Import från polen

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Någon som har erfarenhet? Kan man kolla upp något hojregister eller liknande där så hojen inte är stulen o.s.v.?

Någon som har erfarenhet? Kan man kolla upp något hojregister eller liknande där så hojen inte är stulen o.s.v.?

Kan det varra den på blocket för 45´ eller nått?! Kollade lite på den själv och tyckte att den verkade helt ok (ja ja, enl annonsen). Tyvärr har jag inget med substans att berätta. ang polenimport...

Eftersom att Polen är ett EU-land borde det inte vara några probs. Vet tyvärr inget mer. Har dock reggat in Tysk-, Engelskt-, och Italienskt och det har varit smidigt.

Alla register som tex upplysningar om registreringsnr är sekretessbelaggda i Polen. Köper man en bil i ett annat län tex så får dom först ett tillfälligt bevis som är giltigt i en månad just för att deras myndigheter på länsnivå ska kolla fordonets riktighet.

Många hojar där (läs de flesta) är ursprungligen från Tyskland eller Österrike. Köper du en sådan blir det problem eftersom tredjelandsimport inte är tillåtet och det med all sannolikhet blir tvärstopp hos SBP. Är den däremot nyreggad i Polen från början är det givetvis inget problem.

Sedan bör du kunna språket och få hjälp av någon som bor där. Dels för deras myndigheter är ganska dryga plus att risken för att bli blåst är rätt överhängande.

myndigheterna i HELA östeuropa är väl jävligt dryga, fattar då fan inte vad dom sysslar med! dom ville med i unionen och nu e dom med och då är det väl dags att dom börjar uppföra sig:huvet , men jag antar att det kommer att ta ett ex antal år att bli av med dessa som är uppväxta i det gamla östeuropa så att vi får in våran generation av nytänkande:tummenupp

De är inte uppkopplade mot centrala register utan mycket sköts manuellt på hederligt papper. Sedan är mycket av byråkratin uppdelat lokalt på de olika länen.
Sist men inte minst ska man inte underskatta korruptionen som även innefattar den yngre generationen.

Lite OT men senast jag var med och besiktade en hoj där kostade det en 50-lapp. Då kollade gubben på hojen genom fönstret samtidigt som han lugnt rörde om i sin kaffemugg och sedan stämplade regbeviset.

Många hojar där (läs de flesta) är ursprungligen från Tyskland eller Österrike. Köper du en sådan blir det problem eftersom tredjelandsimport inte är tillåtet och det med all sannolikhet blir tvärstopp hos SBP. Är den däremot nyreggad i Polen från början är det givetvis inget problem.

Min förra Hornet var en 'gråimport' (ny-vid-sidan-om-import) från ngt land med km/h och högertrafik till England. Jag köpte hojjen själv i England och reggade den utan problem i Sverige. Alltså inga problem med det som du kallar tredjelandsimport. Har för övrigt aldrig hört om detta tidigare.:va

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back