Import från USA

När jag importerade min hoj från USA så fick jag uppfattningen av allt ringande runt till Bilprovning mfl att en ny hoj kan du omöjligt regga i Sverige.

Men som sagt ring och kolla själv. När du fått svar från en person ring igen och prata med en annan för att vara säker.

Tack för bilden Mark försökte att klistra in en länk men oj så fel det blev.Sorry
Men vill å det bestämdaste hävda min tillhörighet till mänsklig art förvisso har jag en diffus kroppsbyggnad å e lite vag i konturerna men ändå fullt synlig för blotta ögat .
Och jag är nu till och med ganska säker på att jag kan få hojen regad här hemma .USA är nog det enda land man kan ta hem en hoj ifrån utanför EU, vissa undantag finns men i princip är det det enda land som har de krav och intyg som ställs för import till Sverige
Men säker är man nog inte förens det hela är klart .
Men en fråga jag undrar lite över hur fan kan jag köpa denna hoj för 84000 i USA som handlarn här hemma vill ha 159 000 för sån jävla avans har han väl inte på en hoj?
Säljer japanerna den billigare till jänkarna eller va beror det på?

Tack för bilden Mark försökte att klistra in en länk men oj så fel det blev.Sorry
Men vill å det bestämdaste hävda min tillhörighet till mänsklig art förvisso har jag en diffus kroppsbyggnad å e lite vag i konturerna men ändå fullt synlig för blotta ögat .
Och jag är nu till och med ganska säker på att jag kan få hojen regad här hemma .USA är nog det enda land man kan ta hem en hoj ifrån utanför EU, vissa undantag finns men i princip är det det enda land som har de krav och intyg som ställs för import till Sverige
Men säker är man nog inte förens det hela är klart .
Men en fråga jag undrar lite över hur fan kan jag köpa denna hoj för 84000 i USA som handlarn här hemma vill ha 159 000 för sån jävla avans har han väl inte på en hoj?
Säljer japanerna den billigare till jänkarna eller va beror det på?

Du kommer tyvärr inte kunna regga en helt ny hoj som aldrig varit i trafik om inte regler ändrat sig senaste året sen jag kollade.

Du köpte den för 84 sen kan du nog lägga på ca 30% innan du har den hemma och reggad. Men i ditt fall ser det tyvärr dystert ut :( Men lycka till.

det är ju klockrent om man ska ta hem en ny hoj för bana, det verkar iaf billigare än att köpa flång nytt i i riket. Men detta funderar jag på ang import. hur är det om man har bekanta i USA som skickar gåvor, kan jag t ex plocka ner hojen och skicka motor för sig? och ram o hjul för sig? blir det moms på det med,om det är en gåva? går det som skrot om jag skickar i delar?

Jag fraktar med Nordtrafik som dessutom har en kanonsida med massor av info om detta.
Sedan så kanske jag inte har stenkoll på detta men va fan man måste chansa lite här i livet och går den inte att besiktiga så får det väl vara så då jag stannar inte allt för ofta på polismans tecken i vanliga fall så förlusten blir väl andrahandsvärdet .Nu får jag väl hela gruppen Bror Duktig på mej som utrycker mig på detta vis .Skitsamma har inte hittat nån R1-09 nån annanstans i den fräcka färgen Gul/Svart så jag får väl chansa och försöka mig på detta men med den läsning av berörda myndigheters hemsidor så har jag inte kunnat uttyda att det inte skulle gå :
Kända Kostnader hitintills:

Ny R1-09 11450$ med frakt till FortLauderdale 84000
Frakt FortLauderdale-Göteborg 850$ 6200
Terminalhantering 800
Speditionmsavgift 750
Försäkring Typ A 1,5% på förs.belopp 1500
Moms o Tull på 8000$ Kvittot på hojen skrevs så att frakten till Fort Lauderdale var 3450$och hojpriset 8000$ med två kvitton och den frakt som ska läggas på för moms o tull är den over pölen, åtminstone så är det den frakten som det frågas om
58600+6200+800+750+1500*0,25*0,06= moms 17000
tull 5100
ursprungskontroll 500
Registreringsbesiktning 950
Hitintills ca 117000
Kan finnas nåt räknefel men i det stora hela är det nog ungefär så det ser ut
Återkommer när jag vart på¨bilprovningen om jag kommer så långt..

Verkar som om det mesta är medräknat.........dock!

..........Tillkommer kostnad för bullerprov på originaldämparna (http://www.sfro.com/index.html). Skall göras innan reg.besiktning, annars måste du dit igen för att "ombesiktiga/visa upp" intyget. Bullerprov görs oftast april - oktober, måste vara torrt väglag vid genomförandet.

Räkna inte med att en Yamaha handlare skriver ut originalintyg åt dig:huvet, inte ens om du är villig att betala pengar för det. De tjänar pengar på att sälja hojar inte på att skriva ut papper till paralellimporterande kostnadsjägare. Bra då är att ha med sig en "manual" för en 2009 då reg.bes. lättare kan skriva upp alla olika "siffror" från den (vikt, kw, längd, höjd, hjulbas osv..).

Importerade själv en 2007:a från USA förra året o sparade en hel skrälldus pengar på detta:banana. Genomförde alla procedurer för att få den reggad och det var inga problem alls egentligen (förutom att jag inte hade med mig något bullerprov på reg.bes. och därmed var tvungen att inkomma med det efteråt).

Glöm inte att när du ansöker om ursprungsintyg så gäller det intyget bara några månader, ha därför klart med bullerprovsdatum innan detta, så att du inte behöver söka nytt ursprungsintyg.

PM:a gärna om du har några frågor, annars lycka till, det kommer att gå galant:tummenupp.

T.

Verkar som om det mesta är medräknat.........dock!

..........Tillkommer kostnad för bullerprov på originaldämparna (http://www.sfro.com/index.html). Skall göras innan reg.besiktning, annars måste du dit igen för att "ombesiktiga/visa upp" intyget. Bullerprov görs oftast april - oktober, måste vara torrt väglag vid genomförandet.

T.

Beställde mitt bullerintyg härifrån: http://www.beckab.se/start.html just för att slippa försöka pricka en tid då det är rätt väderförhållanden. Tror det blev 500-1000:- dyrare men klart värt det.

Du kommer tyvärr inte kunna regga en helt ny hoj som aldrig varit i trafik om inte regler ändrat sig senaste året sen jag kollade.

Du köpte den för 84 sen kan du nog lägga på ca 30% innan du har den hemma och reggad. Men i ditt fall ser det tyvärr dystert ut :( Men lycka till.

Om USA hojen tar vägen via tyskland så går den att regga in för då kommer den från ett EU land. Drygt bara för att svenska tullen krångligast i världen.

tyskarna har lättare regler.

Köp en reggad svensksåld banhoj, flytta över allt och sälj din importerade hoj som tävlingshoj!

Alternativt betala någon tävlingsåkare för papper och byt ram med han.

Lycka till.

Min förra hoj som jag hade var en Suzuki GSXR 1000 K8.
Den var USA importerad ny. Förra ägaren reggade den ny.
Det var en firma som tog in den utan att regga den.
Har för mig att han fick ha intyg om buller samt byta bromsbelägg
på verkstad samt ha intyg på att dom var asbestfria.
Sen var det inga problem.

Det man ska tänka på vid en USA import är att ingen garanti knappast gäller, märkesförsäkringar gäller ej importcyklar, svårare att sälja begagnad= sämre andrahandvärde än en svensksåld hoj.

...

Hur går det för dig Mysecret? Kommit något längre med importen?
Nyfiken på hur mycket problem det är att importera ifrån usa.

från den 4 feb 2008 så gäller nya importregler från staterna. ett nytt fordon måste bli registrerat på någon i usa för att få sin "title". utan detta kan du ha hojen som banhoj men du kommer aldrig att kunna registrera in hojen eller bilen. så köper du en ny hoj utan att någon varit registrerad ägare på denna, då har du problem.

Ducce

Har inhandlat en 749:a från USA och har alla papper i ordning saknar nu endast ett bullertest som ska göras nästa vecka hoppas jag om allt går enligt planerna.:gnissla

Jag skulle bara vilja tipsa om att prata med teknikerna på bilprovningen så hjälper dom säkert till så mycket dom kan. Jag var själv iväg till bp och visade upp hojen för att se så allt var iordning och enligt :Bugartekniker på plats behövde jag bara göra ett bullertest nu för att få den godkänd, dom var jättetrevliga och tillmötesgående :krama så jag ska nog ta med bullar när jag gör min reg.bes. :)

Jag är dock lite förbryllad, i USA är hojen godkänd enligt deras normer för 80db vilket är ett lägre värde än vad vi har här i EU, dämpren är orginal och e-märkt men ändå så kan man tydligen inte lita på e-märkningen här i svea rike. Det man däremot kan lita på är e-märkningen på lampor/blinkers, ramen osv något byrokratiskt kan tycka.

mvh

har legat lite på latsidan nä det gäller min hoj fast nu är det dags att ta tag i det igen
då den anländer till göteborg den 2 maj kan passa på att ge Nordtrafik och och Tomas där
tt stort tack för all hjälp och alla råd i samband med frakten från USA och till er som funderar på samma sak varmt rekomendera dem som shipper www.nordtrafik.se
Ang att få in hojen i trafik så hyser jag ganska stora förhoppningar på att det ska lyckas
då jag på blocket såg en exakt likadan hoj också en 09 import från usa med 0 km körda reggad till salu så visst går den att få in i trafik men som sagt jag har varit lat sista tiden men blir tvungen nu att ta mig i kragen och fixa till det här
återkommer

Hojen är klar utan större besvär, inga intyg behövdes från Ducati Sverige så nu är det nog bara kvar för Ducati att börja sänka sina priser så folk köper av dom svenska italienarna istället:tungan

Hojen är klar utan större besvär, inga intyg behövdes från Ducati Sverige så nu är det nog bara kvar för Ducati att börja sänka sina priser så folk köper av dom svenska italienarna istället:tungan

Men en 749, då köpte du inte den rent ny? Diskussionen handlade om huruvida det går att registrera en "ny" mc som kommit in från USA utan att ha haft någon tidigare ägare där.
Att registrera en begagnad USA import har jag själv gjort en gång och det är inga problem med det.

Men en 749, då köpte du inte den rent ny? Diskussionen handlade om huruvida det går att registrera en "ny" mc som kommit in från USA utan att ha haft någon tidigare ägare där.
Att registrera en begagnad USA import har jag själv gjort en gång och det är inga problem med det.

Jag förstår, då missförstod jag tråden lite från början. Min hoj har gått 400mil och betraktades som ny med moms och liknande men den har ju varit i bruk så i det avseendet så är den ju begagnad.:)

§Hojen hemma går som ett troll dock är inte jag ett som tidigare troddes ,alla intyg som behövdes följde med från USA inga problem som helst vid reg.bes. Men USA är det enda land du kan importera en ny hoj ifrån, utanför EU och bara regga direkt... :banana

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!