Import av skrot m.m.

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag har en något komplicerad fråga men ska försöka göra den så enkel som möjligt.

Om jag köper tex. en R1:a från tyskland som är skrotad men det finns fortfarande papper på den och "Abmeldebescheinigung" (Leaving permit enligt google)
Kan jag ta hem denna hoj från Tyskland och sedan bygga ihop den med en ny ram? Går det få detta inregistrerat utan jätteproblem med bilprovningen? Givetvis så tar man med den gamla ramen och papper och ber dom stansa in det nya numret på den nya ramen när man regbesiktigar den.

Hur funkar detta?

IO skrev:
Jag har en något komplicerad fråga men ska försöka göra den så enkel som möjligt.

Om jag köper tex. en R1:a från tyskland som är skrotad men det finns fortfarande papper på den och "Abmeldebescheinigung" (Leaving permit enligt google)
Kan jag ta hem denna hoj från Tyskland och sedan bygga ihop den med en ny ram? Går det få detta inregistrerat utan jätteproblem med bilprovningen? Givetvis så tar man med den gamla ramen och papper och ber dom stansa in det nya numret på den nya ramen när man regbesiktigar den.

Hur funkar detta?

Jag har frågat om samma sak, då sa dom att det inte skulle gå.
Lättast är att ringa till Bilprovningen och kolla med dem.

Eller med Swedie! Han har ju jiddrat om det där....

Du måste väl ha Farschugbreif (kollosalt felstavat med största sannorlikhet)
Det är väl som vårat reg pappet på hojen.
Men är det skrot så är ju inte detta med om jag förstår det hela rätt!

Så då blir det värre...

Olander skrev:
Lättast är att ringa till Bilprovningen och kolla med dem.

Har precis mailat dem och frågat, ska ringa om jag inte får ett vettigt svar.

Kamikaze kid skrev:
Du måste väl ha Farschugbreif (kollosalt felstavat med största sannorlikhet)
Det är väl som vårat reg pappet på hojen.
Men är det skrot så är ju inte detta med om jag förstår det hela rätt!

Så då blir det värre...

Denna hoj har tydligen det "Briefet" och även det sk. "Abmeldebescheinigung" som jag tolkat som utförseltillstånd(?) Så den är inte avregistrerad men ramen går inte att använda igen tydligen.

IO skrev:

Hur funkar detta?

Menar du skrotad som i kvaddad, eller som i att den är registrerad som skrotad i Tyskland? Finns pappret med det svårstavade ordet kvar så är det bara att ta hem den som vanligt.

Se på alla "ramen mit brief" de säljer i Tyskland. Första steget till det att din hoj saknas på parkeringen här hemma.

IO skrev:
Har precis mailat dem och frågat, ska ringa om jag inte får ett vettigt svar.

Denna hoj har tydligen det "Briefet" och även det sk. "Abmeldebescheinigung" som jag tolkat som utförseltillstånd(?) Så den är inte avregistrerad men ramen går inte att använda igen tydligen.

Abmeldebescheinigung=Avanmälan/avställningsbesked.

Betyder ingen skatt eller TUV(besiktning),skall dessutom förvaras på privatmark (dvs inte hos en handlare)

Går bra att regga in igen i Tyskland,men efter ett år så krävs en större besiktnig liknande våran reggbesiktning.

Sen om det går att föra in den i sverige i detta tillstånd får bilprovningen eller VV svara på.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Abmeldebescheinigung=Avanmälan/avställningsbesked.

Betyder ingen skatt eller TUV(besiktning),skall dessutom förvaras på privatmark (dvs inte hos en handlare)

Går bra att regga in igen i Tyskland,men efter ett år så krävs en större besiktnig liknande våran reggbesiktning.

Sen om det går att föra in den i sverige i detta tillstånd får bilprovningen eller VV svara på.

Aha, då förstår jag. Jag har mailat Bilprovningen och frågat, får se vad dom säger. Antar att det är som att den är avställd här i Sverige.

Någon annan kanske vet, måste hojen vara påställd i Tyskland för att man ska kunna regga in den i Sverige?

Abmelde bescheinung = ungefär avställt fordon

Har du bara briefet så e det lugnt!! Då kan du ju regga den i Sverige.

maxximus skrev:
Abmelde bescheinung = ungefär avställt fordon

Har du bara briefet så e det lugnt!! Då kan du ju regga den i Sverige.

Ok, kanon. Men vad säger besiktningen när man kommer med den böjda ramen från tyskland i handen och vill ha numret instansat i en ny ram?

IO skrev:
Aha, då förstår jag. Jag har mailat Bilprovningen och frågat, får se vad dom säger. Antar att det är som att den är avställd här i Sverige.

Någon annan kanske vet, måste hojen vara påställd i Tyskland för att man ska kunna regga in den i Sverige?

Varför skulle den behöva vara påställd? Någon gång förut måste/bör den ha varit det (det står i briefet) annars kommer BP ej vilja regga in den. Men det går ändå att lösa fast det e lite mer strul och utgifter....

IO skrev:
Ok, kanon. Men vad säger besiktningen när man kommer med den böjda ramen från tyskland i handen och vill ha numret instansat i en ny ram?

Ok du menar så, det vet jag ej exakt, beror nog på vilken typ av människa man träffar på BP. Vet ej exakt vad det står i BP:s "lagbok". Har du ringt dem? Men jag tänkte göra samma sak fast omvänt. Bra ram från Tyskland, men bara svenska papper, om du förstår mig?

Saxat från www.vv.se

Ska du köpa fordon i ett annat land och föra in fordonet till Sverige?
Här kan du läsa om vilka EU-regler som gäller när du ska köpa ett fordon i ett annat land och föra in till Sverige. Förutom det som nämns här nedan måste du också ta hänsyn till de bestämmelser som gäller i Sverige om att använda ett fordon med utländsk registrering. (Läs mer om bestämmelser i Sverige genom att klicka på länken Tillfällig registrering vid import till vänster.)

Du måste ha registreringsbevis från ursprungslandet
Tänk på att du måste ha ett registreringsbevis i original från ursprungslandets registreringsmyndighet. Om det landet utfärdar två delar av registreringsbeviset så måste båda delarna lämnas in till Bilprovningen i samband med registreringsbesiktningen. Du kan utläsa om ett land utfärdar en eller två delar genom rubriken på registreringsbeviset. Direktivet 1999/37/EG om ett enhetligt registreringsbevis säger att

utfärdar medlemsstaten en del skall det stå ”Registreringsbeviset”,
om det utfärdas två delar skall det stå ”Del I av registrerings-
beviset” alternativt ”Registreringsbeviset, del I”.
På del 2 finns samma lydelse frånsett att det istället för del I skrivs ut del II.

Enligt EG-direktivet får ett fordon inte registreras i en annan medlemsstat om nämnda registreringsbevis saknas. I de fall del II av registreringsbeviset saknas kan, i undantagsfall, ett fordon registreras i annat land. Men först efter det att ursprungslandet har gett sitt klartecken för en sådan registrering. En sådan förfrågan kan ta olika lång tid beroende på vilket land det är.

Registrera fordonet i Sverige först
Du skall se till att fordonet är registrerat i Sverige innan det avregistreras i ursprungslandet. Vid registrering av ett fordon i Sverige har Sverige en skyldighet att inom två månader från registreringen anmäla till ursprungslandet att fordonet nu är registrerat här (enligt 1999/37/EG). De uppgifter som vi lämnar till ursprungslandet är

landkoden för ursprungslandet,
chassinumret eller motsvarande,
det tidigare registreringsnumret samt
datum för registreringen i Sverige.
Om du avregistrerar fordonet före du registrerar det i Sverige så kan det innebära att själva registreringsproceduren tar mycket längre tid. Det beror på att ett fordon inte får registreras här om du inte har aktuella registreringsbevis.

Det sista stycket låter mysko?? För det andra så har de nya regbevisen (de med 2 delar) precis införts i EU, så det e bara på nya fordon man måste tänka på sånt.

Ja IO ring VV o sen BP o bringa klarhet i detta minst sagt diffusa spörsmål!!!!

Posta svaret här sedan!! Vi väntar så länge.......

maxximus skrev:
Ja IO ring VV o sen BP o bringa klarhet i detta minst sagt diffusa spörsmål!!!!

Posta svaret här sedan!! Vi väntar så länge.......

Jepp, låter som det enda rätta. Jag mailade som sagt BP men ska ringa både BP och VV imorgon. Hinner inte det idag tyvärr. Jag återkommer!

Tackar för svaren så länge! :tummenupp

Komma till SBP med omstansad ram är att be om problem.
Är briefet i ordning, dvs inga noteringar om krockat eller skrotat så är det inga problem att regga den här.

Fahrzeugbrief är ägarbevis, inte regbevis. Den som har pappret äger fordonet. Därför förvaras dessa ofta i kassaskåp eller bankfack.

majtii skrev:
Komma till SBP med omstansad ram är att be om problem.
Är briefet i ordning, dvs inga noteringar om krockat eller skrotat så är det inga problem att regga den här.

Fahrzeugbrief är ägarbevis, inte regbevis. Den som har pappret äger fordonet. Därför förvaras dessa ofta i kassaskåp eller bankfack.

Edit :Omformulerar
Ja det är ett ägarbevis och likaså en form av kontroll av fordonet,i detta brev skall stå alla data ink ev förändringar.

Sen måste detta breif medföras vid framförandet av fordonet i Tyskland.

Annars har du problem när polisen stannar dig.

Last edited:
Finns ett annat papper man har med sig (har glömt vad det heter).
Är fordonet leasat är det svårt att ha briefet med sig då kreditbolaget sitter på det.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...