Jag fraktar med Nordtrafik som dessutom har en kanonsida med massor av info om detta.
Sedan så kanske jag inte har stenkoll på detta men va fan man måste chansa lite här i livet och går den inte att besiktiga så får det väl vara så då jag stannar inte allt för ofta på polismans tecken i vanliga fall så förlusten blir väl andrahandsvärdet .Nu får jag väl hela gruppen Bror Duktig på mej som utrycker mig på detta vis .Skitsamma har inte hittat nån R1-09 nån annanstans i den fräcka färgen Gul/Svart så jag får väl chansa och försöka mig på detta men med den läsning av berörda myndigheters hemsidor så har jag inte kunnat uttyda att det inte skulle gå :
Kända Kostnader hitintills:
Ny R1-09 11450$ med frakt till FortLauderdale 84000
Frakt FortLauderdale-Göteborg 850$ 6200
Terminalhantering 800
Speditionmsavgift 750
Försäkring Typ A 1,5% på förs.belopp 1500
Moms o Tull på 8000$ Kvittot på hojen skrevs så att frakten till Fort Lauderdale var 3450$och hojpriset 8000$ med två kvitton och den frakt som ska läggas på för moms o tull är den over pölen, åtminstone så är det den frakten som det frågas om
58600+6200+800+750+1500*0,25*0,06= moms 17000
tull 5100
ursprungskontroll 500
Registreringsbesiktning 950
Hitintills ca 117000
Kan finnas nåt räknefel men i det stora hela är det nog ungefär så det ser ut
Återkommer när jag vart på¨bilprovningen om jag kommer så långt..
Verkar som om det mesta är medräknat.........dock!
..........Tillkommer kostnad för bullerprov på originaldämparna (
http://www.sfro.com/index.html). Skall göras
innan reg.besiktning, annars måste du dit igen för att "ombesiktiga/visa upp" intyget. Bullerprov görs oftast april - oktober, måste vara torrt väglag vid genomförandet.
Räkna inte med att en Yamaha handlare skriver ut originalintyg åt dig

, inte ens om du är villig att betala pengar för det. De tjänar pengar på att sälja hojar inte på att skriva ut papper till paralellimporterande kostnadsjägare. Bra då är att ha med sig en "manual" för en 2009 då reg.bes. lättare kan skriva upp alla olika "siffror" från den (vikt, kw, längd, höjd, hjulbas osv..).
Importerade själv en 2007:a från USA förra året o sparade en hel skrälldus pengar på detta

. Genomförde alla procedurer för att få den reggad och det var inga problem alls egentligen (förutom att jag inte hade med mig något bullerprov på reg.bes. och därmed var tvungen att inkomma med det efteråt).
Glöm inte att när du ansöker om ursprungsintyg så gäller det intyget bara några månader, ha därför klart med bullerprovsdatum innan detta, så att du inte behöver söka nytt ursprungsintyg.
PM:a gärna om du har några frågor, annars lycka till, det kommer att gå galant

.
T.