Import från Estland

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Ser fler och fler hojar som importerats från estland. Varför? Är de stulna i europa, exporterade till estland, blivit lagliga och sen exporterbara igen?

Fattar inte grejen för estland är ju i mina ögon knappast ett land där -04 youname it är exportgods. Snarare att -87 är importgods.

Kvaddade i USA, skeppade till Estland för att lagas halvdant, inreggade i Estland och eftersom de är med i EU så kan man sälja vidare dem med vinst i t.ex Sverige.

Esterna har nog haft pengar de senaste 15-åren! Det har sålts mycket nytt och importerats en massa begngagat från Europa. Nu är det dåliga tider så priserna är låga för tillfället i de gamla östländerna! Finns säkert flera "nitlotter" i form av reparerade/krockade bilar på marknaden jämfört med Sverige, men jag skulle nog känna mig lika säker på att köpa bil/hoi i Estland som i Tyskland!

Visst kan man göra klipp på att köpa Estlandssålda bilar/hojar, så länge man kollar upp historien bakom dem bara.
Sen så finns det ju t.ex. fordon som det skrivit om här på SH som köpts via England som visat sig ha bortslipade motornr, kvaddade, osv.

Några till bilar:

Före: http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/for-sale-volvo-xc90-2007-MTQxNDkxMjE
Efter: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_XC90_V8_AWD_7_sitsig_36606885.htm?ca=11&w=1

Före: http://www.salvageautosauction.com/...G+2-for-Sale/lot-17397891/Grand-prairie-Texas
Efter: http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Touareg_V6_2_AR_SVENSKBILGARANTI__37813433.htm?ca=11&w=1

Lite nyhetsbevakning om det hela:
http://svt.se/2.33782/1.2597450/krockskadade_bilar_saljs_till_ovetande_kunder

Samtliga bilar har enligt tidigare tråd i ämnet tagits in via Litauen (ett land som även nämndes när nyheterna rapporterade om skum-import)

Visst kan man göra klipp på att köpa Estlandssålda bilar/hojar, så länge man kollar upp historien bakom dem bara.
Sen så finns det ju t.ex. fordon som det skrivit om här på SH som köpts via England som visat sig ha bortslipade motornr, kvaddade, osv.

Några till bilar:

Före: http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/for-sale-volvo-xc90-2007-MTQxNDkxMjE
Efter: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_XC90_V8_AWD_7_sitsig_36606885.htm?ca=11&w=1

Före: http://www.salvageautosauction.com/...G+2-for-Sale/lot-17397891/Grand-prairie-Texas
Efter: http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Touareg_V6_2_AR_SVENSKBILGARANTI__37813433.htm?ca=11&w=1

Lite nyhetsbevakning om det hela:
http://svt.se/2.33782/1.2597450/krockskadade_bilar_saljs_till_ovetande_kunder

Vilket jävla äckelsvinföretag.
Har du mailat blocket och informerat?

Fast nu är ju forna öststatare ofta jävligt duktiga på att laga saker eftersom dom inte har haft slit och släng mentaliteten vi har haft här.

En kompis som var verkstadschef på en plåtverkstad här anställde en polack, det är den bäste anställda han någonsin har haft, han knackar tilll egna bitar till skärmkanter istället för att hämta ut en hel skärm och kapa ut den bit som ska bytas och kasta resten (som alla svenska plåtslagare har lärt sig)

Tar han ut en skärm och kapar en bit ur den så sparar han resten till en annan gång då han behöver en annan bit.

Med det sagt så är jag ändå nästan övertygade om att dessa importbilar är lagade med en massa genvägar.
(fuck, jag har fusklagat bilar själv, dock för eget bruk)

En annan plåtslagare jag känner berättade att dom hade fått in en tysklagad importbil som hade krockat, det var en rätt rejäl frontsmäll, men airbagen hade inte löst ut, så dom skulle koppla ur den innan reparationerna började.

Bilen hade inga Airbags, den hade lite motstånd inkilade i kontakten för att lura airbaglampan och OBD systemet.

Dessutom hade dom svetsat på nya bitar på dom tidigare ihopknycklade bitarna i deformationszonerna vilket gjorde att krockvåldet blev onödigt stort på personerna i bilen, bilen veckade sig på ställen där den inte borde ha veckat sig, dörrarna kilades igen osv...

Jag trodde den här tråden skulle handla om tjejer :(

Det är ungefär samma där, mycket skadat gods som exporteras, men har man tur får man tag på ett fint exemplar, men då bör man nog åka dit själv och leta på marknaden.

Många av dom som kommer hit har många mil bakom sig men spacklas upp hjälpligt så att man tror att dom är fräscha. :D

Samtliga bilar har enligt tidigare tråd i ämnet tagits in via Litauen (ett land som även nämndes när nyheterna rapporterade om skum-import)
Helt korrekt, finns även en lång tråd på t.ex. Zatzy i ämnet. Finns iofs trådar på flertal andra forum om företeelsen i sig då den verkar att öka med tiden.

Men som situationen ser ut i dagsläget så är det av något skäl enklare att regga in en avreggad USA-bil/hoj i baltländerna och därefter ge den ett nytt liv inom EU.

Vilket jävla äckelsvinföretag.
Har du mailat blocket och informerat?
Nä, men det har andra redan gjort flertal gånger.
Sen är det ju inte olagligt att sälja reparerade fordon och ifall företaget "glömmer" nämna det vid försäljning så är det ju inte Blockets problem.

Helt korrekt, finns även en lång tråd på t.ex. Zatzy i ämnet. Finns iofs trådar på flertal andra forum om företeelsen i sig då den verkar att öka med tiden.

Men som situationen ser ut i dagsläget så är det av något skäl enklare att regga in en avreggad USA-bil/hoj i baltländerna och därefter ge den ett nytt liv inom EU.

Nä, men det har andra redan gjort flertal gånger.
Sen är det ju inte olagligt att sälja reparerade fordon och ifall företaget "glömmer" nämna det vid försäljning så är det ju inte Blockets problem.

Har aldrig varit med om att säljare informerat om tidigare skador. Det händer ju till och från att bilar krockar och lagas i Sverige oxå.

Har aldrig varit med om att säljare informerat om tidigare skador. Det händer ju till och från att bilar krockar och lagas i Sverige oxå.

Farsan hade en bil som drabbades av motorbrand, han hade varit in med den till märkesverkstan och klagat på att det luktade bensin när man körde den, men dom hittade inget fel.

Senare på väg till jobbet luktade det bensin som fan i bilen, men helt plötsligt slutade det lukta, farsan körde vidare tills det började lukta bränt och bilen började hacka.
Då hade bilen tagit eld medans han körde därför slutade det att lukta eftersom ångorna brann upp, men till slut smälte någon kabel så att bilen stannade, men bilen fortsatte att brinna eftersom det av fartvinden hade spridit sig till att brinna i underredsmassan.

Nåväl, bilen bärgades tillbaka till aukt.verkstad, dom bestämde sig för att laga den, men min far vägrade.
Försäkringsbolaget och bilverkstan lovade skriftligen att den skulle bli bättre än innan skadan efter reparation, varpå min far sa, "Jamen jag var ju in en vecka innan branden och hade tänkt byta, fick ett inbytespris alltså står det kvar eller har till och med höjts?"

I det läget kunde dom ju inte neka, så min far tog ut den nya bilen och lämmnade det utbrunna liket.
Sedan hamnade den repade bilen i bilhallen, jag var dit när den hade stått där i 6månader och bilhandlaren förklarade så bra bilen var.

Jag försökte med "Men det är ju ny underredsmassa under hela bilen, har den varit med om någon olycka?"

Säljaren förklarade att tidigare ägare hade varit en "äldre herre, som var väldigt noga med sina bilar och han hade gjort en ny underredsbehandlling"

Jag: "den ser ut att vara omlackad under list också?"
Säljaren: "Det gjorde den äldre herren för att det var lite stenskott där"
Jag: "Det luktar konstigt i bilen, det luktar rök, var farbrorn rökare?" (min far långpendlade och rökte ett paket om dagen)
Säljare: "onej, farbrorn var jägare och brukade åka ut i skogen och elda"

OSV....

Det var en av stans största märkesverkstäder, välkänt kvalitetsbilmärke, säljaren såg väldigt hederlig och förtroendeingivande ut, ingen kunde anat något annat.

Han halverade priset åt mig då jag sa att jag kände till hela historien.

Nåt år senare såg jag bilen på stan, totalt upprostad nertill.

Inget som inte görs dagligen, sätt bilar som är skarvade på mitten.

Inte på tvären ens.

Köper man en importerad bil utan att känna till bilens historia så är det nästan så att man förtjänar det.
Jag köper bara svensksålda bilar, av flera anledningar, och då med högst 2 ägare så att man har koll på historian på bilen. Det går också att ringa f-bolagen och kolla om de har haft några ärenden på den bilen, gick åtminstone att göra förr.

Säljare privata som företag brukar sällan uppge om bilen tidigare skadehistorik. Väldigt ofta har de nog ingen fullständig koll själva. När folk byter in sina bilar brukar de nog så gott som aldrig säga vad som hänt med bilen. Det är ju knappast så att säljarna går igenom bilen till varje beståndsdel. Som köpare har man ju en viss undersökningsplikt. Man får nog räkna med att det inträffat något på en begagnad bil med x tusen mil bakom sig. Det är nog mer regel än undantag att någon panel blivit omlackerad för att dölja en större eller mindre incident. Har det blivit rätt gjort ser jag inga problem att köpa en bil. Däremot skulle jag kanske akta mig för att köpa en bil som varit ordentligt skadad. Så fort det handlar om bilar för hundratusentals kronor skulle jag vara extra försiktig. En lätt begagnad Porsche 911 lär ju lappas ihop eftersom de betingar ett visst värde. Det finns x hundra tusen att laga för innan man beslutar för att skriva av en sådan bil. Sedan finns de de som köper upp vraken och försöker tjäna en hacka på tvivelaktiga reparationer.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back