Har aldrig varit med om att säljare informerat om tidigare skador. Det händer ju till och från att bilar krockar och lagas i Sverige oxå.
Farsan hade en bil som drabbades av motorbrand, han hade varit in med den till märkesverkstan och klagat på att det luktade bensin när man körde den, men dom hittade inget fel.
Senare på väg till jobbet luktade det bensin som fan i bilen, men helt plötsligt slutade det lukta, farsan körde vidare tills det började lukta bränt och bilen började hacka.
Då hade bilen tagit eld medans han körde därför slutade det att lukta eftersom ångorna brann upp, men till slut smälte någon kabel så att bilen stannade, men bilen fortsatte att brinna eftersom det av fartvinden hade spridit sig till att brinna i underredsmassan.
Nåväl, bilen bärgades tillbaka till aukt.verkstad, dom bestämde sig för att laga den, men min far vägrade.
Försäkringsbolaget och bilverkstan lovade skriftligen att den skulle bli bättre än innan skadan efter reparation, varpå min far sa, "Jamen jag var ju in en vecka innan branden och hade tänkt byta, fick ett inbytespris alltså står det kvar eller har till och med höjts?"
I det läget kunde dom ju inte neka, så min far tog ut den nya bilen och lämmnade det utbrunna liket.
Sedan hamnade den repade bilen i bilhallen, jag var dit när den hade stått där i 6månader och bilhandlaren förklarade så bra bilen var.
Jag försökte med "Men det är ju ny underredsmassa under hela bilen, har den varit med om någon olycka?"
Säljaren förklarade att tidigare ägare hade varit en "äldre herre, som var väldigt noga med sina bilar och han hade gjort en ny underredsbehandlling"
Jag: "den ser ut att vara omlackad under list också?"
Säljaren: "Det gjorde den äldre herren för att det var lite stenskott där"
Jag: "Det luktar konstigt i bilen, det luktar rök, var farbrorn rökare?" (min far långpendlade och rökte ett paket om dagen)
Säljare: "onej, farbrorn var jägare och brukade åka ut i skogen och elda"
OSV....
Det var en av stans största märkesverkstäder, välkänt kvalitetsbilmärke, säljaren såg väldigt hederlig och förtroendeingivande ut, ingen kunde anat något annat.
Han halverade priset åt mig då jag sa att jag kände till hela historien.
Nåt år senare såg jag bilen på stan, totalt upprostad nertill.