del. Jag köpte min Gixxer 750 K8 för 48papp nyss, 1800mil nyservad inkl fullstämplad service bok i riktigt fint skick. Jag vet inte vad man får ge för "de finare" exemplaren av K8-K9 i sverige nu för tiden men sist jag kollade va vi en del kronor över. Till saken hör att i Polen kostar det ingenting att köra hoj, jag betalar 480kr / helår i trafikförsäkring på min GSXR 750 K8 så de tar ut sig på den fronten för polakerna, men generellt sätt så kör inte vanliga arbetare fina hojar i polen, de rullar många på äldre bandit med mera och tycker dom har riktigt fina hojar (då pratar vi sådana som betalar cash o inte tar lån).

Just and KTM 50sx kan jag inte säga något om för de har jag inte en susning om vad de är :) däremot får du lätt en FZ6 2004 + för 17-20 papp (tar ej skabb exemplaren då, de finns dom för de priset o under innan prutning som ser "ok" ut) efter hård prutning, och de är väl allt annat än dyrt får man väl ändå tycka.

men ja som sagt, de beror på vad de är för hoj man kollar på här i polen, är någon intresserad av något så får man gärna kontakta mig så kan jag försöka hjälpa till i så god mån jag kan :) :krama

:) tillbaka till litauen..
Prisskillnader Sverige-Litauen..
hur tänker ni, finns på webben autogidas.lt, autoplius.lt bra bil till rätt pris, nu?

Dyrare i polen? Jag såg en Ducati 1098 -08 på den polska sidan för runt 60k! Billigaste i sverige med fler mil låg på 100k! När jag byter hoj nästa gång kommer jag kika i polen iaf å ta en minisemester med min polska polare :yoparty

Fan, jag skulle aldrig köpa en hoj om jag viste att den var importerad från något baltiskt land.

Menmen, det kanske bara är jag...

Fan, jag skulle aldrig köpa en hoj om jag viste att den var importerad från något baltiskt land.

Menmen, det kanske bara är jag...

När det gäller bilar är Litauen sedan ett bra tag ganska farligt, både tveksamma lagnignar av krockade fordon och stulna fordon med överförda identiteter från exempelvis krockade fordon.

https://www.carfax.se/article/teknikens-värld-juli-2014-tjuvarnas-marknad.html
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130520/vattenskadade-usa-bilar-lurar-svenska-kopare
(ja, jag vet att Carfax har egenintresse av att få folk att kolla upp bilars bakgrund, men första länken härrör från artikel som är fristående från bolaget)

Har inte hört motsvarande om hojar men å andra sidan vore det konstigt om det inte skulle förekomma även där, så kolla fordonet extra noga om ni funderar på att slå til, varesig det är i Litauen eller fordon som hänrör därifrån.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!