Import från USA

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
R1 -09
Jag har köpt en ny R1-09 från en firma i USA som skall skeppas hem nu närmsta veckorna vad menas med att den måste ha tagits i bruk i USA för att kunna bli besiktigad och körklar hemma i svedala? Min R1 kommer först att sättas ihop och sedan åter skruvas isär och in i den trälåda som nya hojar levereras i, detta kanske verkar lite konstigt men firman som är auktoriserad (stavas det så?)Yamaha Dealer måste göra så då han har nåt avtal som säger att han måste sätta ihop hojen innan försäljning men jag vill va säker på att den kommer hem orörd och det är jag inte så säker på att den gör vid RORO frakt, som det dessutom inte går att försäkra sig mot repor och småskavanker i samband med detta shippingalternativ ,så han lovade att återställa biken i trälådan .Men hur är det måste jag då på nåt vis regga in den först i USA och vad skall det då i så fall fylla för syfte det är ju samma hoj oavsett ,jag får ju med CoC intyg och övriga papper sen har jag förstått att jag har turen att Yamaha i sverige skriver ut de andra intygen för 2000 men om jag bara får den hemskeppad utan att den vart regad i usa ,är det inte möjligt att få den godkänd vid reg.besiktning och fordsonsbesktningen då ?:huvet

om jag inte mins fel så är det bara med flyttgods man tjänar på att importera från usa du kommer säkert att åka på moms och reg avgifter om det ens är möjligt att regga den i sverige.

jag har för mig att du måste ha intyg från motortillverkaren på utsläpp och dyl som säkert inte är gratis,sen frakt i original trälåda tror jag inte är nåt problem men se till att den på nåt sätt är försäkrad för om fartyget dumpar containern till havs om dom råkar i sjönöd har jag för mig att du inte får nåt av skepparn...

Du kommer att stöta på en uppsjö av problem och avgifter. Tro mej, jag har redan försökt...

Min uppfattning när jag kollade upp det förut är att den måste ha varit reggad i USA och tagen i trafik en viss period. Därtill kommer alla avgifter mm mm för import från 3'e land.

Jag liksom de flesta andra gav upp den tanken rätt omgående.

Btw; Ibland ser man helt nya hojar till salu som ej går att regga, borde vara en GANSKA stor förlust.

Det är sånt här man tar reda på innan! Tråkigt om du kommit så långt i affären att det inte går att avbryta för jag som många andra tror att du inte kommer kunna regga den alls! Har hört nånstans att den måste rullat 200 mil eller nått sånt innan den kan exporteras till sverige, annars räknas det so ny hoj och yamaha sverige vill inte ha konkurrenter från annat land!

Detta är inget jag vet säkert utan bara hört så för din skull hoppas jag det inte stämmer!
Men som sagt, varför inte köpa en ny i Sverige?

hoppas du har räknat med tull och moms=33% på dit köp pris inkl frakt
resten hjälper yamaha dig med ring närmsta yamaha återförsäljare borde inte va några problem.:tummenupp

Last edited:
Ja, dom blir säkert jätteivriga att få hjälpa någon som sidoimporterat en Yamaha

Precis, det är därför yamaha har en egen sverige avdelning... För att man ska köpa en av DOM istället! Varför hjälpa någon som just blåst dom på en hoj...

Samma sak gäller inom HIFI världen då jag trodde jag kunde göra en väldigt bra deal på en lite bättre förstärkare från usa men den är spärrad i usa för att inte fungera i sverige med vårt elnär och det kostar så mycket att fixa det att det inte lönar sig, man kan köpa en billigare i sveriga då via deras importör!:huvet:brinnerup

Samma sak gäller nog för motorcyklar.... :död

Bara en fråga: varför köpa flong ny hoj i USA utan att ha järnkoll på regelverket?:confused:
Bästa inlägget i tråden , hittills...

Edit: Finns hur mycket trådar som helst om "egenimport" av fordon både på SH och andra ställen.
EN sak är då säker, tull och moms, 5% + 25% kommer du inte undan..Och det är bara början på problemen.:tummenupp

ALLT i ämnet finns beskrivet på nätet.

Last edited:
Bästa inlägget i tråden , hittills...

Edit: Finns hur mycket trådar som helst om "egenimport" av fordon både på SH och andra ställen.
EN sak är då säker, tull och moms, 5% + 25% kommer du inte undan..Och det är bara början på problemen.:tummenupp

ALLT i ämnet finns beskrivet på nätet.
Är inte tullen på 20%? 20%+25% :va edit: efter snabbt googlande såg jag nu att det är 6% :tummenupp

Får du med coc-intyg och övriga papper som krävs kan jag inte tänka mig att det inte skulle gå.
Bäst är ju om du ringer Transportstyrelsen och frågar.

Last edited:
om jag inte mins fel ..... säkert att åka på moms och reg avgifter om det ens är möjligt

jag har för mig .....som säkert inte ......tror jag ...... på nåt sätt är försäkrad jag för mig ...

Människa, stå upp för dig själv någon gång:mad::rolleyes::)

Är inte tullen på 20%? 20%+25% :va edit: efter snabbt googlande såg jag nu att det är 6% :tummenupp

Får du med coc-intyg och övriga papper som krävs kan jag inte tänka mig att det inte skulle gå.
Bäst är ju om du ringer Transportstyrelsen och frågar.

6 %:va:va:va var har du fått dessa uppgifter

Jag fraktar med Nordtrafik som dessutom har en kanonsida med massor av info om detta.
Sedan så kanske jag inte har stenkoll på detta men va fan man måste chansa lite här i livet och går den inte att besiktiga så får det väl vara så då jag stannar inte allt för ofta på polismans tecken i vanliga fall så förlusten blir väl andrahandsvärdet .Nu får jag väl hela gruppen Bror Duktig på mej som utrycker mig på detta vis .Skitsamma har inte hittat nån R1-09 nån annanstans i den fräcka färgen Gul/Svart så jag får väl chansa och försöka mig på detta men med den läsning av berörda myndigheters hemsidor så har jag inte kunnat uttyda att det inte skulle gå :
Kända Kostnader hitintills:

Ny R1-09 11450$ med frakt till FortLauderdale 84000
Frakt FortLauderdale-Göteborg 850$ 6200
Terminalhantering 800
Speditionmsavgift 750
Försäkring Typ A 1,5% på förs.belopp 1500
Moms o Tull på 8000$ Kvittot på hojen skrevs så att frakten till Fort Lauderdale var 3450$och hojpriset 8000$ med två kvitton och den frakt som ska läggas på för moms o tull är den over pölen, åtminstone så är det den frakten som det frågas om
58600+6200+800+750+1500*0,25*0,06= moms 17000
tull 5100
ursprungskontroll 500
Registreringsbesiktning 950
Hitintills ca 117000
Kan finnas nåt räknefel men i det stora hela är det nog ungefär så det ser ut
Återkommer när jag vart på¨bilprovningen om jag kommer så långt..

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back